3 min. doba čtení

On-line nákupy v Česku nabírají na síle. Průměrná útrata opět vzrostla

Průměrná útrata spotřebitelů v e-shopech byla v lednu i únoru o více než 500 korun vyšší než ve stejném období v loňském roce. Ukázal to pravidelný výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Česká e-commerce tak pokračuje v pozitivním vývoji z roku 2024.

On-line nákupy v Česku nabírají na síle. Průměrná útrata opět vzrostla
Zdroj: Depositphotos

APEK sleduje nákupní chování spotřebitelů v e-shopech na měsíční bázi pravidelně od začátku loňského roku. „Velmi nás zajímalo, jak budou jednotlivé měsíce vypadat v meziročním srovnání. Nyní máme k dispozici data z ledna a února. A porovnání průměrných útrat potvrzuje, že v roce 2025 zatím spotřebitelé utrácí v on-line prostředí výrazně více než vloni,“ komentuje výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Průměrná měsíční útrata za zboží v e-shopech

V lednu i únoru letošního roku objednalo zboží on-line více než 80 % českých internetových zákazníků. Tedy těch, kteří nakupují v e-shopech alespoň jednou za rok. A ti, kteří nakoupili, zakoupili výrobky v hodnotě přesahující 4 500 Kč. „To je o více než 500 Kč vyšší průměrná útrata za zboží, než byla v tomto období v roce 2024. Jedná se tak z pohledu naší e-commerce o pozitivní signál. Věřím, že tento trend bude pokračovat i v dalších měsících,“ říká Jan Vetyška.

Pokud jde o konkrétní čísla, v lednu 2024 uvedli respondenti výzkumu APEK průměrnou útratu v hodnotě 3 993 Kč, v únoru 2024 pak 3 989 Kč. Letos to bylo v lednu 4 566 Kč a v únoru 4 583 Kč. Na jednoho zákazníka přitom vychází přes tři a půl objednávky za měsíc.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Roste popularita plateb Apple a Google Pay

Vývoj v oblasti platebních metod, které zákazníci využívají pro úhradu objednávek z e-shopů, není tak dynamický, jako samotné útraty. Za poslední rok je ale změna v této oblasti poměrně zajímavá a ukazuje na jistou změnu v chování zákazníků. Na otázku „Jaké všechny platební metody jste v uplynulém měsíci při nákupech na internetu využili“ v únoru 2025 vůbec poprvé za dobu výzkumu uvedlo platební kartu přímo zadanou při platbě méně než 50 % respondentů. Před rokem to přitom bylo 56 %. Naopak služba Apple Pay zaznamenala meziroční růst z 9 % na 16 % a Google Pay z 15 % na 18 %.

Zákazníci stále častěji nakupují přímo ze svých mobilních telefonů. Proto vidíme i vývoj v oblasti platebních metod. Jedná se o důležitý trend, který musí e-shopy sledovat a správně na něj reagovat. Především v tom ohledu, aby zákaznická zkušenost na mobilu byla stejně dobrá jako při nákupu na počítači,“ uzavírá Jan Vetyška.

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) nejzajímavější výstupy z výzkumu zveřejňuje pravidelně každý měsíc. Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1065 respondentů.

Tisková zpráva

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
SEO se změnilo. Jste připraveni?
3 min. doba čtení

SEO se změnilo. Jste připraveni?

Vaši konkurenti už bodují na ChatGPT, Redditu a v AI vyhledávačích, zatímco vy stále budujete zpětné odkazy a optimalizujete pro Google. Mladší uživatelé dnes začínají hledat informace na sociálních sítích, nikoliv v tradičních vyhledávačích. Pokud vaše SEO strategie nefunguje i mimo Google, uniká vám zásadní změna v tom, jak lidé skutečně vyhledávají informace.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Spamové filtry neodpouští. Až 95 % odesílatelů e-mailů končí jako spam
4 min. doba čtení

Spamové filtry neodpouští. Až 95 % odesílatelů e-mailů končí jako spam

E-mailová kampaň může být perfektní, a přesto skončí ve spamu. Až 95 % odesílatelů e-mailů je podle statistik společnosti Mailkit technicky vnímáno jako spammeři. Proč? Protože jim chybí reputace, technické nastavení a relevantní databáze. I legitimní firmy tak často končí ve spamu. Důvodem může být špatná reputace odesílatele, přeplněná databáze nebo chybějící technické nastavení. Tuto […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge