7min. doba čtení

Okej, sociální sítě jsme rozběhli. Jak ale zvýšit zapojení publika?

Strategie je základem marketingových aktivit každé značky. I začínající marketér vám jistě řekne, že je třeba být na sociálních sítích pro začátek aktivní. Logicky se tedy ptáte: založíme si Facebook, TikTok a Instagram, naplníme je nějakým obsahem a naše prodeje půjdou nahoru, že? Nebo ne?

Ľubomír Štulajter Ľubomír Štulajter
Performance Marketing Manager | Vivantina
Okej, sociální sítě jsme rozběhli. Jak ale zvýšit zapojení publika?
Zdroj: Freepik/Canva

Ne tak docela, tvrdíme my marketéři. Aby sociální média přinesla vašemu podnikání skutečně komplexní výsledky (od povědomí o značce až po konverze a nákupy), potřebujete něco navíc. V tomto článku vás seznámíme s technikami, jak zvýšit zapojení publika na sociálních sítích.

Vytvářejte obsah, který se bude vašim sledujícím líbit

Chcete skórovat? Zapomeňte na staromódní reklamní sebechválu. Parametry produktu si zákazník může poměrně snadno najít na vašich webových stránkách. Proto musíte svému publiku nabídnout víc – obsah, který ho skutečně zaujme a je jedinečný. Návody, inspirace nebo zábavné výzvy jsou hodnotným obsahem, který vaši cílovou skupinu vtáhne do děje. To je nejlepší způsob, jak využít sociální média k budování a posilování vazby se zákazníky.

Vynikajícím příkladem je světoznámý výrobce řetězových pil a dalšího nářadí Stihl. Na Instagramu publikuje obsah v rámci několika obsahových linií – zábava, inspirace, návody. Všechny typy obsahu spojuje snaha o přímé zapojení publika. Žádné příspěvky typu “bezkonkurenční pila”, “nejlépe padnoucí nářadí jen od nás”. Jde to i opačným směrem:

Zdroj: https://www.instagram.com/stihl/

UGC: Když vám obsah tvoří samotní sledovatelé

Obsah generovaný uživateli (UGC) je velmi účinnou formou zapojení publika do komunikace značky v sociálních médiích. Dodává jí autentičnost, a to prostřednictvím skutečných příběhů skutečných lidí. Ty mohou být zachyceny v různých formách – od recenzí po fotografie a videa.

Kromě využití stávajícího obsahu generovaného uživateli můžete sáhnout také po cílovém obsahu. Oslovte tzv. tvůrce obsahu, kteří pro vás mohou takový UGC vytvořit doslova na míru. Získáte tak profesionální kreativní výstupy, které můžete dále využít v komunikaci své značky. Zda za takovou spolupráci zaplatíte peníze, nebo ji nadhodíte, záleží jen na vás.

Kterého influencera oslovit, aby to mělo smysl

Spolupráce s influencery je vždy o dohodě obou stran. Záleží jen na vás, jaké podmínky si vyjednáte. Můžete se dohodnout na barteru nebo dát influencerovi za recenzi nějaký produkt. Nebo pro vás může odvést práci klasickým způsobem – za peníze.

Známí influenceři s velkým publikem jsou poměrně drazí a za příspěvek si účtují až 10 000 eur. Přestože nabízejí vaší značce poměrně silný dosah, nemusí být vždy tím nejefektivnějším řešením. Druhou cestou je spolupráce s menšími influencery s cenovkami začínajícími na 100 eurech nebo možnostmi barmanů. Jejich dosah jistě na první pohled neohromí vedení vaší společnosti. Na druhou stranu vám mohou nabídnout kvalitnější a propracovanější výstupy a v konečném důsledku více leadů, díky užšímu okruhu následovníků.

Důležitým parametrem je také tematické zaměření. Menší influenceři se často specializují na specifické oblasti, jako je cestování, líčení nebo ekologie. Velcí influenceři mají naopak širší záběr – od propagace rodinného penzionu až po veselá trička. Jak vidíte, 300 tisíc sledujících velkého influencera pro vás automaticky musí znamenat hodnotnější publikum.

Univerzální rada, jak vybrat influencery, neexistuje. Pokud se tedy v těchto vodách neorientujete, raději se poraďte s profesionální marketingová agentura. Ta vám může poradit nejlepší řešení, abyste se vyhnuli zbytečným ztrátám.

Kdo by odolal možnosti vyhrát něco hodnotného?

Soutěže jsou podstatou marketingové komunikace od nepaměti. Na sociálních sítích je to velmi účinný nástroj pro zapojení publika. Nejenže na ně reaguje spousta sledujících, ale můžete díky nim získat i další příznivce.

Čím atraktivnější ceny nabídnete, tím větší bude motivace k účasti v soutěži. Při vyhlašování soutěže však mějte na paměti pravidla dané sociální sítě. Pokud je totiž porušíte, riskujete omezení dosahu nebo dokonce smazání soutěže ještě před vylosováním výherců. Dejte si také pozor, abyste to se soutěžemi nepřeháněli. Algoritmy sociálních sítí jsou neúprosné a weby mohou takovou “hyperaktivitu” účinně trestat. Soutěže tedy ideálně spouštějte jednou za dva až tři měsíce..

A jak by měla vypadat soutěž na sociálních sítích?

Fantazii se meze nekladou. Pravidla by však měla být co nejjednodušší aby účastníky neodradila. Můžete sáhnout po klasické otázce s jedinou správnou odpovědí. Nebo vymyslete něco méně tradičního a položte soutěžícím otázku, na kterou neexistuje správná odpověď. Díky zapojení publika získáte cenné názory, recenze nebo dokonce již zmíněný uživatelský obsah.

Při vyhlašování soutěží nezapomeňte na legislativu a podrobně vypracujte pravidla soutěže ve formě statutu, který zveřejníte na svých webových stránkách.

A několik dalších dobrých rad, aby to dobře fungovalo

Výše jsme vám nabídli několik tipů, jak zaujmout své publikum na sociálních sítích. Aby však tyto aktivity přinesly vaší značce ovoce, musí být součástí promyšlené a komplexní marketingové strategie.

Testujte, zkoušejte a vyhodnocujte, co funguje

Neexistuje žádný recept, jak vytvořit pouze megaúspěšný obsah. Veškeré podnikání prochází přirozeným vývojem, a to se týká i marketingu. Také platí, že to, co může skvěle fungovat v jednom segmentu, nemusí stejně dobře fungovat v jiném segmentu. Jděte vlastní cestou, vyzkoušejte různé formáty a různé přístupy. Vyhodnoťte a zjistěte, která forma poskytování obsahu je nejúspěšnější a proč.

Práce s obsahem na základě analýzy

Naučte se dělat rozhodování na základě dat. Digitální svět – sociální média nevyjímaje – dnes nabízí sofistikované analytické nástroje. Díky nim získáte hlubší přehled o tom, zda se vám tvorba obsahu daří a co byste měli zlepšit. Analýzou můžete zjistit, které dny a časy mají vaše příspěvky nejlepší výkon nebo jaký formát vyniká nad ostatními. Neméně důležité je vědět, co a jak dělá vaše konkurence.

Buďte vizuálně jedineční

Každá značka potřebuje vizuální identitu. Pokud se při tvorbě obsahu vydáte cestou jedinečných vizuálů, posílíte rozpoznatelnost své značky. Když uživatelé identifikují váš obsah na první pohled, nemusíte se obávat, že si vás spletou s konkurencí. Navíc pokud pro ně váš obsah má vysokou přidanou hodnotu, máte vyhráno!”.

Dbejte na pravidelnost

Posloupnost a pravidelnost jsou důležité nejen pro udržení pozornosti diváků, ale také pro fungování vašich algoritmů. S nastavenou pravidelností můžete používat různé plánovače obsahu pro sociální média. Nástroje jako Kontentino, Zoomsphere nebo Buffer umožňují mít vždy po ruce publikační kalendář, vytvářet a plánovat příspěvky pro různé sociální sítě na jedné platformě. Skvělou funkcí je také týmová spolupráce.

Využijte co nejvíce interaktivních nástrojů

Různé sociální sítě nabízejí různé možnosti, jak podpořit interakci vašich sledujících. V současné době to platí zejména pro příběhy, do kterých můžete začlenit různé prvky výzvy k akci, jako je kvíz, anketa nebo možnost klást otázky. Zařaďte je do obsahu, abyste dali svým sledujícím možnost vyjádřit svůj názor, dát lajk nebo jinak interagovat s vaší stránkou.

Nezapomeňte na rozpočet

Až ten nejlepší obsah nemusí automaticky přinést efekt. A to v případě, že ho nikdo neuvidí. Připravte se tedy na to, že za jeho distribuci musíte utratit nějaké peníze. Nemusí to být horentní sumy, jen musíte vědět, koho chcete oslovit, a svůj obsah správně zacílit. Pochopitelně vždy záleží na vašich cílech a také na velikosti cílové skupiny. S jiným rozpočtem pracuje velký mobilní operátor a s jiným místní řemeslník.

Že vám to všechno připadá jako španělská vesnice? V online marketingové agentuře Vivantina se těmto věcem věnujeme každý den, takže bychom uměli jmenovat ještě mnoho dalších tipů a rad. Budeme však raději, pokud se plně soustředíte na váš byznys a nuance sociálních sítí necháte na nás. Vymyslíme pro vás strategii, komunikační koncept, navrhneme design, redakční kalendář, rozpočet a vše potřebné. Vám stačí už jen vzít do ruky telefon a zavolat nám.

Sdílet článek
Ľubomír Štulajter
Performance Marketing Manager | Vivantina

Specializuji se zejména na reklamu ve vyhledávačích a na sociálních sítích. Čísla, tabulky, analýzy, to je moje. Pomůžu vám však i s marketingovou strategií. Jsem držitelem titulu Google Gold Product Expert pro službu Google Ads.

Tento článek ti přináší

Vivantina

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+