Zatímco Britové pro prodej z druhé ruky jednoznačně preferují eBay (54 %), Facebook Marketplace mu pomalu šlape na paty. Využívá ho již 27 % britských kupujících a vede tak v porovnání se zkušenými platformami, jako jsou Vinted (21 %) a Depop (5 %).
Růst prodeje a motivace
Ekologické i ekonomické důvody podporují vyšší prodej použitého zboží. Hlavní motivací je však úspora peněz. Více než polovina (55 %) nakupujících přiznala, že nakupuje zboží z druhé ruky kvůli nižší ceně. Udržitelnost uvedlo jako důvod nákupu pouze 8 % respondentů.
23 % britských spotřebitelů uvedlo, že alespoň jednou měsíčně nakupuje zboží z druhé ruky. Kromě toho 15 % respondentů uvedlo, že si v posledním týdnu koupili výrobek z druhé ruky, což je o 7 % více než v roce 2021.
Nejoblíbenějšími kategoriemi pro nákupy z druhé ruky v Británii jsou s velkým odstupem oblečení (45 %), dále hračky (19 %), boty/teniska (12 %), chytré telefony (11 %) a doplňky (11 %).
Hrozba daně z prodeje
Britské vládní oddělení HMRC, které není ministerstvem a je zodpovědné za výběr daní, zavádí opatření proti “vedlejšímu podnikání”. V praxi to znamená, že pokud se zisk maloobchodníka z prodeje použitých výrobků zvýší nad 1 700 liber ročně, bude zdaněn.
Matt Smith, Trends Manager ve společnosti GWI, poznamenal, že popularita služby Facebook Marketplace roste částečně proto, že může prodejce ušetřit od zdanění: “Jelikož se jedná o jednu z mála hlavních platforem, u které se nepředpokládá, že by finanční údaje prodávajících předávala HMRC, naše zjištění naznačují, že Facebook Marketplace v příštím roce pravděpodobně zaznamená prudký nárůst uživatelů.”