Tam, kde končí tato omezení, začíná prostor pro designéra, aby z obyčejné věci udělal neobyčejnou, aby obal nebyl pouze ochrana před vnějšími vlivy, ale zapůsobil na cílové zákazníky. Z produktových obalů se tak stává silný nástroj marketingu.
Je drahý obal je investicí, která se vyplatí?
První dojem z obalu musí odpovídat ceně produktů uvnitř, a to nejen u dražších produktů, ale také u těch běžných. Pokud prodáváte zboží z vyšší cenové kategorie, musíte rozhodně věnovat dostatečnou péči také designu obalu. Klientela je obvykle náročnější a při nákupu luxusnějšího zboží mají zákazníci často nějaké očekávají od toho, jak by měl obal vypadat.
Přestože návrh a samotná výroba takových obalů je drahá a zvyšuje cenu samotného produktu, musíte se touto cestou vydat. Pokud zabalíte drahé zboží do laciného obalu, bude na zákazníky působit stejně lacině i samotný produkt a značně vám to zkomplikuje prodej.
Nesnažte se ovšem vytvořením luxusně vypadajícího obalu zvednout atraktivitu produktů. Bude to mít přesně opačný efekt. Pokud vidí zákazníci běžné spotřební zboží v luxusním obalu, vyvolává to v nich obvykle pocity levných napodobenin pochybného původu. Zároveň se dostanete do fáze, že kvůli nákladům na obal musíte zvednout koncovou cenu a tím se vaše produkty stávají ještě méně konkurenceschopné.
Při designu obalu musíte najít ideální rovnováhu a myslet především na to, jak budou reagovat spotřebitelé. Proto při návrhu obalů postupujeme obezřetně a využíváme průzkumy trhu.
Rozbalování jako příležitost – budování značky prostřednictvím obalu
Pokud se bavíme o designu obalu a zážitku z jeho rozbalování, nesmíme zapomenout na společnost Apple. Důležitost produktových obalů si uvědomoval už vizionář a perfekcionista Steve Jobs. Proto mají v Applu pro účely testování obalů vyhrazené speciální oddělení, kde zkoumají a navrhují každý detail. Cíl je jasný, vše musí být dokonalé.
V oblasti e-commerce je téma zážitku z rozbalování dobře známé. Nejedná se nicméně o produktové obaly, ale distributorské. Tyto obaly obsahují několik produktů a slouží jako přepravní obal. E-shopy se pokouší tímto způsobem navázat vztah se zákazníky díky emocím spojeným s rozbalováním zásilky, protože jejich kontakt se zákazníkem se odehrává pouze v digitálním světě a přepravní obal je to první, co vidí při převzetí zásilky.
>>Jak fotit produktové fotografie?<<
To je prostor, kde díky zajímavému obalu můžete udělat dojem a zvýšit si tím šance na dobrou recenzi, opakovaný nákup nebo dokonce unboxing video či fotku s pochvalným komentářem na sociálních sítích, a tedy budování značky.
Kvalitní obal musí mít nezaměnitelný design, ale na druhou stranu musí splňovat požadavky na skladování, distribuci a cenu.