6min. doba čtení

Nový Google Analytics App + Web. Máte ho už založený?

Léto 2019 se pro analytiky určitě zapíše jako významné. Důvodem je uvedení nové verze Google Analytics App + Web na trh. Proč je to tak významný milník? Co tato novinka přináší pro firmy, které Google Analytics používají? A jak se připravit na změny, které tato nová verze s sebou přináší? To se dozvíte na řádcích níže.

Marianna Trteková Marianna Trteková
Digital Analytics Consultant v DASE
Nový Google Analytics App + Web. Máte ho už založený?

Google Analytics App + Web

Google Analytics patří na Slovensku (ale i v zahraničí) mezi nejvyužívanější analytické nástroje sledující návštěvnost na webových stránkách. Jedním z hlavních důvodů, proč ho firmy používají, je určitě to, že free verze poskytuje propracovaný systém sbírání dat.

Jeho další výhody můžeme vidět v jeho rozšířenosti, tím pádem i dostupnosti know-how a lidí, kteří umí s tímto nástrojem pracovat. Samozřejmě má i svoje nedostatky, ale pokud o nich víte, dokážete je ve velké míře eliminovat.

Předcházející update Google Analytics – Google Analytics Universal nesl s sebou změny (měnil se trackovací kód, doplnily se různé dimenze a metriky, jakož i možnost měřit enhanced e-commerce), ale to, jak vnímáme návštěvu (hlavní metriky pageview a session), se nezměnilo.

App + Web však tento model modifikuje a zaměřuje se víc na eventy a parametry. Proto bylo uvedení App + Web velkou změnou, která ovlivní směřování a vnímání celé webové analytiky.

Jaké novinky přináší App + Web

Od uvedení App + Web uběhl téměř rok a je stále v beta verzi. Každý měsíc však přibývají nové funkcionality a celé prostředí se rozšiřuje a přizpůsobuje potřebám svých uživatelů.

Naopak, Google Analytics Universal už nedostává tolik updatů (v poslední době jsme nezachytili žádné), což naznačuje, že App + Web v budoucnosti naplno nahradí Universal Analytics.

Způsob měření

Jak už bylo uvedené, App + Web mění datový model a způsob, jakým se data posílají do Analytics. Vlastní dimenze ve struktuře user, session a hit už nejsou hlavními stavebními prvky. Namísto toho se používají user properties a parametry.

Tím pádem je App + Web zaměřený víc na uživatele a sledování jeho cesty na webu napříč různými prohlížeči a zařízeními. S nástupem mobilních zařízení je to velká výhoda.

Novinkou je také odesílání hitů do Analytics. Hity se odesílají ve skupinách, tzv. hit batching. Výhodou je, že se šetří paměť prohlížeče a zbytečně se nezpomaluje stránka.

Kromě úplně obnoveného prostředí přináší nový App + Web také možnost vytvářet publika namísto segmentů, což umožňuje jejich použití na úrovni uživatelů.

Předdefinované eventy

Pro méně pokročilé uživatele (hlavně co se týká nastavení měření) je určitě dobrou zprávou, že App + Web rozšiřuje možnosti předdefinovaných měření.

Jedním kliknutím si můžete spustit měření následujících eventů:

  • zobrazení stránky
  • skrolování stránky
  • outbound kliknutí
  • hledání na webu
  • interakce s YouTube videi
  • stažení souborů

Nové možnosti analýzy

Aby Google přilákal nové a přesvědčil aktuální uživatele pro vyzkoušení nového prostředí, doplnil nástroje, které jsou jinak přístupné jen pro placenou verzi Analytics.

Aktuálně jsou rozdělené do 7 částí, ale v budoucnosti určitě přibydou i další:

  • Analysis hub – zahrnuje vytváření vlastních reportů a vizualizací dat.
  • Exploration – zaměřuje se na poskytnutí informací ze všeobecných dat.
  • Segment overlap – vizualizace prolínání jednotlivých publik.
  • Funnel analysis – umožňuje definovat vlastní funnely (nálevky).
  • Path analysis – pomáhá lépe pochopit, jak se uživatelé navigují přes web.
  • User explorer – anonymní sledování uživatele a jeho chování se na stránce. Funguje na podobném principu jako v GA Universal.
  • Cohort analysis – jedná se o klasickou kohortní analýzu.

Co v rozhraní chybí

Protože se stále jedná o beta verzi, je samozřejmé, že ne všechno funguje na 100 procent a některá měření, na která jsme zvyklí, ještě chybějí.

Jak už je zřejmé z názvu, App + Web slouží také na sbírání dat z aplikací (ať už pro Android, nebo IOS) a tím pádem je hodně možností přizpůsobených aplikacím. Příkladem je sledování e-commerce dat.

Aktuálně není možné pro Web implementovat enhanced e-commerce tak jako v předcházející verzi (odeslat více informací pro více produktů). Pro App je však tato možnost přístupná. Jediná možnost, jak to částečně obejít, je využít eventy.

Dalším nedostatkem jsou filtry. Lépe řečeno, aktuálně žádné filtry neexistují a není ani možné vytvářet zobrazení (views). Data nejsou tím pádem očištěná o nechtěnou návštěvnost. Do určité míry to můžete obejít přes implementaci prostřednictvím Google Tag Managera.

Posledním nedostatkem, který vám určitě bude chybět, je chybějící konektor na Google Data Studio. Pokud chcete zobrazit data v tomto nástroji, musíte na to použít např. Google Sheets, kde si stáhnete data a následně je vizualizujete v Data Studiu.

Závěr

Tak jako u všech novinek i v tomto případě se vyplatí zareagovat co nejdříve a nastavit nový App + Web pro vaši stránku. Pomůže vám to přizpůsobit se nezbytné změně a být o krok vpřed před konkurencí, protože získáte nový pohled na data.

Určitě nedoporučujeme přejít úplně na App + Web, dokud není plně funkční. Využijte však potenciál, který vám nabízí a implementujte ho jako doplněk k současnému Google Analytics Universal. A nemusíte se bát, nastavení App + Web nijak neovlivní vaše současné měření stránky.

Víc informací o App + Web si můžete přečíst v tomto e-booku, kde se kromě jiného dozvíte, jak si nový Analytics nastavíte, aby vám sbíral data správně.

Sdílet článek
Marianna Trteková
Digital Analytics Consultant v DASE

K webové analytice jsem se dostala při správě PPC kampaní. Implementace měření a práce s analytickými nástroji ma začali tak bavit, že jsem se jim rozhodla věnovat naplno. Těším se na všechny nové výzvy a také řešení, které mohu klientům poskytnout. Abych si vyvětrala hlavu, trávím volný čas v přírodě při jakémkoliv sportu.

Tento článek ti přináší

DASE

Jsme první agentura na Slovensku, která se zaměřuje výhradně na webovou analytiku. Jsme milovníci pokročilé webové a digitální analytiky, kterou žijeme od roku 2016.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
publisheri marketing affiliate
5min. doba čtení

Bez publisherů by affiliate marketing a miliony konverzí neexistovaly. Publisheři jsou pro inzerenty klíčoví

Dnes existují tisíce reklamních systémů, v nichž platí inzerent za kliknutí. Někdy to jsou centy, ale může to být i několik eur za jediný klik. Přesto existuje a je stále silnější affiliate marketing a affiliate projekty. Ty nosí zapojeným inzerentům miliony konverzí ročně, a to jen na provizní bázi. Nejsou to kliknutí ani zobrazení, za […]

Přečíst článek
3min. doba čtení

Affiliate marketing

Popsat affiliate marketing je vlastně jednoduché. Na jedné straně máte inzerenta, teda zpravidla e-shop. Na druhé straně je publisher – tedy affiliate partner, který má navštěvovanou stránku. Uprostřed je affiliate síť nebo samostatný affiliate program, ve kterém se obě tyto strany setkávají.

Přečíst článek