
Nakupování přes smartphone mají v oblibě mladší generace
Z nedávno zveřejněné zprávy společnosti Klarna vyplývá, že m-commerce se stává stále populárnějším způsobem nakupování. Více než 13 000 spotřebitelů ve 13 zemích odpovídalo na otázky ohledně jejich zvyků při nakupování. V Nizozemsku se preference chytrého telefonu jako nákupního zařízení mezi 2. a 4. čtvrtletím 2021 výrazně zvýšila z 28 % na 34 %.
Preference nakupování prostřednictvím chytrých telefonů se mezi 2. a 4. čtvrtletím zvýšila z 28 % na 34 %.
Na druhé straně, preference desktopů ve stejném období křesla z 60 % na 52 %. Při srovnání jednotlivých věkových skupin se zdá, že nejaktivnějšími mobilními nakupujícími jsou mileniálové. Nejméně 48 % z nich upřednostňuje nakupování přes chytré telefony, za nimi následuje 43 % nakupujících z generace Z.
Fenomén webrooming

zdroj: mentatdgt na Pexels
Dalším pozoruhodným zjištěním ve zprávě je fenomén webroomingu, tedy online průzkumu. Online nakupující často srovnávají ceny produktů v konkurenčních internetových obchodech, ale podle zprávy to dělají i nakupující v kamenných obchodech.
„Revoluce chytrých telefonů dramaticky změnila způsob, jakým spotřebitelé nakupují online, ale také v kamenných obchodech. Recenze produktů a informace o cenách se ověřují přímo na místě, aby se spotřebitelé ujistili, že kupují správný výrobek,“ řekl Wilco Klaassen, výkonný ředitel společnosti Klarna pro Belgii, Francii a Nizozemsko.
Nákupní aplikace s vysokým týdenním využitím
Podle zprávy mají nizozemští spotřebitelé ve svém mobilním telefonu v průměru 53 aplikací a používají nejvíce nákupních aplikací ze zúčastněných zemí. Téměř 25 % nizozemských spotřebitelů používá týdně 6 až 10 nákupních aplikací.
Šéf největšího českého a slovenského porovnávače cen Heureka Tomáš Braverman uvádí, že na Slovensku je m-commerce silnější než v Čechách. 37 % návštěv slovenské Heureky pochází z mobilů. Jsou charakteristické pro první fáze nákupního procesu, kdy si spotřebitelé na mobilech vybírají, inspirují se, ale nákupy dokončují až doma, na desktopech. Na mobilech dokončí nákup jen necelá polovina spotřebitelů v porovnání s klasickými desktopy. Ale i tak jde o velká čísla. Z mobilů se nejčastěji nakupuje levnější zboží opakované spotřeby jako jsou plenky, drogerie. I proto je hodnota nákupů z mobilu asi poloviční oproti hodnotě nákupů z desktopu.