5min. doba čtení

Není všechno zlato, co se třpytí, aneb jak během Black Friday NEPRODĚLAT

Černý pátek (ang. Black Friday) - představuje dvě slova, které nutí desítky tisíc lidí jeden den v roce skrolovat online obchody a vytahovat kreditní karty z peněženky. I přesto, že období kolem posledního listopadového pátku představuje nejlukrativnější období vánoční sezóny, e-shopy jdou často do mínusu a jejich marže je nulová. Připravte se na Black Friday s námi a využije tak plně jeho potenciál.

Martin Krupa Martin Krupa
Co-founder ui42
Není všechno zlato, co se třpytí, aneb jak během Black Friday NEPRODĚLAT

Dvakrát měř a jednou řež

Velké akce, které přilákají zákazníky, prodej za trhové ceny a dárečky k tomu. Obraty se v tomto období zvyšují až o 55% a ne všechny e-shopy jsou na tento nárůst návštěvníků připraveny. Padají webové stránky, zlevněné produkty se rychle vyprodají, do toho všeho přibývá negativních komentářů od fanoušků na sociálních sítích a v kampaních vládne chaos.

Chce to jen dokonalou přípravu. Zamyslete se nad tím, co od Black Friday očekáváte a jaký by měl být výstup po ukončení akce. S celým týmem si naplánujte jednotlivé kroky i několik týdnů předem. Před hlavním peekem musí každý ovládat své úlohy a dopředu připravit všechno, na čem jste se dohodli.

Samozřejmě, nedá se připravit všechno a „haters gonna hate”, ale důkladným plánováním negativní reakce eliminujete.

  1. Otestuje, jestli na webu všechno funguje tak jak má a zákazníci budou schopni dokončit nákupní proces.
  2. Definujte si, na které produkty dáte slevu.
  3. Zkontrolujte sklad a pořádně se zásobujte. Myslete především na akciové produkty.
  4. Dejte dopravu zadarmo, nebo dejte k nákupu dárek.
  5. Připravte si dopředu všechny texty, grafiky a reklamy na sociálních sítích. Naplánujte, co má kdy spatřit světlo světa a naopak, kdy kterou kampaň vypnout. Věřte mi, když to vypukne, může se stát, že nebudete vědět, kde vám hlava stojí.
  6. Posilte oddělení zákaznického servisu.
  7. Pokud nechcete být v průběhu Black Friday překvapeni, že vám padá systém, podrobte ho v předstihu tzv. stresovým testem.
  8. Customizujte home-page podle zákaznických preferencí.
  9. V neposlední řadě buďte flexibilní. Mít plán je sice základ, ovšem nikdy se vám nepodaří připravit se na všechno.

POZOR! Podnikáte na více trzích? Nepodceňujte fakt, že v Rumunsku začíná Black Friday už o týden dříve.

Recept na úspěch neexistuje

Inspirovat se někde jinde není nikdy na škodu, ale řekněme si na rovinu, vy sami musíte přijít na to, co na vaše zákazníky funguje. Poznávejte je, ptejte se, zkoušejte, testujte, měřte a analyzujte. Můžete spoléhat na celoplošnou slevu na všechny produkty, nebo na propagaci jiného projektu počas celé doby trvání akce.

Pohádky pro dospělé

Pokud si vezmete naše rady k srdci a začnete včas, můžete podpořit prodej jednotlivých produktů příběhem. Můžete si pohrát s myšlenkou zapojit do „před-kampaní” ambasadory či influencery, kteří zabezpečí, že se vámi dopředu zvolené produkty opravdu prodají.

Nekonečně mnoho kombinací

Sice připadá černý pátek na poslední pátek v listopadu, ale kampaň můžete pojmout po svém. Některé e-shopy mají ve zvyku odstartovat své kampaně už v pondělí, jiné ve čtvrtek a taková Alza má například Black Friday po celý rok ?. Co však platí je fakt, že nejsilnější obraty bývají zpravidla poslední den. Přidejte jednoduchý „countdown timer” na váš web, do newsletteru, nebo vzbuďte pocit končící akce a urgence u zákazníků prostřednictvím SMS. Karty jsou ve vašich rukou. Ukažte, jak s nimi umíte hrát.

Každý má rád dárky. A kdo tvrdí, že ne, lže.

Využijte toto období na budování vaší značky a vztahu se zákazníky. Vaším cílem je vyvolat v nich pocit, aby se chtěli do vašeho obchodu vrátit, nakoupili znovu a nebo ho někomu doporučili. Kromě funkční webové stránky a ochotného zákaznického servisu dejte zákazníkům něco málo navíc. Dárek s vaším logem by mohl být ideálním řešením. Pozor! Do této položky se vyplatí zainvestovat.

Čím kvalitnější, designovější, nebo užitečnější dárek zákazníkům věnujete, tím více zvýšíte šanci, že ho budou hrdě nosit/používat a stanou se tak ambasadory, kteří šíří povědomí o vaší značce.

Social media jsou must have!

Nepodceňujte komunikaci se zákazníky a nebojte se využít celé portfolio komunikačních nástrojů. Jen tak se trefíte do černého. Pošlete několik newsletterů, kterými upozorníte na blížící se akci, připomeňte se během jejího trvání i po skončení. Využijte SMS, Instagram, Twitter a v neposlední řadě Facebook. Při kampaních počítejte s větším budgetem, protože počet vyhledávání Black Friday rapidně roste.

I přesto, že Black Friday není vždy zárukou šílených výnosů, není dobré tento den, v boji s konkurencí, ignorovat. Black Friday vám zaručeně rozšíří databázi zákazníků o nové kontakty, se kterými můžete v průběhu roku pracovat. Takže nepodceňte přípravy a pokud se potřebujete usměrnit, nebojte se obrátit na odborníky.

Sdílet článek
Martin Krupa
Co-founder ui42

Martin Krupa založil v roce 1997 webovou agenturu ui42. Zajímá ho především oblast user experience (UX), nebo usability. Propaguje téma použitelnosti webů a aplikací mezi odbornou veřejností, na konferencích i v akademickém světě, vede odborné workshopy.

ui42
Tento článek ti přináší

ui42

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+