3 min. doba čtení

Nejúspěšnější kategorie e-commerce: Co dominuje online trhu?

Podle údajů ze zprávy Digital 2025: Global Overview Report zaznamenal globální online obchod v roce 2024 mimořádný růst, přičemž celkové prodeje spotřebního zboží přesáhly 4,12 bilionu dolarů. Tato částka představuje výrazný nárůst o více než půl bilionu dolarů (14,6 %) ve srovnání s předchozím rokem. S více než 2,5 miliardami aktivních online nakupujících se e-commerce stal stále silnější silou v maloobchodu. Podívejme se blíže na to, které kategorie e-commerce vedou tento digitální nákupní boom.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Nejúspěšnější kategorie e-commerce: Co dominuje online trhu?
Zdroj: Depositphotos

Kategorie e-commerce: Lídři v online prodeji

Které kategorie e-commerce jsou podle nejnovějších údajů z Datareportal nejsilnější v online prodeji?

  • Móda si nárokuje první místo mezi lídry e-commerce, jelikož ročně generuje více než 770 milionů dolarů v online prodeji.
  • Potraviny se v roce 2024 staly druhým největším sektorem v online prodeji s tržbami přibližně 680 milionů dolarů, což naznačuje, že nákup potravin online se stal standardním chováním spotřebitelů.
  • DIY a železářství si zajistily pozici třetího největšího tržního segmentu, přičemž prodej dosáhl téměř půl bilionu dolarů.
  • Online tržby z elektronických produktů dosáhly za rok 465 milionů dolarů, což tuto kategorii udrželo mezi nejoblíbenějšími volbami při online nakupování.
  • Fyzická média, která zahrnují knihy, společenské hry, vinylové desky a DVD, vydělala v roce 2024 prostřednictvím online prodeje 439 milionů dolarů.

Zdroj: Datareportal.com

E-commerce v kontextu celkového maloobchodu

Tato analýza odhaluje, že e-commerce představuje přibližně 17,3 % celosvětových výdajů na spotřební zboží, ačkoliv zaznamenal výrazný růst. Současný tržní podíl e-commerce je mírně pod úrovní z období pandemie v roce 2021, ale vzrostl o 50 % ve srovnání s výchozí hodnotou z roku 2019, která zaznamenala 12 % globálních prodejů spotřebního zboží prostřednictvím online kanálů.

Regionální rozdíly

Procentuální podíl e-commerce v rámci celkového retailu se výrazně liší v různých zemích:

  • Spojené státy vedou s online výdaji na spotřební zboží, které tvoří 33,9 % jejich celkového retailového trhu.
  • Čína se umístila na druhém místě s 31,2 %.
  • Spojené království je na druhém místě s 23,2 %.
  • E-commerce tvoří méně než 10 % celkových retailových výdajů v mnoha rozvojových ekonomikách.

Zdroj: Datareportal.com

Dominantní online prodejci

Podle zprávy Digital 2025: Global Overview Report si Amazon udržuje pozici vedoucího online maloobchodníka na světě díky vedoucímu postavení své nákupní mobilní aplikace. Shopee drží druhou pozici díky své dominantní přítomnosti v jihovýchodní Asii a Brazílii, následovaný Flipkart na třetím místě, který působí v Indii. Nové žebříčky ukazují, že Temu nahradil Shein jako čtvrtý nejoblíbenější online retail.

Zdroj: Datareportal.com

Výhled do budoucna

Růst online nakupujících spolu s rozvojem logistické infrastruktury bude pohánět e-commerce k rozšiřování svého podílu v rámci celkového maloobchodu. Výzkum online trhu ukazuje, že móda si pravděpodobně udrží své první místo, avšak kategorie potraviny a DIY budou rozšiřovat svou digitální přítomnost.

Úspěch maloobchodníků závisí na jejich schopnosti porozumět tržním trendům a zároveň vyvíjet digitální strategie pro optimalizaci jejich online potenciálu. Nakupující nyní prokazují rostoucí akceptaci nákupu zboží prostřednictvím online kanálů, což vytváří nové obchodní příležitosti ve všech maloobchodních sektorech.

Sdílet článek
Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Budoucnost on-line prodeje šperků: Personalizace, technologie a nové trendy
3 min. doba čtení

Budoucnost on-line prodeje šperků: Personalizace, technologie a nové trendy

On-line nakupování šperků se za poslední roky výrazně proměnilo. Zákazníci už nehledají jen krásné doplňky, ale chtějí i pohodlný a intuitivní nákupní zážitek. Očekávají personalizovaná doporučení a možnost si šperk virtuálně prohlédnout ještě předtím, než se ho rozhodnou koupit. E-commerce v oblasti šperků se proto stále více přizpůsobuje moderním technologiím a novým trendům. Jak vypadá […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Nejlepší světoví e-commerce prodejci dosáhnou v roce 2025 obratu 6,56 bilionu dolarů
3 min. doba čtení

Nejlepší světoví e-commerce prodejci dosáhnou v roce 2025 obratu 6,56 bilionu dolarů

Nejnovější zpráva Retail Week přináší nové tržní poznatky o významných e-commerce společnostech. Neustálé hledání nákladově efektivních nákupních možností ze strany spotřebitelů vedlo přední maloobchodníky k vytvoření digitálních strategií, které úspěšně přitahují zákazníky zpět k jejich virtuálním nákupním košíkům. E-commerce sektor se nadále rychle rozšiřuje, přičemž analytici předpovídají, že v roce 2025 dosáhne objemu 6,56 bilionu […]

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
PR v éře AI: Redakční obsah je stále nejcennější zdroj důvěry
4 min. doba čtení

PR v éře AI: Redakční obsah je stále nejcennější zdroj důvěry

S nástupem umělé inteligence a explozí automaticky generovaného obsahu se zásadně mění i způsob, jakým si značky budují důvěru a viditelnost. Pro e-commerce firmy to není jen otázka trendu – jde o to, jak jejich produkty, hodnoty a reputace budou prezentovány ve vyhledávání, které už dnes často zprostředkovává AI. Nová studie od Hard Numbers však […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+