4 min. doba čtení

Nakupování v těžkých časech. Na čem záleží zákazníkům?

Výzkum společnosti Capterra se zaměřil na nákupní zvyklosti. Dotazoval se vzorku 499 britských zákazníků nakupujících online. Zjišťoval jejich očekávání od prodejců, kanály, které využívají, a motivaci jejich nákupních rozhodnutí.

Nakupování v těžkých časech. Na čem záleží zákazníkům?
Zdroj: Depositphotos

Prostředí se mění

Rok 2024 přinesl britským maloobchodníkům výzvy v podobě klesajících akcií, vyšších nákladů na dopravu a rostoucího zájmu o nakupování v kamenných obchodech. Navzdory těmto překážkám však konec online prodeje nehrozí. Zvýšené náklady na logistiku a online reklamu podniky jistě pocítí, ale stále existuje prostor pro hledání nových strategií elektronického obchodování.

“Je také nepravděpodobné, že by velké kamenné obchody, které během pandemie investovaly do posílení svých online kapacit, změnily své závazky. Tento současný scénář představuje pro malé a střední maloobchodníky výzvy i příležitosti,” uvádí zpráva společnosti Capterra.

Cesta k nákupu

Spotřebitelé začínají své nákupní cesty online prostřednictvím různých kanálů, především vyhledávačů a webových stránek prodejců. Stále častěji se hovoří o úpadku vyhledávání prostřednictvím tradičních webových kanálů a rozdíl v přístupu Generace Z a Baby Boomers je markantní.

Poslechněte si náš obsah Jako podcast

Průzkum ve Velké Británii ukázal, že 75 % spotřebitelů začíná své vyhledávání na internetu na vyhledávačích, zatímco 55 % používá webové stránky nebo aplikace jednotlivých prodejců. Když však dojde k finálnímu nákupu, 71 % spotřebitelů dává přednost webovým stránkám nebo aplikacím prodejců, následují tržiště (49 %) a webové stránky obchodních domů (43 %). I zde se ukazuje důležitost přítomnosti na sociálních sítích, stejně jako možnost personalizace viditelnosti ve vyhledávačích.

Zdroj: Capterra

Vliv sociálních médií na online nakupování

Navzdory svému potenciálu hrají sociální média při online nakupování druhořadou roli. Přestože 20 % dotázaných spotřebitelů začíná hledat produkty na sociálních sítích, pouze 7 % z nich zde dokončí svůj nákup. 31 % spotřebitelů očekává, že jejich výdaje na sociálních médiích v příštím roce vzrostou.

Mezi těmi, kteří při svých nákupních cestách využívají sociální média, jsou nejoblíbenějšími platformami Instagram (69 %), Facebook (54 %) a TikTok (50 %). Spotřebitelé využívají sociální média především k vyhledávání produktů (73 %), objevování slev (61 %) a nových značek (58 %), přičemž 46 % hledá malé nebo místní značky. Zajímavé je, že pouze 23 % začíná vyhledávání na sociálních sítích za účelem interakce se značkami a 33 % raději se značkami na těchto platformách vůbec nekomunikuje.

Zdroj: Capterra

Spotřebitelé používají k online nakupování více zařízení, přičemž chytré telefony (47 %) mírně převyšují notebooky a stolní počítače (46 %). I zde se potvrdilo, že společnosti musí myslet na optimalizaci svých stránek a aplikací pro různá zařízení, zejména telefony.

Zásadní roli ve spokojenosti spotřebitelů hrají také platební metody. Mezi preferované metody patří kreditní nebo debetní karty (92 %), digitální peněženky (37 %), služby BNPL (18 %) a dárkové karty (15 %).

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Co ovlivňuje nákupy

Inflace a nestabilní finanční situace se projevují i na ostrovech. V době krize životních nákladů se nízké ceny a slevy stávají hlavními rozhodujícími faktory, zda se rozhodnout pro dovolenou. Rozhodování spotřebitelů významně ovlivňují také uživatelské recenze a důvěra ve značku. Vybudovat si dobrou pověst a získat si důvěru zákazníků není snadné, ale pomůže jasná identita značky, monitorování reputace, správa komunity, zajištění ochrany údajů a poskytování bezpečných online plateb.

Zpráva uvádí: “Vzhledem k tomu, že 83 % dotázaných spotřebitelů se účastní věrnostních programů v obchodech s potravinami a 33 % v obchodech s kosmetikou a osobní hygienou, není tento koncept pro spotřebitele zbytečný a podniky, které tyto programy nenabízejí, by mohly přijít o posílení své zákaznické základny. Není překvapením, že obchody s potravinami (63 %) a obchody s kosmetikou a osobní péčí (43 %) byly také dvěma kategoriemi, ve kterých dotazovaní spotřebitelé spíše nakupovali u stejné značky, než aby zkoumali různé značky. Přestože v mnoha odvětvích nejsou věrnostní programy dostatečně využívány, mohou být pro společnosti přínosem.”

Zdroj: Capterra

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Zdraví na prvním místě i v e-commerce: Jak využít rostoucí poptávky po fitness produktech?
4 min. doba čtení

Zdraví na prvním místě i v e-commerce: Jak využít rostoucí poptávky po fitness produktech?

Spotřebitelské návyky se dlouhodobě mění ve prospěch zdraví a wellness. Počet lidí, kteří investují do svého zdraví, roste. A to vytváří nové příležitosti pro e-commerce značky. Analýza společností Experian a Reward, vychází z více než 1,4 miliardy kartových transakcí a ukazuje, že výdaje na fitness a výživu meziročně vzrostly o 6 %. Prodejci, kteří se […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Mall.sk končí jako samostatný e-shop. Co přinese přechod na Allegro?
3 min. doba čtení

Mall.sk končí jako samostatný e-shop. Co přinese přechod na Allegro?

Mall.sk prochází zásadní změnou. 31. března 2025 přestane fungovat jako samostatná platforma a jeho nabídka se přesune na Allegro. Tento krok je součástí širší strategie konsolidace technologických platforem v rámci skupiny Allegro. Pro obchodníky a zákazníky to přináší několik změn, které mohou ovlivnit konkurenci na slovenském e-commerce trhu.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+