6min. doba čtení

Na kterých srovnávačích se vyplatí inzerovat

Pokud hledáte nový zdroj objednávek s dobrým konverzním poměrem a rozumnými náklady, tak srovnávače zboží vám mohou dobře posloužit. Ty dnes stojí často na konci nákupního procesu. Návštěvníci sem chodí, kdy už ví, co konkrétního hledají a chtějí si srovnat, jaká je nabídka na trhu místo toho, aby procházely jednotlivé e-shopy. To pro většinu e-shopů znamená vysoký konverzní poměr a nižší nákladovost inzerce proti dalším placeným kanálům. Zároveň základní spuštění inzerce je jednoduché. Právě proto byste o srovnávačích měli uvažovat i vy.

Jiří Guňka Jiří Guňka
Product owner Bidding Fox
Na kterých srovnávačích se vyplatí inzerovat

Jak se srovnávače měnili v čase

Již řadu let jsou mezi srovnávači zboží stálicemi Heureka.cz a Zboží.cz. Tyto projekty se ukázaly jako životaschopné a další alternativy tak začaly růst jako houby po dešti. Ty se vesměs krom designu nijak nelišily a nepřinášely nic navíc. Začal tak hon na uživatele – kdo dokáže přivést na svůj porovnávač co nejlevněji návštěvnost, kterou dokáže “prodat” e-shopům.

Po ustálení byl trh rozdělen mezi Zboží.cz a Heureku, kteří neustále soupeřili o to kdo bude jedničkou. O další příčky bojovali Srovname.cz, Hledejceny.cz a další. Často se také stávalo, že provozovatelé srovnávačů neměli jen jeden, ale několik takových webů, kterým se říká satelity. Většinou to funguje tak, že pozornost je věnována jednomu hlavnímu porovnávači a zbytek si žije vlastním životem. Například mezi satelity Heureky patří Srovnanicen.cz a Nejlepsiceny.cz. Srovnanicen.cz, sice v o mnoho menší míře než Heureka, ale i tak dokáže stále generovat objednávky.

V roce 2012 vydal pan Mergado seznam srovnávačů, ve kterém byly ty, kde mělo smysl inzerci řešit.

Další “obecné” srovnávače zboží má smysl řešit až v případě, že první dva máte podchycené.

Současnost srovnávačů zboží

Dnes jsou karty rozdány takto – Heureka je jedničkou, Zboží.cz je dvojka a další “obecné” srovnávače zboží má smysl řešit až v případě, že první dva máte podchycené, protože o zbytku by někteří mohli říct, že jim dochází dech. Řečí čísel – porovnání za první kvartál 2018 nebo zde. Pořád, ale platí, že pro každý e-shop se stav může lišit. Jsou e-shopy a sortiment, kterému se více daří na Zboží.cz než na Heurece.

Nové příležitosti nabízí specializované vyhledávače zboží.

Nové příležitosti nabízí specializované vyhledávače zboží. Nejsilnější jsou aktuálně ty okolo módy a nábytku a dekorací.

Klasické srovnávače produktů

Jak Heureka, tak Zboží.cz se aktuálně snaží stát z místa, které zákazníci navštěvovaly až na konci své cesty k nákupu místem, kde nákup začíná. Proto na jejich stránkách naleznete poradny, diskuze a rádce jak vybrat dané zboží. Standardem už je také hodnocení e-shopů jako Heureka Ověřeno zákazníky.

Pokud chcete proniknout do základů Heureky, doporučuji pročíst si seriál článku přímo od Heureky Učíme se Heureku.

Zboží.cz postupně vydává obdobný seriál o tom nejdůležitějším k inzerci na Zboží.cz, články najdete tady.

Dalšími klasickými srovnávači, kde můžete s e-shopem inzerovat jsou např. Srovname.cz a Hledejceny.cz. Těm se doporučuji věnovat více (než jen nahráním XML feedu a zaplacením kreditu) až v okamžiku, kdy nevíte jak dále vyřešit inzerci u prvních dvou.

Pro start inzerce potřebujete XML feed a registraci v konkrétním srovnávači. XML feed je datový soubor, který obsahuje informace (většinou) o všech produktech z e-shopu. Soubor automaticky vygeneruje váš e-shop. Většina e-shopových řešení už s tímto počítá a tak se nemusíte bát, že byste museli něco sepisovat ručně. Jak to v takovém souboru pro Heureku vypadá najdete zde.

Kde hledat módu

Tyto vyhledávače mají také společné to, že svou službu provozují ve více zemích a tak, máte při expanzi za hranice otevřenou další cestičku.

Nejvíce vidět kolem módy je české Glami, které se stále vyvíjí a přichází často s novinkami a zároveň aktivně pracuje na tom, aby mělo velkou návštěvnost (ppc reklama, televizní reklama).

Dalším vyhledávačem módy je Shopalike. Ten má svoji centrálu v Berlíně, ale služby jsou lokalizované. Kromě České republiky působí také na Slovensku. S podporou se lehce domluvíte česky.

Při inzerci na těchto vyhledávačích se nemusíte se omezovat jen na módu. Na obou zmíněných najdete například i wakeboardy.

Tyto vyhledávače mají také společné to, že svou službu provozují ve více zemích a tak, když už inzerci zvládnete u nás, máte při expanzi za hranice otevřenou další cestičku jak své produkty dostat k lidem.

Kam pro nábytek a dekorace

Kam pro nábytek a dekorace? Na Favi a Biano. Ze zmíněných vyhledávačů zboží jsou nejmladší, ale už si své místo mezi konkurencí našly. Podle šikovnosti správce inzerce a sortimentu se tak velmi rychle mohou stát další významnou složkou příjmů e-shopů.

Výhodou pro začátek je, že pro vstup do inzerce vám stačí XML feed z Heureky.

Biddování na srovnávačích a doporučení

Výše zmíněné vyhledávače zboží se z pohledu biddingu (nastavování cen za proklik) liší hlavně v tom, že u Heureky a Zboží.cz se historicky “bojuje” o přední pozice v detailu produktu, tedy tam, kde jsou vidět nabídky více e-shopů najednou. Specializované vyhledávače mají obvykle model nastavený tak, že mezi sebou soupeří produkty v kategorii. Produktu je přiřazen jeden e-shop a v jeho detailu už pak nedochází k porovnání nabídek e-shopů, ale je zde proklik pouze do jednoho.

Pokud již máte vytvořen v e-shopu XML feed pro Heureku alespoň pro základní spuštění inzerce jinde máte vystaráno.

Například v kategorii kuchyně nevidíte židli, kterou by nabízelo 5 e-shopů, ale vidíte různý sortiment zastoupený vždy jedním kusem, který nabízí konkrétní e-shop. Po kliknutí na produkt se dostanete přímo do e-shopu, nebo na detail produktu.

Pokud budete chtít ze specifických vyhledávačů dostat maximum, bude to chtít nějaké ty úpravy.

Dobrou zprávou je, že pokud již máte vytvořen v e-shopu XML feed pro Heureku, tak alespoň pro základní spuštění inzerce jinde máte vystaráno. Jestli nemáte možnost nechat si vytvořit speciální feed pro konkrétní vyhledávače, doporučuji využít možnost převodníku v Mergadu. Přeci jen rozdíly se najdou např. v pojmenovávání kategorií, parametrů atd. a pokud budete chtít ze specifických vyhledávačů dostat maximum, bude to chtít nějaké ty úpravy.

 

Detail produktu na Heurece – porovnání cen více e-shopů

 

Detail produktu na Favi, kde je vždy jen jeden e-shop do kterého vede proklik

 

 

Sdílet článek
Jiří Guňka
Product owner Bidding Fox

Jako product owner se podílí na vývoji biddingového automatu Bidding Fox, dělá zprostředkovatele mezi vývojáři a uživateli aplikace. Vidět ho můžete také jako školitele Jak na automatický bidding.

Bidding Fox
Tento článek ti přináší

Bidding Fox

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Trendy v digitálním marketingu do roku 2024
7min. doba čtení

Trendy v digitálním marketingu do roku 2024

Sledování nových trendů v digitálním marketingu je klíčem k úspěšnému přežití a růstu v rychle se měnícím digitálním prostředí. Online marketéři a marketingové agentury se neustále snaží udržet si náskok, sledovat inovace a přizpůsobovat se změnám, aby zůstali konkurenceschopní.

Dajana Denkóczyová
PPC specialist
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+