5min. doba čtení

Na co si dát pozor, pokud se můj e-shop stane plátcem DPH?

Nakupování přes internet je stále oblíbenější a stejně tak roste počet internetových obchodů, jak úzce specializovaných, tak těch s širokým sortimentem. K založení e-shopu většinou stačí dobrý nápad, živnostenský list na volnou živnost a vhodné internetové stránky a podnikání může začít. S tím začínají i daňové povinnosti a s nimi otázka daně z přidané hodnoty.

Pavla Kubatová Pavla Kubatová
daňová poradkyně v UOL
Na co si dát pozor, pokud se můj e-shop stane plátcem DPH?

Kdy se mého e-shopu začne týkat DPH?

Toto je asi nejdůležitější otázka hned v začátku a je vhodné jí věnovat zvýšenou pozornost. Kdo už plátce je, protože podniká také v dalších oblastech, má tuto otázku zodpovězenou. Jedině do zdaňovaných činností přibude činnost jeho internetového obchodu.

Kdo není plátce, musí si hlídat obrat vždy za 12 měsíců (nikoli za kalendářní rok) v součtu za všechny své ekonomické činnosti s místem plnění v České republice. Sčítají se nejen příjmy ze všech oborů podnikání, ale je třeba nezapomenout, např. také za příjmy z nájmu, které jsou sice osvobozené, ale do obratu se počítají. Naopak se nepočítají příjmy ze zaměstnání, z příležitostného prodeje dlouhodobého majetku nebo z příležitostné finanční činnosti.

Po překročení obratu 1 mil. je třeba podat do 15 dnů přihlášku k registraci a od 1. dne následujícího měsíce se stanete plátcem. Zde je dobré připomenout, že pokud byl obrat opravdu překročen (nedošlo při jeho výpočtu k chybě), tak plátcem se stanete ze zákona, i když FÚ registraci ještě neprovedl. V posledních letech je stále častější, že registrace k DPH trvá poměrně dlouho. Je tedy třeba se jako plátce začít chovat i bez registrace – fakturovat s DPH, podávat daňová přiznání, kontrolní, případně souhrnná hlášení a samozřejmě také platit DPH v případě, že vyjde daňová povinnost. Plátcem můžete být dokonce v situaci, kdy to sami nevíte.

Po překročení obratu 1 mil. je třeba podat do 15 dnů přihlášku k registraci a od 1. dne následujícího měsíce se stanete plátcem.

Existují další zákonné důvody, kdy se můžete stát plátcem, např. při koupi závodu plátce nebo při přeměnách. Naopak se již nestanete plátcem vstupem do společnosti (dříve sdružení) bez právní subjektivity. Plátcem se rovněž můžete stát dobrovolně, zde je naopak třeba čekat na doručení registrace od FÚ – následující den po doručení jste plátcem.

I v případě, že se nechcete registrovat dobrovolně a obrat se zdaleka k milionu neblíží, neznamená to, že se vás DPH nemůže týkat. Pokud nakupujete ze zahraničí či prodáváte do zahraničí, můžete se stát identifikovanou osobou. Takovým nákupem ze zahraničí může být i reklama na sociálních sítích či internetových vyhledávačích apod. Není zde žádné omezení částkou, takže i reklama za pár korun nese povinnost okamžité registrace. Naopak při nákupu zboží z EU se identifikovanou osobou stanete až při překročení ročního limitu 326 000 Kč. Při nákupu zboží ze třetí země se naopak identifikovanou osobou nestanete, DPH u neplátce je odvedeno při proclení.

I v případě, že se nechcete registrovat dobrovolně a obrat se zdaleka k milionu neblíží, neznamená to, že se vás DPH nemůže týkat.

Jaké povinnosti má plátce DPH?

Asi první povinností bude projít všechen sortiment, který prodávám a rozhodnout, jaká sazba DPH se daného zboží, případně služby týká. V současnosti existují tři sazby DPH – základní 21 %, první snížená 15 % a druhá snížená 10 %. Rovněž je třeba rozhodnout, zda se některých plnění netýká osvobození, zvláštní režim, zda prodáváme i do zahraničí atd. Podle toho se budou daná plnění danit a vystavovat daňové doklady. Od okamžiku vzniku plátcovství je třeba každé plnění zařadit do příslušného režimu a zdanit dle zákona. Oproti tomu má plátce nárok na odpočet u přijatých plnění. V prvním daňovém přiznání je možné zpětně uplatnit nárok na odpočet i zpětně u majetku, který byl pořízen nejdéle 12 měsíců před registrací a k datu registrace je v majetku. Je tedy vhodné k okamžiku vzniku plátcovství udělat inventuru zásob.

Je vhodné k okamžiku vzniku plátcovství udělat inventuru zásob.

Povinnost odvést DPH je nejčastěji v okamžiku dodání zboží, při platbě předem však již k okamžiku přijetí platby. Nově se za uskutečnění plnění považuje i dodání jednoúčelového voucheru, tedy takového voucheru, který opravňuje k nákupu, kde je předem jasná sazba DPH.

V současné době jsou všichni noví plátci – plátci měsíční. Do 25. následujícího měsíce po vzniku plátcovství tedy podávají první daňové přiznání, kontrolní hlášení, případně i souhrnné hlášení. Pokud tento termín připadne na nepracovní den, posouvá se termín na nejbližší den pracovní. Všechny tyto dokumenty se podávají v elektronické podobě ve formátu xml. Ve stejném termínu by měla být platba připsána na účtu finančního úřadu. Je třeba hlídat především včasné podání kontrolního hlášení, s jeho nepodáním či pozdním podáním jsou spojeny vysoké pokuty.

Je třeba hlídat především včasné podání kontrolního hlášení, s jeho nepodáním či pozdním podáním jsou spojeny vysoké pokuty.

Jaké povinnosti má identifikovaná osoba?

Identifikovaná osoba je neplátce DPH, neodvádí DPH ze svých výstupů a nemá nárok na odpočet. Má však povinnost podat daňové přiznání a souhrnné hlášení (ne však kontrolní hlášení) ve stejných termínech jako plátce DPH. Uvádí pouze svá plnění ve vztahu k zahraničí, na výstupu pouze evidenčně v kontrolním hlášení, na vstupu odvádí DPH z nakoupených služeb, případně zboží, ze zahraničí. Pokud tedy zaplatí za reklamu zahraničnímu dodavateli 1 000 Kč, odvede potom dalších 210 Kč na DPH (je to stejné jako nákup u českého plátce, který by vyfakturoval 1 000 + 210 Kč s tím rozdílem, že DPH zde odvede přímo finančnímu úřadu).

Sdílet článek
Pavla Kubatová
daňová poradkyně v UOL

Vystudovala Fakultu financí a účetnictví na VŠE, poté pracovala jako účetní a v roce 2014 složila zkoušky na daňového poradce, momentálně je na rodičovské s druhou dcerou 🙂

UOL
Tento článek ti přináší

UOL

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
8 tipů pro optimalizaci feedů a úspěšnou online expanzi
8min. doba čtení

8 tipů pro optimalizaci feedů a úspěšnou online expanzi

Feedy zůstávají pro mnoho e-shopů atraktivní volbou produktového propojení v rámci online expanze na nové trhy. Jak s feedy pracovat efektivně a na co si dát pozor? Objevte svět produktových feedů a zjistěte, jak specializované aplikace mění pravidla hry ve správě feedů a usnadňují digitální expanzi e-shopů.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+