
Program darování oblečení „shwopping“ funguje od roku 2013 a nedávno dostal nový název Another Life. Dosud všechny darované věci získával charitativní partner Oxfam k prodeji ve svých obchodech. M&S z toho měl jen dobré PR. Teď se situace mění. Nejlepší darované kousky M&S se pošlou do společnosti Reskinned, kde je opraví a následně prodají na eBay. Zisk se rozdělí mezi čtyři strany: M&S, eBay, Reskinned a Oxfam, který dostane 15 %.
Pro zákazníky se nic nemění, věci mohou stále darovat stejným způsobem – vyplní formulář online nebo naskenují QR kód v prodejně. Kurýr oblečení zdarma vyzvedne a odnese do Reskinned. Tam se rozhodne, co se prodá a co půjde na recyklaci nebo do obchodů Oxfam.
Motivace zákazníků přes poukázky
M&S nabízí zákazníkům poukázku v hodnotě 5 liber na online nákup nad 35 liber, pokud jejich darovací balík obsahuje alespoň jeden kus oblečení M&S. Je to chytrý způsob, jak zajistit, že lidé darují právě věci od M&S, a ne od jiných značek.
Poukázka platí pouze na online nákupy, ne v kamenných prodejnách. Firma tuto podmínku potichu opravila poté, co zpočátku tvrdila, že platí všude.
Secondhand móda je dnes velký byznys
Rozhodnutí pustit se do secondhand prodejů přichází ve chvíli, kdy zažívají rekordní růst. Lidé nakupují online více oblečení z druhé ruky než kdy dřív. Depop nedávno dosáhl ročních tržeb 1 miliardu dolarů, což je nárůst o 35 % za tři měsíce. Vinted loni utržil 813 milionů eur, tedy růst o 41 %.
Do secondhandu vstupují i tradiční prodejci. Primark, H&M, Uniqlo a Zara dnes nabízejí možnost opravy nebo prodávají nošené oblečení.
Trh s oblečením z druhé ruky už není doplňkový byznys, ale seriózní zdroj příjmů.
Testování před plným nasazením
Katharine Beacham, která v M&S vede oblast udržitelnosti v módě, pro The Guardian uvedla, že partnerství s eBay jim umožní zjistit, co zákazníci očekávají od nákupů secondhandu. Pokud to bude fungovat, M&S může začít prodávat použité oblečení i na vlastním webu či v kamenných prodejnách.
Oblečení M&S je už teď na eBay populární – společnost tvrdí, že patří mezi nejvyhledávanější značky na platformě. Oficiální obchod tak může zachytit část existující poptávky.
Vláda chce méně odpadu
Ve Velké Británii se každoročně vyhodí 700 000 tun oblečení. Mary Creagh, vládní ministryně pro oběhové hospodářství, podporuje podobné programy. Chce, aby firmy a vláda společně pracovaly na snižování módního odpadu.
Nový program ukazuje, že udržitelnost nemusí být jen nákladem, ale také zdrojem příjmů. M&S kdysi platil za provoz darovacího programu jako součást společenské odpovědnosti. Nyní ho mění na potenciální zdroj příjmů při zachování environmentálních benefitů.











