4 min. doba čtení

Móda, krása a luxus vedou v onlinu. Minulý rok dosáhla rekordních čísel

Evropský módní trh spolu se segmentem krásy a luxusu dosáhl v roce 2023 rekordních 213 miliard eur. Jde o významný růst, a to i přes současnou finanční nejistotu a postcovidovou skepsi, která hovořila o uměle vystřelených prodejích během lockdownu. Přeshraniční e-commerce platformy a marketplaces dodávají palivo k dalším prodejům. Podívejme se, co stojí za nečekanými čísly a které značky vedou v žebříčcích.

Móda, krása a luxus vedou v onlinu. Minulý rok dosáhla rekordních čísel
Zdroj: Depositphotos

Společnost Cross-Border Commerce Europe připravila žebříček Top 500 Fashion, Beauty and Luxury Retail Europe. Ze zprávy vychází, že evropský online trh s módou, krásou a luxusem loni zaznamenal dramatický růst. Podařilo se mu dosáhnout obratu 213 miliard eur – v porovnání se 122 miliardami eur v roce 2022 jde o významný nárůst. Růst odráží zvýšenou poptávku spotřebitelů po módních a kosmetických výrobcích na domácím i mezinárodním trhu.

Európsky módní trh: Expanze se vyplácí

Významný podíl, až 38 % z celkového trhu (což činí 82 miliard eur), pochází z přeshraničního e-commerce. Význam mezinárodního prodeje neustále roste, což poukazuje na potenciál pro e-commerce podniky expandovat za hranice svých domácích trhů. Do roku 2025 se očekává, že přeshraniční prodej bude tvořit 39,6 % trhu, což může dosáhnout 89 miliard eur. To představuje strategickou příležitost pro e-commerce hráče zaměřené na mezinárodní růst.

Očekává se, že trh do roku 2025 vzroste o dalších 5 %, čímž dosáhne 224 miliard eur. Tento stabilní růst je podporován růstem čínských platforem s rychlou módou, jako jsou Shein a Temu, jakož i rostoucími spotřebitelskými platformami (C2C) jako Vinted.

Tržiště dominují prodejním kanálům

Marketplaces byly v roce 2023 hlavním prodejním kanálem. Představovaly až 72 % hrubé hodnoty zboží v sektoru, což je 51 miliard eur. C2C tržiště přispěla částkou 12 miliard eur, což tvoří 17 % z celkového počtu. Očekává se, že do roku 2025 narostou dokonce na 15 miliard eur.

Tento posun k dominanci tržišť zdůrazňuje význam vícekanálových strategií pro e-commerce značky, které chtějí uspět v konkurenčním prostředí.

Celkový evropský trh s módou, krásou a luxusem je oceněn na ohromujících 719 miliard eur. Z toho móda (včetně luxusu) činí 541 miliard eur, zatímco krása (včetně luxusu) tvoří 178 miliard eur. Samotný luxusní trh má hodnotu 84 miliard eur, což zdůrazňuje jeho význam v rámci širšího módního průmyslu.

zdroj: Cross-Border Commerce Europe

Proč je tomu tak?

Přestože mnozí očekávali pokles online prodejů po skončení pandemie, situace v segmentech módy, krásy a luxusu se ukázala být odlišná z několika důvodů:

1. Změna nákupního chování u spotřebitelů

Během pandemie se mnoho lidí naučilo nakupovat online a vytvořili zvyk využívat e-shopy. Je to pohodlné řešení, které navíc nabízí lepší přehled a širší výběr. Tento trend se udržel i po pandemii, jelikož lidé ocenili možnosti jednoduše porovnávat ceny, produkty a značky v podstatě odkudkoli.

2. Rostoucí význam luxusu a sebevyjádření

Po náročných obdobích pandemie se mnozí lidé více zaměřili na sebevyjádření, což zvýšilo zájem o luxusní a módní produkty. Nákupy módy, krásy a luxusních značek se staly formou odměny a investice do osobního vzhledu, což pohánělo poptávku v těchto segmentech.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

3. Růst online tržišť a nových platforem

S rozmachem nových platforem, jako jsou Shein, Temu a C2C tržiště (např. Vinted), spotřebitelé získali přístup k levnějším možnostem a různým stylům, což podpořilo online nakupování i po pandemii. Tyto platformy se rychle přizpůsobily potřebám spotřebitelů a nabídly jim inovativní způsoby nákupů, ať už jde o fast fashion nebo udržitelné alternativy.

4. Technologický pokrok a lepší logistika

Výrazné zlepšení v technologii a logistických řešeních, jako jsou rychlejší dodávky, lepší integrace platebních systémů a kvalitnější zákaznický servis, učinily z online nakupování ještě atraktivnější volbu. Tato vylepšení umožnila značkám udržet si zákazníky i po návratu do kamenných prodejen.

5. Evropský módní trh myslí globálně

I když během pandemie mnohé podniky bojovaly o přežití, ty, které se adaptovaly na přeshraniční obchod, zjistily, že mají přístup k většímu globálnímu publiku. Přeshraniční nákupy se staly důležitým růstovým faktorem, protože spotřebitelé začali vyhledávat produkty, které nejsou běžně dostupné v jejich vlastních zemích.

Tyto faktory způsobily, že segmenty módy, krásy a luxusu nejen přežily pandemii, ale dokonce zaznamenaly další růst, čímž se upevnila jejich pozice v e-commerce sektoru.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+