
Online prodej v Česku roste, zejména v segmentu non-food
Podle ČSÚ k meziročnímu růstu nejvíce přispěl nejen prodej pohonných hmot, ale i online prodeje a silné výsledky nešpecializovaných potravinových prodejen.
V e-commerce se dařilo kosmetice (+11 %), sportu a volnému času (+6,7 %), ale i domácím spotřebičům, oblečení a IT technice.
Obchodně-marketingový ředitel společnosti DATART František Mikoška přičítá úspěch i oblíbené prodejní kampani:
„Spotřebitelské chování v dubnu reagovalo na sezónní podněty i zvýhodněné nabídky. Silným motivem pro celé spektrum maloobchodu byly například tradiční Dny Marianne, které významně rozhýbaly poptávku napříč kategoriemi a potvrdily, že dobře načasované slevové akce dokážou efektivně mobilizovat české zákazníky. V Dataru se pozitivně projevil i hokejový šampionát, který přinesl přibližně 10% nárůst prodeje televizorů, což ukazuje, že sportovní události mají schopnost generovat impulzivní poptávku.“
Slováci šetří, tržby klesají velkým i malým
Na Slovensku je situace složitější. Až šest z devíti složek maloobchodu skončilo v minusu. Nejvýrazněji zasáhla ztráta hyper- a supermarketů (–4,5 %), které tvoří až 40 % celkového objemu tržeb. E-shopy a zásilkový prodej si pohoršily o 3,2 %. Útlum je zřetelný i u zboží pro domácnost (–9 %) a v menších specializovaných prodejnách s potravinami či hračkami.
I když jde o březnová data, naznačují, že slovenský trh se stále vzpamatovává z předchozích krizových období a ochota spotřebitelů utrácet zůstává slabší než v Česku.

Zdroj: Štatistický úrad SR
Evropský kontext: stabilizace, ale pokles důvěry
Podle Eurostatu se ekonomika EU stabilizuje, ale celkový ekonomický sentiment v březnu oslabil. Klesla důvěra ve služby, retail i mezi spotřebiteli. Na druhou stranu však klesá inflace a nezaměstnanost je na historickém minimu. Maloobchod na úrovni EU zůstává v mírném růstu, ale silné regionální rozdíly (jako mezi Českem a Slovenskem) ukazují, že vývoj je nerovnoměrný.
Co z toho vyplývá pro e-commerce?
Pro české e-shopaře jsou čísla jednoznačně povzbudivá – rostoucí poptávka i v nepotravinářském segmentu, zvýšený zájem o online nákupy a návrat k investicím do volnočasových potřeb vytváří prostor pro kampaně a rozšíření sortimentu.
Na Slovensku bude důležité sledovat, zda jde o krátkodobý pokles, nebo dlouhodobější trend. Klíčové bude zaměřit se na segmenty, které i v době útlumu rostou – specializované prodejny a specifické zboží s vyšší přidanou hodnotou.