Rok 2022 ve znamení změn
Turbulentní doba se na maďarském trhu projevila nemalou měrou. Forint byl nestabilní, inflace rostla a došlo k ochlazení nákupního chování maďarských zákazníků.
Jak řešit problémy na maďarském trhu?
Ekonomickou situaci nemůžete nijak ovlivnit. Jediné, co můžete udělat, je přijmout taková opatření, která vám pomohou snížit finanční škody a udržet si pozici na trhu.
Přemýšlejte o cenotvorbě
Pokud podnikáte mimo eurozónu, je klíčový způsob, jakým řešíte tvorbu cen a přeceňování zboží na cizí měnu.
Některé e-shopy přepočítávají ceny jen na začátku sezóny a poté je již neupravují. Jiné přepočítávají ceny podle aktuálního denního kurzu. Ani jedna z těchto alternativ není správná.
Každá země, do které expandujete, představuje samostatný byznys. Zařaďte kurzové změny do řízení výkonnostního marketingu přes marži.
Efektivně převádějte forinty na eura
Pohyby měnového kurzu nejsou jen cenový a účetní problém. Myslete na to, že nechcete ztratit ani o haléř více, než je nutné, na poplatcích za převod cizí měny na eura.
Mnoho dodavatelských dolarových faktur je často výhodnější zaplatit přímo ve forintech a nepřevádět je mezitím na eura. Zastavte automatické převody na eurové účty a nechte si dostatek času na to, abyste přišli na co nejefektivnější řešení.
Efektivním řešením jsou také nebankovní platformy a virtuální banky, jejichž převody v kurzech jsou velmi výhodné.
Jak se vyhnout riziku drastické změny kurzu?
S bankami můžete uzavřít mimoburzovní finanční dohody na 3 až 9 měsíců dopředu. Tím si zafixujete opci na nákup cizí měny za pevně stanovený směnný kurz.
Opce však podléhají poplatku z celé částky smlouvy. Ten obvykle nepřesahuje 3 %. Pokud se však směnný kurz pohybuje tak drasticky jako kurz eura vůči forintu v roce 2022, je i takový poplatek efektivní. Toto řešení však doporučujeme e-shopům, které mají roční obrat alespoň půl milionu eur.
Určete si hraniční hodnotu marže
Zjistěte si, kdy nastane situace, že se již nevyplatí propagovat váš produkt na maďarském trhu.
Pokud máte produkt s marží 30 % na trhu eurozóny, musíte k původní marži na maďarském trhu připočítat kurzový rozdíl. Tím se dostanete na marži například 27 %.
Pokud se kvůli nelichotivému směnnému kurzu dostanete na vámi nastavenou mezní hodnotu, mohou některé biddingové algoritmy reklamních systémů automaticky vypnout propagaci produktu, zatímco v jiných zemích reklama poběží dál. Příkladem tohoto systému je MagicScript – automatizační nástroj, který dokáže bidovat na marži.