3 min. doba čtení

Luxusní průmysl se po letech rekordního růstu zpomalí

Za poslední roky se průmysl s luxusním zbožím rozběhl a během pandemie paradoxně zaznamenal své nejlepší roky v historii. Jak ho ovlivní současné ekonomické výzvy?

Luxusní průmysl se po letech rekordního růstu zpomalí

Náznaky nepříznivých vlivů jsou již patrné

Moët Hennessy Louis Vuitton (známá jako LVMH) je francouzský nadnárodní holding a konglomerát se specializací na luxusní zboží. Cena jeho akcií ve čtvrtletních výsledcích klesla o -7 %, což je největší pokles od začátku roku 2020. Pokles zájmu od začátku roku je vidět zejména v USA. Analytici očekávají korekci trhu, která v následujících čtvrtletích přinese pomalejší růst.

Neudržitelný růst

Trh s luxusním zbožím je přibližně o 25 % vyšší než v roce 2019 a míra růstu v posledním období výrazně převyšuje průměrné hodnoty většiny společností. RBC Capital Markets očekává, že trh se začne korigovat. “Tento růst není udržitelný a očekáváme zmírnění trendů růstu tržeb,” vyjádřila se společnost RBC.

Značky hledají chybu v zákaznících

Klíčový faktor poklesu představují i samotní zákazníci. Skupina spotřebitelů, kteří jsou ochotni investovat do luxusu, již letos omezila podobné výdaje. Společnosti jako Kering a LVMH poukazují na nedostatečnou poptávku ze strany zákazníků, což se promítá do slabých výsledků v USA.

Luxusní značky v posledních letech neustále zvyšovaly ceny, čímž odehnaly i hlavní cílovou skupinu. Životní náklady rostou a obavy z recese také, čímž si udrželi jen ty, kteří si mohou dovolit i vysokou inflaci. Tento trend má na luxusní značky jasný vliv, jelikož aspirativní zákazníci představují 40 % spotřebitelů luxusu na celém světě.

Vliv makroekonomiky a Číny

Současné makroekonomické překážky jsou nejhorší za poslední desetiletí a všeobecná inflace ovlivňuje každý aspekt každodenního života spotřebitelů. “Průměrným spotřebitelům zůstává méně zbytkového příjmu, což pravděpodobně ovlivní výdaje,” uvedla RBC.

Tato investiční banka se také domnívá, že vzhledem k vysokým úrokovým sazbám a ekonomické nejistotě můžeme očekávat poměrně výrazný pokles v oblasti luxusu. Výrazným vlivem je i náročná situace v Číně, kde poptávka po pandemii nedokáže atraktivní růst. To vede k obecným obavám ze zpomalení poptávky ze strany spotřebitelů nejen Číně, ale také v USA a Evropě. Potvrzuje to i vyjádření Petera Garnryho, vedoucího oddělení akciové strategie v Saxo Bank: “Nedávný pokles evropských akcií luxusních společností odráží nejistotu v souvislosti s evropským hospodářstvím a také nerovnoměrný výhled růstu čínské ekonomiky,” uvedl pro Reuters.

Konec luxusu?

Všechny ukazatele směřují k náznakům, že léta dynamického růstu luxusního zboží pravděpodobně narazila na svůj konec. Na závěry je ještě brzy, v následujících týdnech se očekává zveřejnění čtvrtletních tržeb největších evropských luxusních skupin, počínaje i výše zmíněným LVMH.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Proč by e-shopy neměly ignorovat YouTube Shorts?
3 min. doba čtení

Proč by e-shopy neměly ignorovat YouTube Shorts?

Krátký videoobsah je silným marketingovým nástrojem s reálným dopadem na prodej. Platformy jako TikTok a Instagram sice nastavily určitý standard, ale YouTube Shorts si teprve hledá cestu do marketingových strategií značek. Mnoho inzerentů dosud nevyužilo potenciál tohoto formátu. Podle zprávy eMarketer mohou právě krátká videa na YouTube nabídnout značkám výjimečnou příležitost k budování vztahů se […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Google Tag Manager mění způsob načítání značek. Co to znamená pro e-commerce?
3 min. doba čtení

Google Tag Manager mění způsob načítání značek. Co to znamená pro e-commerce?

Přišel vám e-mail o tom, že se od 10. dubna 2025 změní způsob, jakým Google Tag Manager (GTM) načítá značky Google Ads a Floodlight? Tato aktualizace může ovlivnit měření konverzí, remarketing a způsob, jakým spravujete značky v GTM. Co přesně se mění, proč k tomu dochází a co byste měli podniknout? Pojďme se na to […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+