Náznaky nepříznivých vlivů jsou již patrné
Moët Hennessy Louis Vuitton (známá jako LVMH) je francouzský nadnárodní holding a konglomerát se specializací na luxusní zboží. Cena jeho akcií ve čtvrtletních výsledcích klesla o -7 %, což je největší pokles od začátku roku 2020. Pokles zájmu od začátku roku je vidět zejména v USA. Analytici očekávají korekci trhu, která v následujících čtvrtletích přinese pomalejší růst.
Neudržitelný růst
Trh s luxusním zbožím je přibližně o 25 % vyšší než v roce 2019 a míra růstu v posledním období výrazně převyšuje průměrné hodnoty většiny společností. RBC Capital Markets očekává, že trh se začne korigovat. “Tento růst není udržitelný a očekáváme zmírnění trendů růstu tržeb,” vyjádřila se společnost RBC.
Značky hledají chybu v zákaznících
Klíčový faktor poklesu představují i samotní zákazníci. Skupina spotřebitelů, kteří jsou ochotni investovat do luxusu, již letos omezila podobné výdaje. Společnosti jako Kering a LVMH poukazují na nedostatečnou poptávku ze strany zákazníků, což se promítá do slabých výsledků v USA.
Luxusní značky v posledních letech neustále zvyšovaly ceny, čímž odehnaly i hlavní cílovou skupinu. Životní náklady rostou a obavy z recese také, čímž si udrželi jen ty, kteří si mohou dovolit i vysokou inflaci. Tento trend má na luxusní značky jasný vliv, jelikož aspirativní zákazníci představují 40 % spotřebitelů luxusu na celém světě.
Vliv makroekonomiky a Číny
Současné makroekonomické překážky jsou nejhorší za poslední desetiletí a všeobecná inflace ovlivňuje každý aspekt každodenního života spotřebitelů. “Průměrným spotřebitelům zůstává méně zbytkového příjmu, což pravděpodobně ovlivní výdaje,” uvedla RBC.
Tato investiční banka se také domnívá, že vzhledem k vysokým úrokovým sazbám a ekonomické nejistotě můžeme očekávat poměrně výrazný pokles v oblasti luxusu. Výrazným vlivem je i náročná situace v Číně, kde poptávka po pandemii nedokáže atraktivní růst. To vede k obecným obavám ze zpomalení poptávky ze strany spotřebitelů nejen Číně, ale také v USA a Evropě. Potvrzuje to i vyjádření Petera Garnryho, vedoucího oddělení akciové strategie v Saxo Bank: “Nedávný pokles evropských akcií luxusních společností odráží nejistotu v souvislosti s evropským hospodářstvím a také nerovnoměrný výhled růstu čínské ekonomiky,” uvedl pro Reuters.
Konec luxusu?
Všechny ukazatele směřují k náznakům, že léta dynamického růstu luxusního zboží pravděpodobně narazila na svůj konec. Na závěry je ještě brzy, v následujících týdnech se očekává zveřejnění čtvrtletních tržeb největších evropských luxusních skupin, počínaje i výše zmíněným LVMH.