3 min. doba čtení

Luxusní průmysl se po letech rekordního růstu zpomalí

Za poslední roky se průmysl s luxusním zbožím rozběhl a během pandemie paradoxně zaznamenal své nejlepší roky v historii. Jak ho ovlivní současné ekonomické výzvy?

Luxusní průmysl se po letech rekordního růstu zpomalí

Náznaky nepříznivých vlivů jsou již patrné

Moët Hennessy Louis Vuitton (známá jako LVMH) je francouzský nadnárodní holding a konglomerát se specializací na luxusní zboží. Cena jeho akcií ve čtvrtletních výsledcích klesla o -7 %, což je největší pokles od začátku roku 2020. Pokles zájmu od začátku roku je vidět zejména v USA. Analytici očekávají korekci trhu, která v následujících čtvrtletích přinese pomalejší růst.

Neudržitelný růst

Trh s luxusním zbožím je přibližně o 25 % vyšší než v roce 2019 a míra růstu v posledním období výrazně převyšuje průměrné hodnoty většiny společností. RBC Capital Markets očekává, že trh se začne korigovat. „Tento růst není udržitelný a očekáváme zmírnění trendů růstu tržeb,“ vyjádřila se společnost RBC.

Značky hledají chybu v zákaznících

Klíčový faktor poklesu představují i samotní zákazníci. Skupina spotřebitelů, kteří jsou ochotni investovat do luxusu, již letos omezila podobné výdaje. Společnosti jako Kering a LVMH poukazují na nedostatečnou poptávku ze strany zákazníků, což se promítá do slabých výsledků v USA.

Luxusní značky v posledních letech neustále zvyšovaly ceny, čímž odehnaly i hlavní cílovou skupinu. Životní náklady rostou a obavy z recese také, čímž si udrželi jen ty, kteří si mohou dovolit i vysokou inflaci. Tento trend má na luxusní značky jasný vliv, jelikož aspirativní zákazníci představují 40 % spotřebitelů luxusu na celém světě.

Vliv makroekonomiky a Číny

Současné makroekonomické překážky jsou nejhorší za poslední desetiletí a všeobecná inflace ovlivňuje každý aspekt každodenního života spotřebitelů. „Průměrným spotřebitelům zůstává méně zbytkového příjmu, což pravděpodobně ovlivní výdaje,“ uvedla RBC.

Tato investiční banka se také domnívá, že vzhledem k vysokým úrokovým sazbám a ekonomické nejistotě můžeme očekávat poměrně výrazný pokles v oblasti luxusu. Výrazným vlivem je i náročná situace v Číně, kde poptávka po pandemii nedokáže atraktivní růst. To vede k obecným obavám ze zpomalení poptávky ze strany spotřebitelů nejen Číně, ale také v USA a Evropě. Potvrzuje to i vyjádření Petera Garnryho, vedoucího oddělení akciové strategie v Saxo Bank: „Nedávný pokles evropských akcií luxusních společností odráží nejistotu v souvislosti s evropským hospodářstvím a také nerovnoměrný výhled růstu čínské ekonomiky,“ uvedl pro Reuters.

Konec luxusu?

Všechny ukazatele směřují k náznakům, že léta dynamického růstu luxusního zboží pravděpodobně narazila na svůj konec. Na závěry je ještě brzy, v následujících týdnech se očekává zveřejnění čtvrtletních tržeb největších evropských luxusních skupin, počínaje i výše zmíněným LVMH.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Optimalizace pro algoritmy? Lepší je poslouchat lidi
4 min. doba čtení

Optimalizace pro algoritmy? Lepší je poslouchat lidi

Značky roky optimalizovaly obsah pro vyhledávače. Dnes se ale mění samotný způsob, jak lidé hledají informace, a spolu s tím i to, jak se rozhodují. Namísto krátkých dotazů se ptají na konkrétní věci, které jsou pro ně důležité. To, co bylo kdysi úsměvné, je dnes standardem, kterému se v online byznysu musíme přizpůsobit.

Co dnes rozhoduje o spokojenosti při vrácení zboží?
3 min. doba čtení

Co dnes rozhoduje o spokojenosti při vrácení zboží?

Vracení zboží bylo dlouho znakem dobrého zákaznického servisu. Rychlá refundace, bez otázek, bez problémů. Dnes se však mění na zkoušku důvěry v očích zákazníků i samotných značek. Data ze zahraničí ukazují, že vratek pomalu ubývá, ale zákazníci je vnímají citlivěji než před rokem.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Z Pin it na Buy it. Pinterest posouvá hranice online nakupování
3 min. doba čtení

Z Pin it na Buy it. Pinterest posouvá hranice online nakupování

Na Pinterestu už nepůjde jen snít o dokonalém stylu nebo bydlení. Půjde i nakupovat. Platforma mění své nástěnky na inteligentní nástroje, které vám pomohou přejít od inspirace rovnou k nákupu. Novinky se postupně zavádějí po celém světě, přičemž testování začalo v USA a Kanadě.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge Europe