4 min. doba čtení

Kybernetické pojištění: Jak ochránit váš e-shop před digitálními riziky?

Byl jednou jeden dobrý a spolehlivý e-shop, který prodával výpočetní techniku a všemožné spotřebiče do domácnosti. Lidé mu s důvěrou svěřovali své osobní údaje, které pečlivě ukládal do databází svých serverů, v souladu s pravidly ochrany osobních údajů (GDPR). V centrále společnosti fungoval velký sklad. Jelikož se podnik pěkně rozrůstal, manažeři se rozhodli koupit a implementovat známý německý podnikový informační systém, který se postupně stal neocenitelným pomocníkem. Zajišťoval fakturaci, skladové hospodářství, mzdové účetnictví a všechno bylo správně propojeno.

Peter Šimko Peter Šimko
Šéfredaktor portálu Poistenie.sk
Kybernetické pojištění: Jak ochránit váš e-shop před digitálními riziky?
Zdroj: Freepik

Jednoho dne, byla to tuším sobota, se najednou všechno zablokovalo. Nefungovala fakturace ani skladové hospodářství, dokonce hrozilo, že zaměstnanci nedostanou včas výplaty. Kybernetičtí útočníci poslali výzvu, že pokud podnik do týdne nezaplatí několik milionů EUR v bitcoinech, může se s daty navždy rozloučit. Data na serverech byla, ale zašifrovaná a bez klíče od útočníků nedostupná. Celý podnik byl najednou paralyzovaný.

Bez ohledu na míru úspěšnosti řešení takto velkého problému je vždy incident tohoto typu spojen s vysokými náklady. Pokud má podnik uzavřené pojištění e-shopu, může většinu těchto nákladů uplatnit v pojišťovně jako pojistnou událost.

Kybernetické pojištění (cyber risks) je druh pojištění, který chrání firmy i jednotlivce před finančními ztrátami způsobenými kybernetickými útoky, únikem dat nebo jinými incidenty v digitálním prostředí. Co vše je nutné udělat – a co lze uplatnit v rámci kybernetického pojištění?

Forenzní analýza

Na incident – hackerský útok – je třeba okamžitě reagovat přivoláním odborníků, kteří musí provést forenzní analýzu, tedy zajistit digitální stopy – logy, soubory, síťovou komunikaci a vyšetřit tuto nepříjemnou událost. Snaží se prozkoumat malware, trasování hackerů, zjistit způsob průniku do systému. Následně se pokoušejí obnovit ztracená nebo poškozená data a soubory. A nakonec se snaží identifikovat bezpečnostní díry a navrhnout opatření, aby se to neopakovalo.

Notifikace zákazníků

Když uniknou osobní údaje, provozovatel informačního systému má zákonnou povinnost informovat o této skutečnosti úřad pro ochranu osobních údajů a každého, jehož údaje unikly nebo jejichž bezpečnost je ohrožena. Samozřejmě včasné, pravdivé a korektní informování zákazníka souvisí i s důvěryhodností firmy a její reputací. Je vhodné podpořit řešení problému také PR kampaní, zřízením speciální bezplatné infolinky. Zákazníky je dobré vyzvat, aby zvýšili svou bezpečnost např. změnou přístupového hesla.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Právní náklady

Vznik bezpečnostního incidentu vede ke konfliktu s úřadem pro ochranu osobních údajů, který podle pravidel GDPR může udělit pokutu provozovateli systému, ačkoliv poškozený občan, jehož údaje byly zneužity, se žádné ochrany od státu nedočká, protože takto nesmyslně je nastaven systém sankcí v rámci GDPR. Občan si musí škodu vymáhat sám, případně se soudit s provozovatelem systému, odkud data unikla. A to je hned několik důvodů pro zapojení právníků do procesu ochrany podniku, což může znamenat značné, ale pojistitelné náklady.

Výkupné

Když hackeři požadují vysoké výkupné, jeho zaplacení se považuje za krajní řešení. Jednak jde o vysoké finanční náklady a ani po zaplacení nemáte jistotu, že vám zločinci pošlou dešifrovací klíč. Navíc mohou útok kdykoli zopakovat. I to je však možné připojistit.

Podvody a sociální inženýrství

Důvodem hackerského útoku může být i nečestné jednání zaměstnance, který zneužije svou roli insidera a pomocí vlastních přístupů do systému nainstaluje škodlivý software. Častěji se však stává, že zaměstnanci jsou nedisciplinovaní a některá referentka ve skladu klikne na podezřelý odkaz v e-mailu, čímž spustí proces infiltrace škodlivého softwaru do informačního systému skladového hospodářství, který se dále rozšíří a po několika dnech či týdnech promění informační systém v trhací kalendář.

Bez ohledu na míru úspěšnosti řešení takového problému je vždy incident podobného typu spojen s vysokými náklady. Většinu těchto nákladů lze uplatnit v pojišťovně jako pojistnou událost – samozřejmě za předpokladu, že má podnik uzavřené pojištění e-shopu.

TIP: Podobné situace mohou mít značné finanční dopady na podnikatele. Proto je vhodné zvážit také širší ochranu prostřednictvím pojištění podnikatelů, které může pokrývat různé aspekty kybernetických rizik. Pro fyzické osoby nabízí kybernetické pojištění UNIQA, Generali (v rámci asistenčních služeb při pojištění domácnosti) a Wüstenrot. Pro právnické osoby včetně GDPR pojištění nabízí ochranu pojišťovna Colonnade.

Více o tom, proč podvodné praktiky v kyberprostoru stále fungují, si můžete přečíst v dalším článku.

Sdílet článek
Peter Šimko
Šéfredaktor portálu Poistenie.sk
Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Budoucnost on-line prodeje šperků: Personalizace, technologie a nové trendy
3 min. doba čtení

Budoucnost on-line prodeje šperků: Personalizace, technologie a nové trendy

On-line nakupování šperků se za poslední roky výrazně proměnilo. Zákazníci už nehledají jen krásné doplňky, ale chtějí i pohodlný a intuitivní nákupní zážitek. Očekávají personalizovaná doporučení a možnost si šperk virtuálně prohlédnout ještě předtím, než se ho rozhodnou koupit. E-commerce v oblasti šperků se proto stále více přizpůsobuje moderním technologiím a novým trendům. Jak vypadá […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Nejlepší světoví e-commerce prodejci dosáhnou v roce 2025 obratu 6,56 bilionu dolarů
3 min. doba čtení

Nejlepší světoví e-commerce prodejci dosáhnou v roce 2025 obratu 6,56 bilionu dolarů

Nejnovější zpráva Retail Week přináší nové tržní poznatky o významných e-commerce společnostech. Neustálé hledání nákladově efektivních nákupních možností ze strany spotřebitelů vedlo přední maloobchodníky k vytvoření digitálních strategií, které úspěšně přitahují zákazníky zpět k jejich virtuálním nákupním košíkům. E-commerce sektor se nadále rychle rozšiřuje, přičemž analytici předpovídají, že v roce 2025 dosáhne objemu 6,56 bilionu […]

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
PR v éře AI: Redakční obsah je stále nejcennější zdroj důvěry
4 min. doba čtení

PR v éře AI: Redakční obsah je stále nejcennější zdroj důvěry

S nástupem umělé inteligence a explozí automaticky generovaného obsahu se zásadně mění i způsob, jakým si značky budují důvěru a viditelnost. Pro e-commerce firmy to není jen otázka trendu – jde o to, jak jejich produkty, hodnoty a reputace budou prezentovány ve vyhledávání, které už dnes často zprostředkovává AI. Nová studie od Hard Numbers však […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+