
Jihovýchodní státy vedou v mezinárodním nakupování
Statistiky ukazují, že online nakupující ve Španělsku, Itálii, Turecku a Norsku realizují více než tři čtvrtiny svých e-commerce aktivit prostřednictvím mezinárodních prodejců. To je v ostrém kontrastu s trhy jako Polsko, Rumunsko a Srbsko, kde si domácí platformy udržují silnější postavení.
Výzkum naznačuje, že severoevropští e-commerce giganti se úspěšně etablovali jako dominantní síly na několika trzích, zejména v jižních regionech, kde mohou být místní alternativy méně rozvinuté nebo konkurenceschopné.
Proč si některé trhy udržují silnější domácí e-commerce?
Ekonomické velmoci jako Francie, Německo a Nizozemsko vyvinuly silné domácí prostředí online maloobchodu. Zalando, Bol a Carrefour si vybudovaly přítomnost na svých domácích trzích a zároveň expandovaly na mezinárodní trhy.
Tyto země mají dobře rozvinuté logistické systémy a více domácích konkurentů. Německo se svým vysoce rozvinutým domácím e-commerce trhem však stále zaznamenává přibližně 60 % online nákupů realizovaných prostřednictvím přeshraničních kanálů. To ukazuje dominantní roli nadnárodních platforem na digitálním trhu.

Zdroj: ECDB
Regionální rozdíly
Jižní a východoevropské trhy se zdají být obzvlášť závislé na mezinárodních platformách. Země včetně Portugalska, Chorvatska, Litvy a Španělska uvádějí, že mezinárodní prodejci představují více než 75 % jejich e-commerce aktivit.
Spotřebitelé v těchto regionech se často obracejí na platformy jako Amazon a Temu kvůli konkurenčním cenám a širší nabídce produktů v porovnání s tím, co je dostupné prostřednictvím domácích maloobchodníků. Nákupy přes mezinárodní platformy však nevylučují lokálně vyráběné zboží.
Zajímavé výjimky z regionálních trendů
Pozorované vzorce odhalují několik zajímavých výjimek. E-commerce trh v Polsku patří Allegru, které má větší podíl na trhu než Amazon. Nejvýznamnější e-commerce platformy v Rumunsku, Srbsku a Řecku tvoří převážně domácí maloobchodníci.
Amazon provozuje vyhrazené domény v Polsku a některých dalších trzích, ale nemá přímé provozy ve více zemích tohoto regionu.
Z analýzy vyplývá, že míra, do jaké se evropské země spoléhají na zahraniční internetové obchody, závisí na jejich poloze, kvalitě digitálních služeb, situaci na trhu a nákupních zvyklostech zákazníků.