Základem celé kreativy je originální myšlenka, která odliší vaši firmu od konkurence. To se sice snadno řekne, ale už hůře přetaví do reality. Svět je rychlý a zamýšlet se několik desítek minut, či dokonce hodin nad kreativním pojetím reklamy, je pro mnohé nepředstavitelné. Velké a kvalitní agentury to dělají, mnozí markeťáci a majitelé byznysů však investici do kreativity stále považují za zbytečnost.
Pojďme si tak celou kreativu rozměnit na drobné a kvantifikovat, co všechno dokáže v rámci reklamních kampaní přinést.
Kreativa a její hlavní přínos
Určitě se shodneme na tom, že neoddělitelnou výhodou kreativy je její zapamatovatelnost. Slyšeli jste někdy někoho jásat nad tím, jak viděl online banner s fotkou bot a nápisem „SLEVA 15 %“? Pravděpodobně ne. A shodou okolností právě propagování slev mnozí považují za vrchol celé kreativy, který přináší nejlepší výsledky. A to je chyba.
Představte si však, že tato reklama na slevu by byla pojatá nějakým vtipným způsobem. Bylo by v ní něco netradiční, unikátní. Něco, co poutá pohledy. Lidé denně vidí 200 nabídek na různé slevy, ale unikátních reklam je žalostně málo. A tak si je pamatují přirozeně. Vaše firma se jim vryje do paměti. Možná nenakoupí hned, ale budou o vás vědět. Máte našlápnuto k tomu, že když jednou váš produkt nebo službu budou potřebovat, vzpomenou si na vaši originální kampaň a zváží nákup právě u vás.
Vyšší interakce s kampaní
Když lidi něco zaujme, mají přirozeně tendenci nějak reagovat. Málokdo se jen zasměje a jde dál. Pokud se jedná o facebookovou či instagramovou kampaň, lidé zanechají like, srdíčko, komentář. Sdílejí reklamu se svými přáteli. Prostě se zapojují do komunikace a budují vaši social-proof.
Odpovězte si, co je pro vaši firmu lepší vizitkou – reklama na Facebooku, která má 1580 liků a 300 komentářů, nebo reklama s 2 liky a jedním haterským komentářem?
Velký organický dosah
Tím, že lidé sdílejí zajímavou kreativní reklamu se svými přáteli, budují vám organický dosah. Kampaň se dostává k desítkám, stovkám, tisícům dalších lidí a vás to nestojí ani jediný cent navíc. Skvělé, ne? Kreativní reklamy mají velký potenciál stát se virálními.
Díky velkému dosahu mají kreativní kampaně skvělý potenciál v budování brand-awareness, nebo po našem povědomí o značce. Zatímco klasická nekreativní kampaň zasáhne při daném rozpočtu řekněme 5000 lidí, kreativní dokáže při stejné sumě zasáhnout i více než 8000 lidí. 3000 oslovených lidí navíc zadarmo, tomu byste se asi nebránili, že?
Nižší cena za konverzi
Ve vysoce konkurenčním módním sektoru může jedna konverze (proklik člověka z reklamy na webstránku) stát i 50 centů. To je docela dost. Ale víte, co dokáže kreativní kampaň? Tím, že s ní interaguje mnohem víc lidí a má velký organický dosah, konverze vás může stát například jen 10 centů. Výrazně tak zefektivníte utrácení vašeho reklamního budgetu a dokážete ušetřit desítky, stovky, či dokonce tisíce eur, které byste bez kreativy takříkajíc spláchli do toalety.
Názorný příklad z praxe
Abychom výše uvedené hlavní benefity kreativních kampaní přesně kvantifikovali, můžeme se podívat na reálná data. Například, vezměme si čísla, která vygenerovala kampaň pro značku Fiorangelo. Ta vypadala takto.
Na první pohled jednoduchý banner, za kterým však ve skutečnosti stály hodiny kreativní tvorby. Jeho cílem bylo oslovit ženy ve věku 35–50 let, zlepšit brand awareness a získat konverze v podobě prokliků na web. Kreativita kampaně spočívala v claimu „Protože láska k nim je navždy“ a fotce kabelky s botami, které se nosily v 70.–90. letech minulého století. Tedy v době, kdy cílová skupina měla 18, 20, 25 let.
„Než se někdy dostanete ke správnému claimu, mohou uběhnout nejen hodiny, ale i dny. V tomto případě jsme predikci virality odhadli správně, a to i díky cílení a samotnému claimu, ale z výsledků jsme byli velmi překvapení. Je úžasné, jaký fame jsme vytvořili kolem této nadčasové kampaně.“ Boris Malcev – Creative Director at Monkeymedia
Tato kampaň vzbudila velké vášně. Když ji zahlédly ženy patřící do cílové skupiny, ihned se jim vynořily vzpomínky na mládí. Začaly komentovat, sdílet, interagovat v podobě liků. Příspěvek byl propagovaný po dobu jednoho měsíce s rozpočtem 786 eur, přičemž za tuto dobu získal 744 liků, 50 sdílení a 146 komentářů. Ale co je hlavní, zasáhl až 93 000 lidí, díky čemuž se brand-awareness značky Fiorangelo zlepšil za měsíc 1000násobně ve srovnání s celým předcházejícím rokem!
Jak se ale říká, z liků si chleba nekoupíme. Mnohem více vypovídajícím číslem jsou proto unikátní návštěvy webu pocházející z kampaně, kterých bylo přesně 11 142. A co je hlavní, cenu za konverzi se podařilo stlačit na 7 centů! Jen pro připomenutí, průměrná cena za konverzi v tomto sektoru je přibližně 25–45 centů.
Vyplatí se kreativa i vám?
Toto je už spíše taková básnická otázka na závěr. Výše uvedená čísla totiž hovoří jasnou řečí. A nevymlouvejte se. Kreativa se dá aplikovat v každém sektoru. Ano, i tehdy, když prodáváte plastová okna, kovové ploty nebo rezistory. Musí však být uchopená za správný konec a hlavně šitá na míru cílové skupině. A jak jste na tom vy? Vyhazujete peníze do vzduchu v podobě konvenčních nezajímavých reklam, nebo z nich ždímáte plný potenciál prostřednictvím kreativy?