Do dnešního dne se koronavirem nakazilo přes 120-tisíc lidí na celém světě. Téměř 5 000 z nich, bohužel, nákaze podlehlo. Epicentrum je v čínské provincii Wu-chan, kde bylo evidováno více než 80 tisíc nakažených. Virus se však výrazně rozšířil také v Itálii, Íránu a v Korejské republice.
Interaktivní mapa aktuálního stavu nákazy koronavirusem >>
Dopady na světovou a domácí ekonomiku
Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) už týden bije na poplach. Jen zavření továren v Číně bude totiž znamenat výrazný propad globálníjo hospodářského růstu.
OECD odhaduje, že SARS-CoV-2, jak se oficiálně nový koronavirus označuje, sníží růst světové ekonomiky z 2,9 na 2,4 procenta.
Přitom každá hodnota nižší než 2,5 procenta značí v tomto případě recesi. Pokud by se nákaza šířila dosavadním tempem dál, růst světové ekonomiky by mohl zpomalit až na 1,5 procenta.
Růst české ekonomiky byl v roce 2020 odhadovaný kolem 2,0 procenta, kvůli dopadům šíření koronaviru však stoupne pouze o 1,0 až 1,5 procenta. Vyplývá to z rizikového scénáře, který se přitom již naplnil. Počítá mimo jiné s šířením infekce tři až čtyři měsíce, poklesem ekonomiky i ve druhém čtvrtletí a oživením jejího růstu až ve třetím čtvrtletí. ČTK o tom informovala hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská.
Příležitosti a hrozby koronaviru
Doporučení vládních představitelů do značné míry ochromila společenský, sportovní i kulturní život napříč celým světem.
Obchodníci s nedostatkovým zbožím, po kterém je v současnosti nejvyšší poptávka, což jsou v této době zejména dezinfekční prostředky, roušky, respirátory a samozřejmě trvanlivé potraviny na „horší časy“, nestíhají naskladňovat. Na některých místech nákazy (i tam, kde není) totiž lidé podlehli panice.
Nárůst online nákupů?
Protože se doporučuje zdržovat se zejména v pohodlí a bezpečí domova, začína se projevovat vply na online prodej. Mnohým obchodníkům, kteří v tomto období ztrácejí zákazníky z kamenných prodejen, se tak přesune klientela na e-shopy. Má to však jeden háček. Poptávka po zboží určitého druhu je natolik velká, že způsobuje problémy s dostupností i časovou náročností.
Obrovská poklona patří všem, kteří i v aktuální situací dokáží sesbírat všechny síly a neustále vylepšují kvalitu svých služeb. K aktuální situací se přes sociální sítě vyjadřuje i Tomáš Čupr, zakladatel Rohlik.cz, který pomocí videa děkuje za důvěru svým zákazníkům. Upřímně přiznává, že na takový nápor nejsou vybaveni, přesto dělají vše proto, aby dokázali zajistit co nejlepší servis. Klobouk dolů.
Aktuální trendy i prognózy opravdu nasvědčují tomu, že některé e-shopy budou během koronavirus zaznamenávat zvýšený počet potenciálních zákazníků. Pro jiné to bude mít však zcela opačný efekt – v nejhorším scénáři devastační důsledky.
Jedním z příkladů, který ukazuje konkrétní vzorce chování spotřebitele nebo zákazníka v karanténním stavu, jsou Číňané na Apple Store.
Od začátku února, kdy nákaza v Číně vypukla a vyžádala si rozsáhlou karanténu, je počet stažení na Apple Store až o 40 % vyšší než byl průměr v roce 2019.
Otázkou je jak však zvládnou situaci ty e-shopy, které jsou vysloveně stavěny na poptávkách “běžně fungujícího” světa. Množství podniků, které prodávají přes e-shop například služby nebo zážitky, či jiné formy produktu, které jsou přímo závislé na možnosti setkávat se, zda vycestovat, aktuálně zažívá výrazný (často více než 50%) pokles poptávky po jejich službách.
Zvláště menší podnikatelé by případné problémy neměli rozhodně odkládat, ale naopak v dostatečném předstihu začít řešit. Jedním z řešení může být i jednání s bankou o dočasných poníženích splátek, či odkladu splácení úvěrů.
Banky v aktuální situací svým klientům radí, aby podnikatelé řešily situaci právě společně se svou bankou. Ještě před tím než se dostanou do prodlení splátek. Právě zásah do splátkového kalendáře, se může projevit restrukturalizací úvěru. Ta nese s sebou negativní záznam v úvěrovém registru, který může mít zásadní dopad pro podnikatele v budoucnu jeho podnikání.
Problémy s dodavateli
Některé internetové obchody, které jsou závislé na zahraničních dodavatelích by však mohly pocítit reálné problémy od druhé poloviny března. Neprojeví se to však plošně u všech obchodníků. Bude to, samozřejmě, záviset na tom, nakolik jsou sami nebo jejich dodavatelé závislí na subdodavatelích z Číny, kde je výroba výrazně omezená nebo zastavená.
Díky karanténě ve Wu-chanu v Číně a více než tuctu dalších míst v tomto regionu, který produkuje zboží pro celý svět, je výroba pozastavená už téměř dva měsíce. Mnohé světové společnosti jsou nucené zastavit výrobu hotových produktů kvůli nedostatku dodávaných částí z této karanténní oblasti.
To vede k problémům s dostupností výrobků téměř ve všech odvětvích (od výrobců automobilů až po značky oděvů), které by se mohly i ve druhé polovině roku 2020 nadále zhoršovat.
Jak co nejlépe zvládnout toto nevyzpytatelné období?
Několik užitečných tipů (pokud jste tak ještě neučinili), abyste svoje e-shopy co nejvíc ochránili před negativními důsledky koronaviru:
-
Sledujte momentální vývoj situace u svých dodavatelů
Když budete dostatečně informovaní, dokážete předvídat situaci.
-
Upevněte si vztah s vašimi dodavateli
Můžete se tak vyhnout zatajování některých informací a následným nepříjemným překvapením.
-
Zdůrazněte kontrolu kvality výrobků
Když bude dodavatel pracovat s velkým množstvím nevyřízených objednávek nebo s omezeným počtem zaměstnanců, může se uchýlit k tzv. „nouzovému režimu“ – rychlost na úkor kvality.
-
Maximalizujte zásoby
Pokud je to možné a pokud je to ještě možné, předvídejte. Pokud se má situace s dodávkami zhoršovat, nakupte větší množství než obvykle a požádejte vašeho dodavatele o rychlejší dodávky.
-
Hlídejte si svoje zásoby
I když se vám podaří získat najednou větší množství dodávek, stále sledujte situaci, informujte se a v této době počítejte s nejhorším. Upravte propagaci některých výrobků tak, abyste se nepřipravili najednou o všechny zásoby.
-
Naslouchejte vašim zákazníkům
Právě v tomto období mají lidé největší pochybnosti a nejvíc otázek. Ať už jde o kvalitu zboží, bezpečnost, hygienu či možné problémy s přepravou, myslete na zákaznickou podporu.
-
Zvažte i změnu dodavatele
Zejména, když víte, že budete vy sami nebo vaši dodavatelé závislí na čínských výrobcích. Kromě výpadku dodávek může např. u zákazníků vzniknout i dočasný odpor vůči „Made in China“. Nepodceňujte situaci.
-
Připravte si akční plány
Ať už jde o problémy s dodavateli, náhlou změnu chování zákazníků, nebo dopady hospodářské recese, myslete dopředu a mějte krizové scénáře. Počítejte s tím, že budete muset udělat i významné změny.