Pokud jste se rozhodli předběhnout konkurenci a posunout své online podnikání na vyšší úroveň, je expanze tou správnou volbou.
Obsah článku:
- Vývoj a směřování maďarského a rumunského e-commerce
- Kulturní a jazykové aspekty ovlivňující expanzi
- Klíčové faktory expanze – jak přizpůsobit e-shop, aby byl atraktivní pro cílovou zemi
Vývoj a směřování maďarského a rumunského e-commerce
Rumunský a maďarský e-commerce se neustále vyvíjí. Podívejme se na několik klíčových čísel, která to potvrdí.
Z údajů, které zveřejnil Evropský statistický úřad (Eurostat), vyplývá, že v období let 2012 až 2022 byl největší nárůst online nakupování v Estonsku (47 procentních bodů), Maďarsku (43 p.b.), České republice a Rumunsku (v obou případech po 41 p.b.).
Maďarský e-commerce rostl velmi rychle – v roce 2019 měl hodnotu 2,2 miliardy eur, což ve srovnání s předchozím rokem představuje nárůst o 17 %. Očekává se, že maďarský e-commerce bude do roku 2025 růst, a to až o 7 % ročně.
Co se týče rumunského e-commerce, ten má přibližně 10 let (možná méně) predikci zdvojnásobení tržní hodnoty. Neustále vyvíjející se trh měl v roce 2021 hodnotu 6,2 miliardy eur a podle odhadců ARMO a GPeC se hodnota trhu v roce 2022 vyšplhala až na hranici 6,3 miliardy eur.
V obou případech hovoříme o stále nízké konkurenci na trzích a obrovském potenciálu k úspěchu. Stále více lidí nakupuje online, tak proč toho nevyužít a nepřeklopit úspěšný český e-shop do zahraničí?
Kulturní a jazykové aspekty ovlivňující expanzi
Nejdůležitějším prvkem při expanzi do cizích zemí je pochopení kulturních a jazykových rozdílů. Zároveň je důležité přizpůsobit se místním preferencím a specifickým výrazům, aby zákazníci cítili, že e-shop je pro ně důvěryhodný.
Maďarští zákazníci ještě před pár lety preferovali spíše maďarské produkty a kamenné prodejny. Situaci však ovlivnil Covid-19 a v letech 2020 až 2021 maďarský e-commerce trh vzrostl až o 23 %, což dokazuje, že vzrostla i důvěra maďarských zákazníků k zahraničním e-shopům. Dnes maďarští zákazníci nemají problém objednávat online, samozřejmě pokud je e-shop důvěryhodný.
Rumunského zákazníka poznáte ihned – téměř před každým nákupem si prohlíží recenze. Maďaři, ale i Rumuni často používají srovnávače cen, které jim pomáhají při výběru nejvýhodnějších produktů. Jedná se v podstatě o podobné chování jako na Slovensku nebo v České republice.
Naše více než šestileté zkušenosti s expanzí do zahraničí nás naučily mnohé. Co tedy mají rumunští a maďarští zákazníci společného? Obě skupiny si potrpí na zákaznickou podporu v místním jazyce, která je základním pilířem úspěšné expanze. Vzhledem k tomu, že se jedná o země, které mají svůj vlastní jedinečný jazyk a jejich podobnost s ostatními jazyky je minimální, je důležité myslet na kvalitní jazykovou podporu.
Pokud se rozhodnete expandovat, měli byste se ujistit, že zákaznická podpora komunikuje plynule a srozumitelně v místním jazyce dané země. Ať už mluvíme o e-mailové nebo telefonické komunikaci, vyřizování reklamací a podobně. Lokálně mluvící pracovníci vzbudí v zákazníkovi důvěru a ten se nebude bát na základě toho objednat zboží.
Klíčové faktory expanze – jak přizpůsobit e-shop, aby byl atraktivní pro cílovou zemi
Před začátkem expanze je nezbytné důkladně analyzovat místní trh. Preference zákazníků, konkurence, sociální a ekonomické trendy – všechny tyto faktory ovlivňují úspěch e-shopu. Co je hlavní výzvou? Identifikovat potenciální poptávky a přizpůsobit sortiment zákazníkům.
E-shop je třeba přizpůsobit tak, aby se maximálně adaptoval na vybraný trh expandování. Nezbytný je přesný a profesionální překlad produktových popisů, textů, reklamačních podmínek a dalších informací nacházejících se na stránce.
Efektivní logistika a spolehlivé doručení jsou nedílnou součástí úspěšné expanze e-shopu. Jasné informování zákazníků o tom, v jakém stavu je objednávka, vrácení zboží na místní adresu či jednoduchá reklamace přispívají ke spokojenosti zákazníků. Samozřejmostí je co nejkratší doba dodání.
Nesmíme zapomenout ani na přizpůsobené možnosti platby. Zohlednění preferovaných způsobů platby je nezbytné. Podceňovat by se neměla ani bezpečnost platebních transakcí. Výběr z více možností platby zvyšuje důvěru zákazníků.
Pokud jde o platbu, maďarští zákazníci stále dávají přednost dobírce. Na druhém místě je platba kartou. Rumuni jsou na tom podobně. Nejpoužívanějším způsobem platby je dobírka (31 %), následuje platba kartou online (26 %). Využívají také digitální a mobilní peněženku (23 %), bankovní převod (19 %) a další způsoby.
Existuje také právní aspekt. Významným faktorem expanze je dodržování místních právních předpisů. To zahrnuje registraci jako zahraniční prodejce, plnění daňových povinností nebo zajištění ochrany osobních údajů v souladu s místními standardy.
Závěr
Expanze e-shopu do Rumunska a Maďarska nabízí mnoho příležitostí, ale vyžaduje důkladnou přípravu a přizpůsobení se zvolenému trhu. Mezi klíčové faktory patří kulturní porozumění, vhodně přizpůsobené webové stránky, dobré logistické a platební možnosti a dodržování právních předpisů. To jsou základní kameny úspěšné expanze, které mohou e-shopům otevřít cestu na nové trhy a k růstu.