6 min. doba čtení

Kdo je copywriter a vyplatí se vám jeho práce?

Do češtiny se copywriter nejčastěji překládá jako reklamní textař. Je něco jako zvědavý průzkumník, psycholog, markeťák, milovník české gramatiky a stylistiky, který má přehled o UX a webdesignu. S touto výbavou dokáže připravovat texty pro online i offline prostředí. Bývá součástí marketingového oddělení, týmu v agentuře nebo pracuje na volné noze.

Kateřina Klapalová Kateřina Klapalová
Copywriter v Animato
Kdo je copywriter a vyplatí se vám jeho práce?

Co dělá copywriter

Copywriter píše výstižné texty, které upoutají uživatele a jsou srozumitelné pro vyhledávače. Jeho nápady a texty musí být přesné, srozumitelné a hlavně odpovídat kontextu daného klienta a cílové skupiny. Zároveň potřebují dostatečnou jiskru, aby dokázaly vystoupit z dlouhé řady konkurenčního obsahu. Copywriter svou prací vytváří konverzační most mezi uživatelem a produktem/službou/firmou.

To, co copywriter dělá, se v určitém ohledu podobá poezii. Tvoří totiž „koncentrovaný“ text, kde na malém prostoru komunikuje spoustu informací. Oproti básníkům ale nesmí podléhat kreativnímu egu. Jeho úkolem je zvyšovat konverze klientů a zapamatovatelnost jejich značky.

Co pro váš e-shop dokáže copywriter udělat:

  • copyediting (gramatická, stylistická i typografická úprava hotových textů),
  • webcopywriting (textování stránek na e-shopu),
  • publikační plány na e-shopový blog,
  • články na blog,
  • aktualizaci e-shopu,
  • přistávací stránky a microsites,
  • textování produktů, kategorií produktů a infografiky,
  • mikrotexty (texty na tlačítkách, potvrzovací hlášky po odeslání objednávky, poděkování za objednávku, texty u registrací do newsletteru, popisky obrázků a videí),
  • e-mailing (newslettery, transakční e-maily),
  • metadata (titulky, metapopisky),
  • příspěvky na sociální sítě (návrh edičního plánu a tvorba konkrétních příspěvků),
  • editaci pochvalných referencí (testimonialů),
  • textování PPC reklam, bannerů apod.

Profesionální textař píše řečí zákazníků, kteří se pak s jeho argumentací dokáží ztotožnit a hlavně podle ní konat.

Čím se profesionální textař liší od obyčejných pisálků

Dobrý copywriter není jen chytřejší psací stroj. Na rozdíl od těch průměrných a podprůměrných je to kurátor, který klientům vymýšlí strategie a koncepty pro jejich prezentaci. Do hloubky se zajímá o klientův obor a firmu. Pořád se ptá, aby našel ty nejsilnější argumenty. Pozná, z čeho se dá vystavět úspěšný a silný příběh. Píše ho řečí zákazníků, kteří se pak s jeho argumentací dokáží ztotožnit a hlavně podle ní konat.

Profesionálního copywritera poznáte podle toho, že:

  • pomáhá najít správná USP (Unique Selling Proposition – konkrétní výhody, které váš e-shop odlišují od konkurence),
  • promlouvá k cílové skupině jejím jazykem (jasně, stručně a lidsky),
  • hodně se ptá, protože potřebuje rozumět vám i cílové skupině (aby později cílová skupina porozuměla jemu),
  • dodá krátké a výstižné texty, které vzbuzují emoce (i když se jedná třeba o e-shop s těsněním).

Copywriter má nadhled a dokáže se na váš obor podívat s odstupem.

Proč copywriter napíše vaše texty lépe než vy sami

V copywritingu nestačí vzít jen holá fakta od klienta a přeložit je do obyčejné lidské řeči.

Jako copywriter potřebujete mít přesah do ostatních marketingových oborů:

  • webdesignu,
  • online marketingu,
  • typografie,
  • UX,
  • psychologie,
  • obchodu.

Jinak váš e-shop a produkty nikdo nenajde. A pokud najde, bude pro ně obsah leckdy nepřehledně zpracovaný a nedostanou se k potřebným informacím.

Copywriter má nadhled a dokáže se na váš obor podívat s odstupem.
Největší výhoda copywritera spočívá v tom, že není přímo z vašeho oboru. Má proto nadhled a dokáže se dokonale vžít do situace samotného uživatele. Rozumí jeho problémům a potřebám. Popřípadě si takového člověka dokáže najít a potřebné informace z něj vytáhnout. Copywriter není handicapován profesionální slepotou.

S čím si copywriter musí během své práce poradit

Pro fungující copy musíte vědět, jak online svět a uživatelé v daném segmentu fungují. Pracujete se spoustou podkladů z navazujících marketingových oborů. Postupně si z nich skládáte ucelený obrázek toho, co máte komu komunikovat a proč.

Copywriter svou prací vytváří konverzační most mezi uživatelem a produktem/službou/firmou.

Copywriter se tak musí umět vypořádat s:

Analýzou klíčových slov

Potřebuje vědět, jak lidé o daném produktu/službě hovoří a co je v této souvislosti nejvíce zajímá. V analýze klíčových slov pochytá charakteristickou slovní zásobu a důležitá klíčová slova pro váš e-shop.

Cílovou skupinou a personami

Analyzuje ty, ke kterým bude mluvit. Zajímá ho (mimo jiné) věk, pohlaví, místo bydliště i výše příjmů vašich zákazníků. Definice cílových skupin a person se často tvoří ve spolupráci s marketéry a klientem.

Obsahovou analýzou

Buď ji vytvoří sám, nebo si projde tu existující. Najde v ní, co ze starého e-shopu půjde využít a co tam teď naopak chybí.

Obsahovou strategií

Připraví ji sám nebo využije tu vaší. Seznámí se tu s vhodnými komunikačními kanály, tonalitou, návrhem témat pro každý kanál, konkrétní podobou příspěvků a hlavně dlouhodobými cíli a směřováním vaší komunikace.

Tónem komunikace

Přizpůsobí se tomu, jak značka mluví. I když na obsahu pracuje více lidí, text musí vždy bez jediného zrnka podezření splynout s ostatní komunikací napříč kanály. Pokud dosavadní tonalita nesedí jejímu charakteru, tak doporučí změny.

Správnou typografií

Texty se musí dobře číst, proto si pohlídá velikost písma, délku a výšku řádků nebo dostatečně velký rozdíl mezi různými úrovněmi podnadpisů. Text je ve výsledné podobě přehledný a snadno se čte.

Rozdílnými potřebami textu v online a offline prostředí

Publikum očekává od tištěných a online textů něco jiného. Copywriter o těchto potřebách musí nejen vědět, ale také se jim automaticky přizpůsobovat.

Nějaký text dokáže napsat každý. Ale jen copywriter ho vytvoří ruku v ruce s ostatními marketingovými disciplínami.

Wireframy

Umí číst ve skicách webu. Podle nich si udělá obrázek o tom, jaké množství, druh a charakter textů bude pro daný projekt tvořit. Jen v kontextu celého e-shopu dokáže napsat jasné, ale úderné texty, které celý projekt podtrhnou. Ideálně by se měl copywriter na tvorbě wireframů podílet.

Rozhovory se zákazníky a jejich klienty

U podkladů nespoléhá jen na iniciativu klienta. To nejdůležitější si dokáže sehnat sám. Nejlépe fungují rozhovory s klientem, jeho lidmi i zákazníky firmy. Copywriter se musí umět ptát, aby z nich dostal nosné informace, ze kterých pak vytvoří užitečný obsah. A celý příběh.

Mrzutými grafiky a tvrdohlavými klienty

Občas je potřeba trpělivost. V případě, že klient nerozumí on-linu, je copywriterovou povinností vše klientovi vysvětlit. Hodí se i umění vyjednávat, třeba při korekturách s grafiky.

Za co tedy copywritera platíte? A vyplatí se to vůbec?

Nějaký text dokáže napsat každý. Ale jen copywriter ho vytvoří ruku v ruce s ostatními marketingovými disciplínami. Narozdíl od ostatních lidí, kteří jen umí psát, totiž rozumí online světu a tomu, jak v něm lidé i roboti fungují. Dodá vám proto texty, které budou srozumitelné a lákavé nejen pro vyhledávače, ale i pro uživatele. Vyplácí se to v tom, že si vás zapamatují oba.

Sdílet článek
Kateřina Klapalová
Copywriter v Animato

Autorka článku pracuje ve firmě Animato jako copywriter. Prokousává se daty, shromažďuje relevantní podklady, spolu s kolegy připravuje obsahové strategie a podle nich píše texty.

Animato
Tento článek ti přináší

Animato

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Jak vytvořit úspěšný online kurz v 5 jednoduchých krocích?
9 min. doba čtení

Jak vytvořit úspěšný online kurz v 5 jednoduchých krocích?

Online kurz je perfektní forma, jak předávat své zkušenosti a ještě tím přilepšit svému finančnímu rozpočtu. Jak vytvořit úspěšný kurz? Kromě správně vybraného tématu je důležitá také strategie a plán. Kdo je vaše cílovka? Je o vybrané téma zájem? Jak svůj kurz prodat? Jak jej vylepšit a posunout ještě o úroveň výš? To všechno se […]

Martin Semerád Martin Semerád
Marketing SimpleShop
Přečíst článek
Proč při tvorbě blogů vždy citovat odborníky?
4 min. doba čtení

Proč při tvorbě blogů vždy citovat odborníky?

Současná situace na trhu není díky využití umělé inteligence pro copywritery nejrůžovější. Každá firma si dvakrát rozmyslí, zda se jí vyplatí investovat do kvalitního textu od odborníka, nebo zda jí postačí text generovaný umělou inteligencí. Aby se tato profese udržela na výsluní, potřebuje nadstavbu v podobě něčeho, co AI zatím nabídnout nemůže. Ptáte se, co […]

Andrea Bercik Andrea Bercik
Přečíst článek
Síla korektury při tvorbě kvalitních textů
3 min. doba čtení

Síla korektury při tvorbě kvalitních textů

Korektura je jednou z nejdůležitějších fází tvorby kvalitních textů pro různé formy komunikace. Nejde jen o odstranění gramatických chyb a pravopisných nedostatků z webových stránek a blogů, ale týká se i tištěných propagačních materiálů a dokonce i knih. Díky korektuře bude váš text bez chyb, přehledný a důvěryhodný.

Denisa Hajdúková Denisa Hajdúková
Copywriter
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+