Co dělá copywriter
Copywriter píše výstižné texty, které upoutají uživatele a jsou srozumitelné pro vyhledávače. Jeho nápady a texty musí být přesné, srozumitelné a hlavně odpovídat kontextu daného klienta a cílové skupiny. Zároveň potřebují dostatečnou jiskru, aby dokázaly vystoupit z dlouhé řady konkurenčního obsahu. Copywriter svou prací vytváří konverzační most mezi uživatelem a produktem/službou/firmou.
To, co copywriter dělá, se v určitém ohledu podobá poezii. Tvoří totiž „koncentrovaný“ text, kde na malém prostoru komunikuje spoustu informací. Oproti básníkům ale nesmí podléhat kreativnímu egu. Jeho úkolem je zvyšovat konverze klientů a zapamatovatelnost jejich značky.
Co pro váš e-shop dokáže copywriter udělat:
- copyediting (gramatická, stylistická i typografická úprava hotových textů),
- webcopywriting (textování stránek na e-shopu),
- publikační plány na e-shopový blog,
- články na blog,
- aktualizaci e-shopu,
- přistávací stránky a microsites,
- textování produktů, kategorií produktů a infografiky,
- mikrotexty (texty na tlačítkách, potvrzovací hlášky po odeslání objednávky, poděkování za objednávku, texty u registrací do newsletteru, popisky obrázků a videí),
- e-mailing (newslettery, transakční e-maily),
- metadata (titulky, metapopisky),
- příspěvky na sociální sítě (návrh edičního plánu a tvorba konkrétních příspěvků),
- editaci pochvalných referencí (testimonialů),
- textování PPC reklam, bannerů apod.
Profesionální textař píše řečí zákazníků, kteří se pak s jeho argumentací dokáží ztotožnit a hlavně podle ní konat.
Čím se profesionální textař liší od obyčejných pisálků
Dobrý copywriter není jen chytřejší psací stroj. Na rozdíl od těch průměrných a podprůměrných je to kurátor, který klientům vymýšlí strategie a koncepty pro jejich prezentaci. Do hloubky se zajímá o klientův obor a firmu. Pořád se ptá, aby našel ty nejsilnější argumenty. Pozná, z čeho se dá vystavět úspěšný a silný příběh. Píše ho řečí zákazníků, kteří se pak s jeho argumentací dokáží ztotožnit a hlavně podle ní konat.
Profesionálního copywritera poznáte podle toho, že:
- pomáhá najít správná USP (Unique Selling Proposition – konkrétní výhody, které váš e-shop odlišují od konkurence),
- promlouvá k cílové skupině jejím jazykem (jasně, stručně a lidsky),
- hodně se ptá, protože potřebuje rozumět vám i cílové skupině (aby později cílová skupina porozuměla jemu),
- dodá krátké a výstižné texty, které vzbuzují emoce (i když se jedná třeba o e-shop s těsněním).
Copywriter má nadhled a dokáže se na váš obor podívat s odstupem.
Proč copywriter napíše vaše texty lépe než vy sami
V copywritingu nestačí vzít jen holá fakta od klienta a přeložit je do obyčejné lidské řeči.
Jako copywriter potřebujete mít přesah do ostatních marketingových oborů:
- webdesignu,
- online marketingu,
- typografie,
- UX,
- psychologie,
- obchodu.
Jinak váš e-shop a produkty nikdo nenajde. A pokud najde, bude pro ně obsah leckdy nepřehledně zpracovaný a nedostanou se k potřebným informacím.
Copywriter má nadhled a dokáže se na váš obor podívat s odstupem.
Největší výhoda copywritera spočívá v tom, že není přímo z vašeho oboru. Má proto nadhled a dokáže se dokonale vžít do situace samotného uživatele. Rozumí jeho problémům a potřebám. Popřípadě si takového člověka dokáže najít a potřebné informace z něj vytáhnout. Copywriter není handicapován profesionální slepotou.
S čím si copywriter musí během své práce poradit
Pro fungující copy musíte vědět, jak online svět a uživatelé v daném segmentu fungují. Pracujete se spoustou podkladů z navazujících marketingových oborů. Postupně si z nich skládáte ucelený obrázek toho, co máte komu komunikovat a proč.
Copywriter svou prací vytváří konverzační most mezi uživatelem a produktem/službou/firmou.
Copywriter se tak musí umět vypořádat s:
Analýzou klíčových slov
Potřebuje vědět, jak lidé o daném produktu/službě hovoří a co je v této souvislosti nejvíce zajímá. V analýze klíčových slov pochytá charakteristickou slovní zásobu a důležitá klíčová slova pro váš e-shop.
Cílovou skupinou a personami
Analyzuje ty, ke kterým bude mluvit. Zajímá ho (mimo jiné) věk, pohlaví, místo bydliště i výše příjmů vašich zákazníků. Definice cílových skupin a person se často tvoří ve spolupráci s marketéry a klientem.
Obsahovou analýzou
Buď ji vytvoří sám, nebo si projde tu existující. Najde v ní, co ze starého e-shopu půjde využít a co tam teď naopak chybí.
Obsahovou strategií
Připraví ji sám nebo využije tu vaší. Seznámí se tu s vhodnými komunikačními kanály, tonalitou, návrhem témat pro každý kanál, konkrétní podobou příspěvků a hlavně dlouhodobými cíli a směřováním vaší komunikace.
Tónem komunikace
Přizpůsobí se tomu, jak značka mluví. I když na obsahu pracuje více lidí, text musí vždy bez jediného zrnka podezření splynout s ostatní komunikací napříč kanály. Pokud dosavadní tonalita nesedí jejímu charakteru, tak doporučí změny.
Správnou typografií
Texty se musí dobře číst, proto si pohlídá velikost písma, délku a výšku řádků nebo dostatečně velký rozdíl mezi různými úrovněmi podnadpisů. Text je ve výsledné podobě přehledný a snadno se čte.
Rozdílnými potřebami textu v online a offline prostředí
Publikum očekává od tištěných a online textů něco jiného. Copywriter o těchto potřebách musí nejen vědět, ale také se jim automaticky přizpůsobovat.
Nějaký text dokáže napsat každý. Ale jen copywriter ho vytvoří ruku v ruce s ostatními marketingovými disciplínami.
Wireframy
Umí číst ve skicách webu. Podle nich si udělá obrázek o tom, jaké množství, druh a charakter textů bude pro daný projekt tvořit. Jen v kontextu celého e-shopu dokáže napsat jasné, ale úderné texty, které celý projekt podtrhnou. Ideálně by se měl copywriter na tvorbě wireframů podílet.
Rozhovory se zákazníky a jejich klienty
U podkladů nespoléhá jen na iniciativu klienta. To nejdůležitější si dokáže sehnat sám. Nejlépe fungují rozhovory s klientem, jeho lidmi i zákazníky firmy. Copywriter se musí umět ptát, aby z nich dostal nosné informace, ze kterých pak vytvoří užitečný obsah. A celý příběh.
Mrzutými grafiky a tvrdohlavými klienty
Občas je potřeba trpělivost. V případě, že klient nerozumí on-linu, je copywriterovou povinností vše klientovi vysvětlit. Hodí se i umění vyjednávat, třeba při korekturách s grafiky.
Za co tedy copywritera platíte? A vyplatí se to vůbec?
Nějaký text dokáže napsat každý. Ale jen copywriter ho vytvoří ruku v ruce s ostatními marketingovými disciplínami. Narozdíl od ostatních lidí, kteří jen umí psát, totiž rozumí online světu a tomu, jak v něm lidé i roboti fungují. Dodá vám proto texty, které budou srozumitelné a lákavé nejen pro vyhledávače, ale i pro uživatele. Vyplácí se to v tom, že si vás zapamatují oba.