6 min. doba čtení

Kdo je copywriter a vyplatí se vám jeho práce?

Do češtiny se copywriter nejčastěji překládá jako reklamní textař. Je něco jako zvědavý průzkumník, psycholog, markeťák, milovník české gramatiky a stylistiky, který má přehled o UX a webdesignu. S touto výbavou dokáže připravovat texty pro online i offline prostředí. Bývá součástí marketingového oddělení, týmu v agentuře nebo pracuje na volné noze.

Kateřina Klapalová Kateřina Klapalová
Copywriter v Animato
Kdo je copywriter a vyplatí se vám jeho práce?

Co dělá copywriter

Copywriter píše výstižné texty, které upoutají uživatele a jsou srozumitelné pro vyhledávače. Jeho nápady a texty musí být přesné, srozumitelné a hlavně odpovídat kontextu daného klienta a cílové skupiny. Zároveň potřebují dostatečnou jiskru, aby dokázaly vystoupit z dlouhé řady konkurenčního obsahu. Copywriter svou prací vytváří konverzační most mezi uživatelem a produktem/službou/firmou.

To, co copywriter dělá, se v určitém ohledu podobá poezii. Tvoří totiž „koncentrovaný“ text, kde na malém prostoru komunikuje spoustu informací. Oproti básníkům ale nesmí podléhat kreativnímu egu. Jeho úkolem je zvyšovat konverze klientů a zapamatovatelnost jejich značky.

Co pro váš e-shop dokáže copywriter udělat:

  • copyediting (gramatická, stylistická i typografická úprava hotových textů),
  • webcopywriting (textování stránek na e-shopu),
  • publikační plány na e-shopový blog,
  • články na blog,
  • aktualizaci e-shopu,
  • přistávací stránky a microsites,
  • textování produktů, kategorií produktů a infografiky,
  • mikrotexty (texty na tlačítkách, potvrzovací hlášky po odeslání objednávky, poděkování za objednávku, texty u registrací do newsletteru, popisky obrázků a videí),
  • e-mailing (newslettery, transakční e-maily),
  • metadata (titulky, metapopisky),
  • příspěvky na sociální sítě (návrh edičního plánu a tvorba konkrétních příspěvků),
  • editaci pochvalných referencí (testimonialů),
  • textování PPC reklam, bannerů apod.

Profesionální textař píše řečí zákazníků, kteří se pak s jeho argumentací dokáží ztotožnit a hlavně podle ní konat.

Čím se profesionální textař liší od obyčejných pisálků

Dobrý copywriter není jen chytřejší psací stroj. Na rozdíl od těch průměrných a podprůměrných je to kurátor, který klientům vymýšlí strategie a koncepty pro jejich prezentaci. Do hloubky se zajímá o klientův obor a firmu. Pořád se ptá, aby našel ty nejsilnější argumenty. Pozná, z čeho se dá vystavět úspěšný a silný příběh. Píše ho řečí zákazníků, kteří se pak s jeho argumentací dokáží ztotožnit a hlavně podle ní konat.

Profesionálního copywritera poznáte podle toho, že:

  • pomáhá najít správná USP (Unique Selling Proposition – konkrétní výhody, které váš e-shop odlišují od konkurence),
  • promlouvá k cílové skupině jejím jazykem (jasně, stručně a lidsky),
  • hodně se ptá, protože potřebuje rozumět vám i cílové skupině (aby později cílová skupina porozuměla jemu),
  • dodá krátké a výstižné texty, které vzbuzují emoce (i když se jedná třeba o e-shop s těsněním).

Copywriter má nadhled a dokáže se na váš obor podívat s odstupem.

Proč copywriter napíše vaše texty lépe než vy sami

V copywritingu nestačí vzít jen holá fakta od klienta a přeložit je do obyčejné lidské řeči.

Jako copywriter potřebujete mít přesah do ostatních marketingových oborů:

  • webdesignu,
  • online marketingu,
  • typografie,
  • UX,
  • psychologie,
  • obchodu.

Jinak váš e-shop a produkty nikdo nenajde. A pokud najde, bude pro ně obsah leckdy nepřehledně zpracovaný a nedostanou se k potřebným informacím.

Copywriter má nadhled a dokáže se na váš obor podívat s odstupem.
Největší výhoda copywritera spočívá v tom, že není přímo z vašeho oboru. Má proto nadhled a dokáže se dokonale vžít do situace samotného uživatele. Rozumí jeho problémům a potřebám. Popřípadě si takového člověka dokáže najít a potřebné informace z něj vytáhnout. Copywriter není handicapován profesionální slepotou.

S čím si copywriter musí během své práce poradit

Pro fungující copy musíte vědět, jak online svět a uživatelé v daném segmentu fungují. Pracujete se spoustou podkladů z navazujících marketingových oborů. Postupně si z nich skládáte ucelený obrázek toho, co máte komu komunikovat a proč.

Copywriter svou prací vytváří konverzační most mezi uživatelem a produktem/službou/firmou.

Copywriter se tak musí umět vypořádat s:

Analýzou klíčových slov

Potřebuje vědět, jak lidé o daném produktu/službě hovoří a co je v této souvislosti nejvíce zajímá. V analýze klíčových slov pochytá charakteristickou slovní zásobu a důležitá klíčová slova pro váš e-shop.

Cílovou skupinou a personami

Analyzuje ty, ke kterým bude mluvit. Zajímá ho (mimo jiné) věk, pohlaví, místo bydliště i výše příjmů vašich zákazníků. Definice cílových skupin a person se často tvoří ve spolupráci s marketéry a klientem.

Obsahovou analýzou

Buď ji vytvoří sám, nebo si projde tu existující. Najde v ní, co ze starého e-shopu půjde využít a co tam teď naopak chybí.

Obsahovou strategií

Připraví ji sám nebo využije tu vaší. Seznámí se tu s vhodnými komunikačními kanály, tonalitou, návrhem témat pro každý kanál, konkrétní podobou příspěvků a hlavně dlouhodobými cíli a směřováním vaší komunikace.

Tónem komunikace

Přizpůsobí se tomu, jak značka mluví. I když na obsahu pracuje více lidí, text musí vždy bez jediného zrnka podezření splynout s ostatní komunikací napříč kanály. Pokud dosavadní tonalita nesedí jejímu charakteru, tak doporučí změny.

Správnou typografií

Texty se musí dobře číst, proto si pohlídá velikost písma, délku a výšku řádků nebo dostatečně velký rozdíl mezi různými úrovněmi podnadpisů. Text je ve výsledné podobě přehledný a snadno se čte.

Rozdílnými potřebami textu v online a offline prostředí

Publikum očekává od tištěných a online textů něco jiného. Copywriter o těchto potřebách musí nejen vědět, ale také se jim automaticky přizpůsobovat.

Nějaký text dokáže napsat každý. Ale jen copywriter ho vytvoří ruku v ruce s ostatními marketingovými disciplínami.

Wireframy

Umí číst ve skicách webu. Podle nich si udělá obrázek o tom, jaké množství, druh a charakter textů bude pro daný projekt tvořit. Jen v kontextu celého e-shopu dokáže napsat jasné, ale úderné texty, které celý projekt podtrhnou. Ideálně by se měl copywriter na tvorbě wireframů podílet.

Rozhovory se zákazníky a jejich klienty

U podkladů nespoléhá jen na iniciativu klienta. To nejdůležitější si dokáže sehnat sám. Nejlépe fungují rozhovory s klientem, jeho lidmi i zákazníky firmy. Copywriter se musí umět ptát, aby z nich dostal nosné informace, ze kterých pak vytvoří užitečný obsah. A celý příběh.

Mrzutými grafiky a tvrdohlavými klienty

Občas je potřeba trpělivost. V případě, že klient nerozumí on-linu, je copywriterovou povinností vše klientovi vysvětlit. Hodí se i umění vyjednávat, třeba při korekturách s grafiky.

Za co tedy copywritera platíte? A vyplatí se to vůbec?

Nějaký text dokáže napsat každý. Ale jen copywriter ho vytvoří ruku v ruce s ostatními marketingovými disciplínami. Narozdíl od ostatních lidí, kteří jen umí psát, totiž rozumí online světu a tomu, jak v něm lidé i roboti fungují. Dodá vám proto texty, které budou srozumitelné a lákavé nejen pro vyhledávače, ale i pro uživatele. Vyplácí se to v tom, že si vás zapamatují oba.

Sdílet článek
Kateřina Klapalová
Copywriter v Animato

Autorka článku pracuje ve firmě Animato jako copywriter. Prokousává se daty, shromažďuje relevantní podklady, spolu s kolegy připravuje obsahové strategie a podle nich píše texty.

Animato
Tento článek ti přináší

Animato

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Copywriting vs. Content Writing
3 min. doba čtení

Copywriting vs. Content Writing

Každá společnost, která se zabývá e-commerce, musí rozlišovat copywriting a content writing. Přestože mají odlišné využití a používají odlišné strategie, obě jsou nezbytné pro přilákání a zaujmutí klientů. Tento článek vysvětluje rozdíly mezi těmito styly psaní, aby vám pomohl činit lepší marketingová rozhodnutí.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+