3 min. doba čtení

Jedna z největších čínských e-commerce akcí poprvé zaznamenala propad

Čínské e-shopy každoročně od 1. do 18. června pořádají rozsáhlé propagační akce, slevy a novinky, aby oslovily zákazníky v rámci akce 618. Nyní však poprvé zaznamenaly pokles prodeje.

Jedna z největších čínských e-commerce akcí poprvé zaznamenala propad
Zdroj: Depositphotos

618 je druhou největší nákupní akcí v Číně po Dni nezadaných, který se koná 11. listopadu. Obě akce jsou považovány za ukazatele trendů, spotřebitelských výdajů a ekonomického zdraví. Ani poslední Singles‘ Day však v prodejích nijak nevynikal.

Čínský e-commerce gigant JD.com stojí za nákupní akcí 618, která má připomenout datum jeho založení 18. června. Postupem času se z ní stala významná nákupní událost, které se účastní řada platforem, jako je Tmall (Alibaba) a Pinduoduo (PDD Holdings), a nabízí rozsáhlé slevy a propagační akce.

Ani prodloužení nefungovalo

Společnost Syntun, která na místním trhu působí jako maloobchodní poskytovatel dat, píše o pomalém oživení druhé největší ekonomiky světa. Hrubá hodnota zboží (GMV) během akce klesla oproti předchozímu roku o 7 % na 742,8 miliardy jüanů (95,6 miliardy eur), což je první pokles od roku 2016, kdy společnost Syntun začala tuto akci monitorovat.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Některé společnosti, jako například Tmall, prodloužily dobu prodeje, aby podpořily poptávku a zahájily obchodování již 20. května. Zdá se však, že slabá spotřebitelská důvěra v prostředí vysoké nezaměstnanosti mladých lidí a vleklé krize v oblasti nemovitostí si vybírá svou daň.

Posílení živého vysílání

Úspěch však slaví nakupování v přímém přenosu. Tento koncept přišel spolu s pandemií a i přes současný celkový pokles zaznamenává růst. V Číně se jedná o populární koncept, který může podniku přinést slušné tržby a zájem zákazníků. Například Zara na čínském serveru Douyin spouští pětihodinové streamy, v nichž modelky předvádějí oblečení a doplňky. Dokáže přilákat v průměru asi 800 000 unikátních diváků na jedno vysílání.

Platformy sociálních médií s živým vysíláním pomohly během letošního roku 618 vygenerovat hrubou hodnotu zboží (GMV) ve výši 206,8 miliardy jüanů (26,5 miliardy eur), což je nárůst oproti 184,4 miliardy jüanů (23,7 miliardy eur) v roce 2023, přičemž podle společnosti Syntun nejvyšší GMV v tomto segmentu vygenerovala společnost ByteDance Douyin,“ uvádí CNBC.

Důsledky pro evropský e-commerce

Neočekáváme přímý dopad na místní prodeje, protože situace odráží ekonomické problémy, kterým čelí zejména mladá generace v Číně. V Evropě navíc formát živého nakupování ještě není tak zavedený a oblíbený.

Můžeme se však zaměřit na chování spotřebitelů, které se s inflací mění. A zda se peněženky v našich končinách vyprázdní, zjistíme během místního černého pátku a vánočních výprodejů.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Optimalizace pro algoritmy? Lepší je poslouchat lidi
4 min. doba čtení

Optimalizace pro algoritmy? Lepší je poslouchat lidi

Značky roky optimalizovaly obsah pro vyhledávače. Dnes se ale mění samotný způsob, jak lidé hledají informace, a spolu s tím i to, jak se rozhodují. Namísto krátkých dotazů se ptají na konkrétní věci, které jsou pro ně důležité. To, co bylo kdysi úsměvné, je dnes standardem, kterému se v online byznysu musíme přizpůsobit.

Co dnes rozhoduje o spokojenosti při vrácení zboží?
3 min. doba čtení

Co dnes rozhoduje o spokojenosti při vrácení zboží?

Vracení zboží bylo dlouho znakem dobrého zákaznického servisu. Rychlá refundace, bez otázek, bez problémů. Dnes se však mění na zkoušku důvěry v očích zákazníků i samotných značek. Data ze zahraničí ukazují, že vratek pomalu ubývá, ale zákazníci je vnímají citlivěji než před rokem.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Z Pin it na Buy it. Pinterest posouvá hranice online nakupování
3 min. doba čtení

Z Pin it na Buy it. Pinterest posouvá hranice online nakupování

Na Pinterestu už nepůjde jen snít o dokonalém stylu nebo bydlení. Půjde i nakupovat. Platforma mění své nástěnky na inteligentní nástroje, které vám pomohou přejít od inspirace rovnou k nákupu. Novinky se postupně zavádějí po celém světě, přičemž testování začalo v USA a Kanadě.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Partnership Manager & E-commerce Content Writer, Ecommerce Bridge Europe