
618 je druhou největší nákupní akcí v Číně po Dni nezadaných, který se koná 11. listopadu. Obě akce jsou považovány za ukazatele trendů, spotřebitelských výdajů a ekonomického zdraví. Ani poslední Singles’ Day však v prodejích nijak nevynikal.
Čínský e-commerce gigant JD.com stojí za nákupní akcí 618, která má připomenout datum jeho založení 18. června. Postupem času se z ní stala významná nákupní událost, které se účastní řada platforem, jako je Tmall (Alibaba) a Pinduoduo (PDD Holdings), a nabízí rozsáhlé slevy a propagační akce.
Ani prodloužení nefungovalo
Společnost Syntun, která na místním trhu působí jako maloobchodní poskytovatel dat, píše o pomalém oživení druhé největší ekonomiky světa. Hrubá hodnota zboží (GMV) během akce klesla oproti předchozímu roku o 7 % na 742,8 miliardy jüanů (95,6 miliardy eur), což je první pokles od roku 2016, kdy společnost Syntun začala tuto akci monitorovat.
Některé společnosti, jako například Tmall, prodloužily dobu prodeje, aby podpořily poptávku a zahájily obchodování již 20. května. Zdá se však, že slabá spotřebitelská důvěra v prostředí vysoké nezaměstnanosti mladých lidí a vleklé krize v oblasti nemovitostí si vybírá svou daň.
Posílení živého vysílání
Úspěch však slaví nakupování v přímém přenosu. Tento koncept přišel spolu s pandemií a i přes současný celkový pokles zaznamenává růst. V Číně se jedná o populární koncept, který může podniku přinést slušné tržby a zájem zákazníků. Například Zara na čínském serveru Douyin spouští pětihodinové streamy, v nichž modelky předvádějí oblečení a doplňky. Dokáže přilákat v průměru asi 800 000 unikátních diváků na jedno vysílání.
„Platformy sociálních médií s živým vysíláním pomohly během letošního roku 618 vygenerovat hrubou hodnotu zboží (GMV) ve výši 206,8 miliardy jüanů (26,5 miliardy eur), což je nárůst oproti 184,4 miliardy jüanů (23,7 miliardy eur) v roce 2023, přičemž podle společnosti Syntun nejvyšší GMV v tomto segmentu vygenerovala společnost ByteDance Douyin,“ uvádí CNBC.
Důsledky pro evropský e-commerce
Neočekáváme přímý dopad na místní prodeje, protože situace odráží ekonomické problémy, kterým čelí zejména mladá generace v Číně. V Evropě navíc formát živého nakupování ještě není tak zavedený a oblíbený.
Můžeme se však zaměřit na chování spotřebitelů, které se s inflací mění. A zda se peněženky v našich končinách vyprázdní, zjistíme během místního černého pátku a vánočních výprodejů.