
Očekávání obchodníků na podporu prodejů
Optimismus podnikatelům nechybí, nárůst tržeb letos očekává až 93 procent respondentů. V průzkumu v roce 2022 to bylo jen 77 procent dotázaných obchodníků. Zároveň 30 procent očekává, že v porovnání s vánočním obchodem v roce 2022 se prodej dokonce výrazně zvýší. Na podporu prodejů plánují využít i nejnovější technologie.
Respondenti v průměru očekávají, že čtvrtina vánočních prodejů se uskuteční ve dnech, jako jsou Black Friday, Prime Day nebo Cyber Monday. Více než čtvrtina (26 procent) dokonce očekává, že v těchto dnech se zrealizuje 25 až 40 procent prodeje.
Obchodníci plánují dávat ještě vyšší slevy
Akcie typu Black Friday se z americké kolébky pevně usadily iv regionu DACH. Tři čtvrtiny respondentů plánují nabídnout vyšší slevy oproti loňskému roku. V průměru se jedná o slevy ve výši 23 %. Pro srovnání, v roce 2022 byla průměrná sleva 21 %.
- Slevy ve výši 10 – 20 % chce udělit 37 % dotázaných.
- Slevy ve výši 21 – 24 % plánuje 40 procent respondentů.
- Slevy ve výši 25 – 40 % chystá až 19 % účastníků průzkumu, přičemž v loňském roce to bylo jen 10 %.
Marketing vánočních prodejů na plný plyn
Do nástrojů umělé inteligence chce investovat 56 % dotázaných maloobchodníků. Plánují využívat nástroje umělé inteligence jako je ChatGPT s cílem optimalizovat procesy, rychleji analyzovat potřeby zákazníků a pružně přizpůsobovat marketingovou strategii.
Ve čtvrtém kvartálu maloobchodní společnosti i společnosti zabývající se elektronickým obchodem zvyšují své marketingové aktivity. Mezi tři hlavní oblasti, do kterých investují nejvíce, patří:
- Reklama na sociálních sítích, jako jsou Facebook, Instagram a TikTok (53 %).
- Aktualizace produktových stránek / SEO (49 %).
- E-mailový marketing (48 %).
Růžové brýle a reálné výzvy
Navzdory zmiňovanému optimismu podnikatelé v maloobchodě a e-commerce v současnosti čelí několika výzvám. Obávají se zejména konkurence ze strany větších značek elektronického obchodu, jako jsou Amazon nebo Etsy (55 %). V roce 2022 vyjádřilo znepokojení jen 39 %.
Obavy směřují ik vlivu inflace na prodej (52 procent), jakož i možného narušení dodavatelského řetězce či nedostatku zásob (47 procent). Výzvou může být i málo zaměstnanců a kvalifikovaných pracovníků, které je ve vypjatém období častým kamenem úrazu. Téměř 39 % respondentů již spolupracuje s externími pracovníky nebo to plánuje udělat ve čtvrtém čtvrtletí. Mezi tři nejdůležitější oblasti využívání externích odborníků patří:
- Služby elektronického obchodu (43 %)
- Marketing v sociálních médiích (42 %)
- Marketingové a obchodní poradenství (39 %)
Country Manager DACH ve společnosti Fiverr, Florian Müller, vnímá důležitost konkurenceschopnosti: „Mnozí maloobchodníci musí v letošních vánočních prodejích ještě silněji konkurovat velkým značkám e-commerce, aby dosáhli svých prodejních cílů ve čtvrtém kvartálu. K tomuto účelu již mnozí z nich inovují a využívají odborné znalosti externích talentů, kteří se vyznají v digitálním marketingu, dokáží zrychlit kampaně, optimalizovat dopad na zákazníky a vytvořit loajalitu ke značce.”
Pozadí průzkumu a jeho metodika
Společnost Censuswide, která se zabývá průzkumem trhu, provedla na objednávku společnosti Fiverr průzkum na vzorku 3 016 majitelů a manažerů malých a středních podniků ve věku 18 let a více. Zaměřili se na oblast maloobchodu nebo elektronického obchodu v období od 21. 9. 2023 do 2. 10. 2023 v Německu, Spojeném království, USA, Nizozemsku, Francii a Austrálii. V rámci studie v roce 2022 bylo v období od 26.10.2022 do 02.11.2022 osloveno 2 514 majitelů a manažerů (ve věku 18 let a více) v maloobchodě nebo elektronickém obchodě.