
Na druhé straně je pro internetový obchod finančně a časově náročnější se prosadit. E-commerce trh je už poměrně saturovaný, což vytváří velký tlak na ceny, kvalitu služeb a to se negativně odráží na maržích e-shopů.
Stále častěji se tak skloňuje výraz expanze. Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko nebo státy Balkánu jsou e-commerce trhy s obrovským potenciálem a stávají se tak novým domovem pro mnohé slovenské a české internetové obchody.
Co je expanze?
Cílem expanze je stát se nerozpoznatelným od domácích lokálních e-shopů. Jen tak máte šanci na úspěch. Kvalitní příprava je klíčová. Používání online překladačů na překládání obsahu a informací do jiného jazyka prostě nestačí.
Důvěru zahraničního zákazníka si získáte jen tak, že přinesete přesně to, na co je zvyklý.
Dbejte na lokální zvyklosti a snažte se jim přizpůsobit. Ať už je to nákupní košík, způsob dopravy a platby, měna, preferovaný způsob komunikace a podobně.
Věděli jste, že až…
- 55 % spotřebitelů upřednostňuje online nakupování v mateřském jazyku?
- 53 % považuje nákup v rodném jazyku za výhodnější?
- 74 % zákazníků pravděpodobně nakoupí v e-shopu podruhé, pokud je poskytovaná podpora v jejich mateřském jazyku?
- 13 % opustí e-shop, pokud jsou ceny uvedené v cizí měně?
Na co myslet při lokalizaci webu během expanze:
Průzkum trhu
Kvalitní příprava je základem každé úspěšné expanze. Analýzou vašich konkurentů získáte všeobecné informace o trhu a zvyklostech nakupujících.
- analýza zákaznické podpory,
- produktové portfolio,
- kvalita webu,
- cena a způsob dopravy,
- doba dodání,
- způsob platby,
- aktivita na sociálních sítích,
- reference e-shopu
- Content aktivita
- PR
- mystery shopping
SEO Překlady
Prvním krokem lokalizace by měl být překlad vaší webstránky a nabízených produktů či služeb v souladu s optimalizací pro vyhledávače v dané zemi. Před samotným překladem doporučujeme připravit analýzu klíčových slov v daném jazyku a tu dodat vašim překladatelům.
Pouze strojový překlad přes online nástroje nestačí, vaše lokalizace obsahu musí být také přizpůsobená místní kultuře a zvyklostem. Online překlady nejsou často gramaticky správné, což v konečném výsledku sníží kvalitu vaší webstránky a její pozice ve vyhledávačích. Dejte si pozor i na takzvané „kuchyňské překlady“, což znamená, že člověk se v daném jazyku domluví, ale jeho úroveň je velmi slabá. Tyto překlady výrazně snižují důvěryhodnost vaší značky.
Zákaznická podpora
Jednoznačně doporučujeme vést zákaznickou podporu v lokálním domácím jazyku. Pokud byste se rozhodli provozovat zákaznickou podporu v CEE regiónu v angličtině, vaše výsledky budou rapidně nižší. Všeobecně platí, že znalost anglického jazyka, který je převážně využívaný v e-commerce prostředí v Západní Evropě, klesá směrem na východ.
Každá země má jiné zvyky, proto se neomezujte jen na mailovou komunikaci a podobně.
V Rumunsku zákazníci převážně telefonují, na Ukrajině dokonce očekávají, že jim po vytvoření objednávky zavoláte, naopak v Německu preferují spíše mailovou komunikaci.
Založení firmy
Pokud se ptáte, zda si musíte při expanzi okamžitě zakládat lokální firmu, naše odpověď je NE, nemusíte. Avšak samozřejmě každý případ je individuální a doporučujeme se poradit. Musíte se však na tuto problematiku dívat víc pragmaticky.
Pokud jste společnost z východní části Evropy, v západní části Evropy (zejména v zemích jako Německo, Rakousko, Švýcarsko), doporučujeme zakládat lokální firmy. Důvod? Např. němečtí zákazníci jsou velmi citliví na firmy z této části Evropy a projevují poměrně vysoký stupeň nedůvěry. V CEE zemích by to nemělo mít pro vás žádný významnější vliv.
Určitě si však dejte pozor na povinnost registrovat se k placení DPH v jiném členském státu EU.
Hodnoty pro registraci plátců DPH v jednotlivých státech najdete tady.
Lokální bankovní účet
Není to nezbytné, ale doporučujeme vám založit si bankovní účet v zemi, kam chcete expandovat, hlavně z důvodu vracení peněz vašim zákazníkům. Zahraniční platba v cizí měně stojí od 10 €, ušetřené finance z jednotlivých bankovních převodů tak mohou být výrazné. Také i některé kurýrní společnosti nebo platební brány vyžadují vést lokální bankovní účet.
Logistika
Klíčovými faktory logistiky jsou rychlost a cena za doručení. Dobrá zpráva je, že do většiny zemí v regionu CEE dokážete zboží doručit do 2–3 dní za stále poměrně dobré ceny.
Náklady za cenu dopravy doporučujeme přenést do ceny produktů, i na úkor marže.
Zákazníci nejsou ochotní platit 5 € a víc za poštovné a balné.
Lokální adresa
Mnoho zákazníků si před samotným nákupem ověří možnost vrácení zboží. Je proto důležité mít adresu přímo v dané zemi, kam zboží prodáváte. Objednali byste si zboží z e-shopu, kdybyste věděli, že ho můžete vrátit jen na adresu v Krakově nebo Berlíně? Zřejmě ne.
Sběrné místo vám zajistí zvýšenou důvěru zahraničních zákazníků, zvýší konverzi, sníží vaše náklady na reverzní logistiku a zrychlí proces zpracování reklamací a vratek.
Lokální způsoby platby
Nabídka platebních možností patří k rozhodujícím faktorům dokončení objednávky. Právě u plateb narážíme v rámci lokalizace na zásadní rozdíly. V německy hovořícím regionu dominují platby na fakturu nebo PayPal. Na východních trzích zase dominuje převážně platba na dobírku. Pokud plánujete expanzi do Polska, počítejte s tím, že Poláci preferují platby přes platební tlačítka bank a mají více než 52 možností online platby.
Je to proces
Úspěšná expanze e-shopu se nedá vybudovat ze dne na den. Je to proces, kterému musíte něco obětovat, na druhou stranu může dostat vaše podnikání na úplně jiný level.
Pokud i vy přemýšlíte nad expanzí vašeho byznysu na zahraniční trhy a myslíte, že to sami nezvládnete, neváhejte se obrátit na Expandeco, které má s expanzí dlouholeté zkušenosti a pomohlo už více než 100 klientům.