7min. doba čtení

Co je expanze a jak ji zvládnout na jedničku?

Internetové nakupování se stává stále oblíbenějším. Neomezená otevírací doba, široký výběr produktů, výhodné ceny, doručení až do domu nebo do práce, to jsou hlavní důvody, proč lidé upřednostňují nákupy online.

Tomáš Vrtík Tomáš Vrtík
CEO & Partner, Expandeco
Co je expanze a jak ji zvládnout na jedničku?

Na druhé straně je pro internetový obchod finančně a časově náročnější se prosadit. E-commerce trh je už poměrně saturovaný, což vytváří velký tlak na ceny, kvalitu služeb a to se negativně odráží na maržích e-shopů.

Stále častěji se tak skloňuje výraz expanze. Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko nebo státy Balkánu jsou e-commerce trhy s obrovským potenciálem a stávají se tak novým domovem pro mnohé slovenské a české internetové obchody.

Co je expanze?

Cílem expanze je stát se nerozpoznatelným od domácích lokálních e-shopů. Jen tak máte šanci na úspěch. Kvalitní příprava je klíčová. Používání online překladačů na překládání obsahu a informací do jiného jazyka prostě nestačí.

Důvěru zahraničního zákazníka si získáte jen tak, že přinesete přesně to, na co je zvyklý.

Dbejte na lokální zvyklosti a snažte se jim přizpůsobit. Ať už je to nákupní košík, způsob dopravy a platby, měna, preferovaný způsob komunikace a podobně.

 

Věděli jste, že až…

  • 55 % spotřebitelů upřednostňuje online nakupování v mateřském jazyku?
  • 53 % považuje nákup v rodném jazyku za výhodnější?
  • 74 % zákazníků pravděpodobně nakoupí v e-shopu podruhé, pokud je poskytovaná podpora v jejich mateřském jazyku?
  • 13 % opustí e-shop, pokud jsou ceny uvedené v cizí měně?

Na co myslet při lokalizaci webu během expanze:

Průzkum trhu

Kvalitní příprava je základem každé úspěšné expanze. Analýzou vašich konkurentů získáte všeobecné informace o trhu a zvyklostech nakupujících.

  1. analýza zákaznické podpory,
  2. produktové portfolio,
  3. kvalita webu,
  4. cena a způsob dopravy,
  5. doba dodání,
  6. způsob platby,
  7. aktivita na sociálních sítích,
  8. reference e-shopu
  9. Content aktivita
  10. PR
  11. mystery shopping

SEO Překlady

Prvním krokem lokalizace by měl být překlad vaší webstránky a nabízených produktů či služeb v souladu s optimalizací pro vyhledávače v dané zemi. Před samotným překladem doporučujeme připravit analýzu klíčových slov v daném jazyku a tu dodat vašim překladatelům.

Pouze strojový překlad přes online nástroje nestačí, vaše lokalizace obsahu musí být také přizpůsobená místní kultuře a zvyklostem. Online překlady nejsou často gramaticky správné, což v konečném výsledku sníží kvalitu vaší webstránky a její pozice ve vyhledávačích. Dejte si pozor i na takzvané „kuchyňské překlady“, což znamená, že člověk se v daném jazyku domluví, ale jeho úroveň je velmi slabá. Tyto překlady výrazně snižují důvěryhodnost vaší značky.

Zákaznická podpora

Jednoznačně doporučujeme vést zákaznickou podporu v lokálním domácím jazyku. Pokud byste se rozhodli provozovat zákaznickou podporu v CEE regiónu v angličtině, vaše výsledky budou rapidně nižší. Všeobecně platí, že znalost anglického jazyka, který je převážně využívaný v e-commerce prostředí v Západní Evropě, klesá směrem na východ.

Každá země má jiné zvyky, proto se neomezujte jen na mailovou komunikaci a podobně.

V Rumunsku zákazníci převážně telefonují, na Ukrajině dokonce očekávají, že jim po vytvoření objednávky zavoláte, naopak v Německu preferují spíše mailovou komunikaci.

Založení firmy

Pokud se ptáte, zda si musíte při expanzi okamžitě zakládat lokální firmu, naše odpověď je NE, nemusíte. Avšak samozřejmě každý případ je individuální a doporučujeme se poradit. Musíte se však na tuto problematiku dívat víc pragmaticky.

Pokud jste společnost z východní části Evropy, v západní části Evropy (zejména v zemích jako Německo, Rakousko, Švýcarsko), doporučujeme zakládat lokální firmy. Důvod? Např. němečtí zákazníci jsou velmi citliví na firmy z této části Evropy a projevují poměrně vysoký stupeň nedůvěry. V CEE zemích by to nemělo mít pro vás žádný významnější vliv.

Určitě si však dejte pozor na povinnost registrovat se k placení DPH v jiném členském státu EU.

Hodnoty pro registraci plátců DPH v jednotlivých státech najdete tady.

Lokální bankovní účet

Není to nezbytné, ale doporučujeme vám založit si bankovní účet v zemi, kam chcete expandovat, hlavně z důvodu vracení peněz vašim zákazníkům. Zahraniční platba v cizí měně stojí od 10 €, ušetřené finance z jednotlivých bankovních převodů tak mohou být výrazné. Také i některé kurýrní společnosti nebo platební brány vyžadují vést lokální bankovní účet.

Logistika

Klíčovými faktory logistiky jsou rychlost a cena za doručení. Dobrá zpráva je, že do většiny zemí v regionu CEE dokážete zboží doručit do 2–3 dní za stále poměrně dobré ceny.

Náklady za cenu dopravy doporučujeme přenést do ceny produktů, i na úkor marže.

Zákazníci nejsou ochotní platit 5 € a víc za poštovné a balné.

Lokální adresa

Mnoho zákazníků si před samotným nákupem ověří možnost vrácení zboží. Je proto důležité mít adresu přímo v dané zemi, kam zboží prodáváte. Objednali byste si zboží z e-shopu, kdybyste věděli, že ho můžete vrátit jen na adresu v Krakově nebo Berlíně? Zřejmě ne.

Sběrné místo vám zajistí zvýšenou důvěru zahraničních zákazníků, zvýší konverzi, sníží vaše náklady na reverzní logistiku a zrychlí proces zpracování reklamací a vratek.

Lokální způsoby platby

Nabídka platebních možností patří k rozhodujícím faktorům dokončení objednávky. Právě u plateb narážíme v rámci lokalizace na zásadní rozdíly. V německy hovořícím regionu dominují platby na fakturu nebo PayPal. Na východních trzích zase dominuje převážně platba na dobírku. Pokud plánujete expanzi do Polska, počítejte s tím, že Poláci preferují platby přes platební tlačítka bank a mají více než 52 možností online platby.

Je to proces

Úspěšná expanze e-shopu se nedá vybudovat ze dne na den. Je to proces, kterému musíte něco obětovat, na druhou stranu může dostat vaše podnikání na úplně jiný level.

Pokud i vy přemýšlíte nad expanzí vašeho byznysu na zahraniční trhy a myslíte, že to sami nezvládnete, neváhejte se obrátit na Expandeco, které má s expanzí dlouholeté zkušenosti a pomohlo už více než 100 klientům.

Sdílet článek
Tomáš Vrtík
CEO & Partner, Expandeco

Výkonní ředitel a zakladatel společnosti Expandeco, která pomáhá eshopm úspěšně se etablovat na zahraničních trzích.

Tento článek ti přináší

Expandeco

S ecommerce specialisty z Expandeco mizí hranice. Úspěšný příběh expanze začíná výběrem vhodného trhu a pokračuje budováním stabilního místa v atraktivním regionu střední a východní Evropy. Expandeco přináší majitelům e-shopů dlouhodobě efektivní optimalizaci jejich nákladů spojených s reverzní logistikou, komplexní řešení lokalizace online podnikání či profesionální a spolehlivou zákaznickou podporu. Expandujte a lokalizujte vaše podnikání bez hranic.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
6min. doba čtení

Průzkum slovenských e-shopů (E-shop Barometr 2022)

E-shop Barometr je pravidelný průzkum realizovaný mezi slovenskými e-shopy s různorodou nabídkou produktů a služeb. I uplynulý sedmý ročník, pod taktovkou ui42 ve spolupráci s KPMG na Slovensku, přinesl náhled pod pokličku slovenské e-commerce scény. Přečtěte si, jaká očekávání měli e-shopaři od Vánoc poznamenaných energetickou krizí a vysokou inflací. Jaké kroky například plánují podniknout v […]

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Přečíst článek
5min. doba čtení

E-shopy s automatickým doporučovacím nástrojem prodávají efektivněji

Cílem každého e-shopu je prodávat. V moři konkurence, možnostech marketingových nástrojů a narůstajících očekávání zákazníků je však stále náročnější dosáhnout stanovených cílů. Stačí dnes větší rozpočet na reklamu, lepší marketing nebo změna designu webových stránek, aby byli zákazníci spokojenější a prodej efektivnější? 

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Přečíst článek
3min. doba čtení

Ve společnosti Superzoo dokázali úspěšně odlehčit zákaznickému servisu. Pomohl jim online chat reago

Poskytnout návštěvníkům nepostradatelné služby na webu a také plně se zapojit do marketingové strategie a plnit růstové cíle lze pohodlně kombinovat. Pokud pilíř komunikace se zákazníky svěříte vyškoleným odborníkům, máte o reprezentativní dojem postaráno. Nepodceňujte sílu zákaznického servisu prostřednictvím chatu, protože vám může pomoci získat loajální zákazníky.

Dalibor Palšovič Dalibor Palšovič
Obchodní manažer
Přečíst článek