5min. doba čtení

Jak využít analýzu klíčových slov?

Kvalitní analýza klíčových slov je základem pro SEO. Ale nejen pro něj. Často se v praxi setkávám s tím, že analýza klíčových slov je buď špatně udělaná, nebo není dostatečně využívaná. Jak ji tedy správně používat? 

Lukáš Bureš Lukáš Bureš
Founder, CEO a Marketing Manager EVOLUTION MARKETING
Jak využít analýzu klíčových slov?

Před zpracováním analýzy je důležité si odpovědět některé základní otázky. 

  1. K čemu má konkrétně analýza klíčových slov sloužit? Je velký rozdíl, zda ji zpracováváte pro PPC specialistu, nebo pro kompletní textaci webu. Důležitou roli hraje i to, s jakým rozsahem prací do budoucna počítáte. 
  2. Kolik energie a času do analýzy můžete vložit? Měli byste vycházet z prostého faktu, že pokud očekáváte, že vám třeba SEO přivede opravdu vysoké tržby, pravděpodobně byste měli i poměrně dost peněz vložit do „klíčovky“. 
  3. Kdo bude následně s analýzou pracovat? Tady přichází občas kámen úrazu. V praxi jsme se setkali s tím, že firma přišla s výborně udělanou analýzou od agentury, ale protože s agenturou dále nespolupracovali, ve firmě nikdo s analýzou nepracoval. 

Tvorba webu 

Pokud jste měli to štěstí a analýzu jste si nechali vypracovat před tím, než jste začali tvořit web, využijte analýzu klíčových slov již k tvorbě názvů kategorií a pojmenování jednotlivých podstránek (nebo dokonce celého projektu a webu). 

Textace webu

Copywriting by měl z pohledu SEO zahrnovat samozřejmě i Title, Meta description, pojmenování obrázků a jejich popisky. Rozložte klíčová slova tak, aby byla přirozeně na webu, ale zároveň tak, abyste obsáhli skutečně všechny nejdůležitější slova dostatečně.

Vždy říkám, že konkrétní dotazy ve vyhledávačích by měly vést na vaše konkrétní stránky. Pokud máte obchod s masem, jiná podstránka by se měla zobrazit např. na „obchod s masem“ a jiná na „vepřové maso“. Je to sice logické, ale zde se často chybuje. 

Linkbuilding

Ano, v rámci linkbuildingu skutečně záleží i na tom, z jakého článku a konkrétních slov vede odkaz. Linkujte z výrazů, které jsou určené pro konkrétní podstránky. 

Textace reklam

Když víte, že je váš web skvěle dohledatelný na „stoly z masivu“, ale špatně dohledatelný na „nábytek z masivu“, je lépe při kampaních používat první výraz. Část lidí totiž v budoucnu do vyhledávačů položí právě ten dotaz, který ve vaší reklamě viděli nebo slyšeli. A nechcete nahrát konkurenci další zákazníky, že ne.

Katalogové listy a další materiály

Pokud víte, že ve vyhledávání převažuje neodborný výraz, který popisuje váš výrobek, nebojte se jej také použít i v katalogových listech. Dá se např. napsat „Výrobek XY (hovorově ZZ)“. Lidé totiž potřebují vědět, že kupují skutečně to, co chtějí. Ne vždy se v odborných názvech orientují. Zjednodušte jim tak orientaci ve vašem zboží. 

Strategická rozhodnutí

Pokud analýza klíčových slov obsahuje i počty vyhledávání výrazů v jednotlivých měsících, můžete si v tabulce rozfiltrovat také jednotlivé typy výrobků nebo služeb v rámci ročních období. Možná se budete divit, že zákazníci něco vyhledávají výrazně dříve, než byste očekávali.

Zkrátka to, co kupujeme v říjnu, vyhledáváme často v září nebo srpnu. Jak toho využít? Nejen, že si můžete na dané období připravit PPC kampaně nebo články na blog s určitým předstihem, ale může dělat i další strategická rozhodnutí. Například – kdy přijít s novým výrobkem na trh. 

Dále může analýza pomoci i s tím, co klienti skutečně chtějí. Je možné, že budou vyhledávat „modré kamna“ častěji než „bílá kamna“. Máte je i v těch vyhledávanějších barvách, velikostech, typech nebo značkách?

PPC kampaně

I dobrý PPCčkař bude rád, když mu ulehčíte vymýšlení a dodáte mu kvalitní analýzu klíčových slov, která bude jednoduchými filtry využitelná i pro něj. Pro PPCčkaře filtrujeme většinou podle důležitosti jednotlivých klíčových slov.

V rámci PPC a SEO bych se ještě rád zmínil o možných strategiích, které mohou vylepšit výkon kampaní zejména tam, kde jsou nižší rozpočty. Jedna z nich je, že reklamu ve vyhledávací síti zapnete na výrazy, na které se nezobrazujete (nebo velmi špatně). Tam, kde jste vidět, se totiž o část tržeb postará organika.

Druhá strategie je, že se zaměříte na výrazy, ze kterých potenciálně můžete vydělat nejvíce peněz a ostatní odstřihnete. Jedná se často o ty dražší nebo lépe namaržované věci, ale může jít i o něco, u čeho je vysoká pravděpodobnost nákupu více kusů nebo následných služeb. Často používanou strategií také bývá soubor více slov s nízkou hledaností a nižší cenou prokliku. 

Jak vidíte, využití analýzy klíčových slov je širší, než by se na první pohled mohlo zdát. Ať už se na zpracování analýzy klíčových slov vrhnete sami nebo si ji necháte zpracovat od marketingové agentury, měla by vám sloužit delší dobu.

Druhá věc je, že stejně, jako se vyvíjí jazyk a produkty, tak se vyvíjí i vyhledávání na internetu a vyhledávací dotazy. Proto i analýzu je dobré dělat alespoň jednou za tři roky znovu.

Sdílet článek
Lukáš Bureš
Founder, CEO a Marketing Manager EVOLUTION MARKETING

Lukáš Bureš založil marketingovou agenturu EVOLUTION MARKETING. Věnuje se hlavně marketingovým strategiím a plánům.

EVOLUTION MARKETING
Tento článek ti přináší

EVOLUTION MARKETING

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+