Z průzkumu vyplynulo, že 64 % Čechů výrazně pocítilo zvýšení cen za zboží a služby a muselo tomu přizpůsobit své výdaje. Téměř třetina lidí uvedla, že chtějí za dárky letos utratit maximální částku 10 000 Kč. Nízké ceny hledají lidé nejvíce na internetu (79 %), stejně tak sem chodí pro inspiraci (69 %). Online obchody volí 89 % dotázaných z důvodu ušetření času, v kamenných obchodech naopak vidí výhodu společenské interakce (71 %).
Téměř polovina lidí si letos vytvořila předběžný rozpočet, kterého se chce striktně držet – nejvíce mileniálové (62 %). Většinu svých nákupů chce 34 % respondentů uskutečnit online, přičemž 39 % chce útratu rozdělit rovnoměrně mezi online a offline obchody. Nejsilnější skupinou, která nakupuje na Vánoce online, jsou mileniálové (47 %), kteří zároveň zamíří nejméně do kamenných obchodů (10 %).
Téměř tři čtvrtiny (69 %) respondentů se rozhodlo nakupovat cenově výhodné zboží, 33 % se pak chystá utratit pouze za to, na které bude sleva. Více než polovina lidí (52 %) omezí nákupy, které nejsou nutně potřeba, nebo nakoupí celkově méně věcí (55 %). Někteří lidé (16 %) zkusí také prodat zboží, které již vlastní a výdělek využijí k financování dárků – nejvíce mileniálové (21 %), nejméně baby boomers (8 %).
Odložené platby táhnou
Polovina lidí uvedla, že by využila možnost rozdělení utracené částky do několika plateb bez navýšení.
“Během předvánoční sezóny evidujeme čím dál větší zájem o využití Klarny, a to zejména na nákup dárků. Zákazníky čekají nárazově vyšší výdaje, než po zbytek roku, takže je zcela logické, že hledají tu nejvýhodnější možnost, jak je rozložit bez zbytečného stresu, ” říká Tereza Obrtáč, Country manažerka pro Česko.
Sledování výdajů a nákupní triky
Hlídat si výdaje plánuje nejvíce Čechů pomocí zapisování poznámek (45 %), 23 % použije k udržení přehledu osobní počítač. 43 % lidí plánuje využít svá členství ve věrnostních programech prodejců, 41 % chce sledovat srovnávače cen a 28 % bude nakupovat prostřednictvím mobilních aplikací. Nevyužívat dekorace, které spotřebovávají příliš energie uvedlo jako způsob ušetření 29 % lidí, 34 % chce lépe naplánovat nákup potravin, aby se vyhnuli zbytečnému plýtvání a vyhazování.