2 min. doba čtení

Jak vysoké ceny ovlivnily vánoční nákupy Čechů? Plánují odložené platby i prodej zboží z druhé ruky

Švédský fintech Klarna provedl průzkum, který zkoumal nákupní chování a plány Čechů během Vánoc.

Jak vysoké ceny ovlivnily vánoční nákupy Čechů? Plánují odložené platby i prodej zboží z druhé ruky
Zdroj: Klarna

Z průzkumu vyplynulo, že 64 % Čechů výrazně pocítilo zvýšení cen za zboží a služby a muselo tomu přizpůsobit své výdaje. Téměř třetina lidí uvedla, že chtějí za dárky letos utratit maximální částku 10 000 Kč. Nízké ceny hledají lidé nejvíce na internetu (79 %), stejně tak sem chodí pro inspiraci (69 %). Online obchody volí 89 % dotázaných z důvodu ušetření času, v kamenných obchodech naopak vidí výhodu společenské interakce (71 %).

Téměř polovina lidí si letos vytvořila předběžný rozpočet, kterého se chce striktně držet – nejvíce mileniálové (62 %). Většinu svých nákupů chce 34 % respondentů uskutečnit online, přičemž 39 % chce útratu rozdělit rovnoměrně mezi online a offline obchody. Nejsilnější skupinou, která nakupuje na Vánoce online, jsou mileniálové (47 %), kteří zároveň zamíří nejméně do kamenných obchodů (10 %). 

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Téměř tři čtvrtiny (69 %) respondentů se rozhodlo nakupovat cenově výhodné zboží, 33 % se pak chystá utratit pouze za to, na které bude sleva. Více než polovina lidí (52 %) omezí nákupy, které nejsou nutně potřeba, nebo nakoupí celkově méně věcí (55 %). Někteří lidé (16 %) zkusí také prodat zboží, které již vlastní a výdělek využijí k financování dárků – nejvíce mileniálové (21 %), nejméně baby boomers (8 %). 

Odložené platby táhnou

Polovina lidí uvedla, že by využila možnost rozdělení utracené částky do několika plateb bez navýšení. 

Během předvánoční sezóny evidujeme čím dál větší zájem o využití  Klarny, a to zejména na nákup dárků. Zákazníky čekají nárazově vyšší výdaje, než po zbytek roku, takže je zcela logické, že hledají tu nejvýhodnější možnost, jak je rozložit bez zbytečného stresu, ” říká Tereza Obrtáč, Country manažerka pro Česko. 

Sledování výdajů a nákupní triky

Hlídat si výdaje plánuje nejvíce Čechů pomocí zapisování poznámek (45 %), 23 % použije k udržení přehledu osobní počítač. 43 % lidí plánuje využít svá členství ve věrnostních programech prodejců, 41 % chce sledovat srovnávače cen a 28 % bude nakupovat prostřednictvím mobilních aplikací. Nevyužívat dekorace, které spotřebovávají příliš energie uvedlo jako způsob ušetření 29 % lidí, 34 % chce lépe naplánovat nákup potravin, aby se vyhnuli zbytečnému plýtvání a vyhazování.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
In-game reklama má náskok v pozornosti, avšak ne v rozpočtech
5 min. doba čtení

In-game reklama má náskok v pozornosti, avšak ne v rozpočtech

Kdo z nás si alespoň jednou nezkrátil čekání hrou na mobilu? V roce 2025 patří digitální hry – ať už na telefonu, konzoli nebo počítači – mezi nejoblíbenější formy trávení času online. Z pohledu reklamy jsou ale stále nedoceněné. Přestože mladší generace tráví hraním desítky minut denně, značky jim věnují jen zlomek svých rozpočtů. A […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
isklad mění pravidla hry v e-commerce: Přináší inovace, které pomohou e-shopům přežít nápor globálních hráčů
7 min. doba čtení

isklad mění pravidla hry v e-commerce: Přináší inovace, které pomohou e-shopům přežít nápor globálních hráčů

Kvůli tlaku globálních hráčů z Asie a rozmachu online tržišť se prostředí e-commerce ve střední Evropě dynamicky mění. Mnoha internetovým obchodům hrozí zánik a ve hře zůstává ten, kdo se přizpůsobí. Rozhodující konkurenční výhodou se stává logistika. isklad, technologický lídr mezi fulfillment centry, proto přichází s přelomovými inovacemi, které mohou zamíchat kartami celého odvětví.

Alexander Jančo Alexander Jančo
Business development director (interim), Isklad
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+