4 min. doba čtení

Jak vydělávají velké technologické společnosti? Podívejte se na infografiku

Sociální sítě těží z reklamy, Amazon přečkal turbulence s propouštěním a nováčkem v bilionovém klubu je výrobce čipů.

Jak vydělávají velké technologické společnosti? Podívejte se na infografiku
Zdroj: Depositphotos

Velké technologické společnosti prokazují jedinečný rozsah a sílu svého dosahu a významu. Jak ale vydělávají své miliardy? Visual Capitalist poskytl přehlednou vizualizaci toho, co velkým společnostem přináší kapitál podle jejich posledních celoročních finančních výkazů.

Jejich podnikání zasahuje do desítek krajin a jejich roční příjmy běžně přesahují HDP mnoha zemí. Podle tržní kapitalizace mezi 6 nejhodnotnějších společností na světě patří Alphabet, Amazon, Apple, Microsoft, Meta a Nvidia.

Alphabet

Alphabet Inc. je americký nadnárodní technologický konglomerát, který vznikl restrukturalizací Googlu. Stal se mateřskou společností Googlu a několika bývalých dceřiných společností Googlu.

“Společnost Alphabet vydělala v roce 2022 něco přes 280 miliard dolarů, přičemž téměř 60 % z této částky pochází z monetizace vyhledávání Google a dalších souvisejících aktivit. Jejich zisk ve výši 60 miliard dolarů je třetí nejvyšší mezi velkými technologickými konkurenty. Jejich čistá zisková marže (čistý zisk dělený celkovými příjmy) činila za rok 21,2 %, tedy 21 centů zisku na každý dolar dosažených příjmů,” uvádí zpráva Visual Capitalist.

Zdroj: Visual Capitalist

Amazon

Tuto společnost není třeba nijak zvlášť představovat – jedná se o amerického giganta v oblasti elektronického obchodu, který působí ve více než 50 zemích světa. V letošním roce čelil několika výzvám, o kterých pravidelně informujeme. Již v prvním čtvrtletí roku 2023 musela společnost přistoupit k největšímu propouštění v historii společnosti, což se pozitivně projevilo v zisku a obratu.

“Odstupné a náklady na snížení hodnoty ve výši 720 milionů dolarů (v důsledku uzavření některých fyzických prodejen potravin) však poškodily hospodářský výsledek společnosti. Amazon vykázal za celý rok čistou ztrátu téměř 3 miliardy dolarů a následně zápornou čistou ziskovou marži (-0,53 %),” uvádí Visual Capitalist.

Zdroj: Visual Capitalist

Meta

Společnost stojí za platformami jako jsou Facebook, Instagram, Threads a WhatsApp. Kromě toho vlastní a provozuje mnoho dalších dceřiných společností.

“Meta v roce 2022 utratila téměř 117 miliard dolarů a dosáhla zisku 23 miliard dolarů, což představuje čistou marži téměř 20 %. Mírný meziroční pokles příjmů společnosti Meta (-1 %) byl způsoben pohybem směnných kurzů,” uvádí Visual Capitalist.

Zdroj: Visual Capitalist

Apple

Americká nadnárodní technologická společnost se bude od března 2023 těšit titulu největší společnosti světa. Čistá zisková marže společnosti Apple ve výši 25 % je druhá nejvyšší mezi velkými technologickými společnostmi.

“Přesto společnost Apple občas zažívá méně hvězdné roky. Prodej všech produktů Apple meziročně klesl, což snížilo tržby o 5 %. Hlavním zdrojem příjmů společnosti zůstává iPhone, který se na celkových příjmech podílí 52 %,” uvádí zpráva Visual Capitalist.

Zdroj: Visual Capitalist

Microsoft

Microsoft Corporation je americká nadnárodní technologická společnost, kterou prostřednictvím jejích produktů Windows, Microsoft 365 a prohlížeče Edge denně využívají miliardy uživatelů.

“Microsoft za svůj fiskální rok končící v červenci 2023 vydělal téměř 212 miliard dolarů, a to díky ziskům v oblasti cloudových služeb a serverů, které generální ředitel Satya Nadella v roce 2014 upřednostnil. Čistý zisk společnosti ve výši 72 miliard dolarů znamenal, že společnost vydělala 34 centů na každý vydělaný dolar, což je nejvyšší zisková marže mezi velkými technologickými společnostmi,” vysvětluje Visual Capitalist.

Zdroj: Visual Capitalist

Nvidia

NVIDIA Corporation je americká polovodičová společnost a přední světový výrobce špičkových grafických procesorů. Podle zprávy Visual Capitalist je tato společnost nejčerstvějším členem klubu pool:

“Ve fiskálním roce končícím v lednu 2023 vydělala přibližně 27 miliard dolarů, přičemž zisk činil 4 miliardy dolarů. Čistá zisková marže činila 15,9 %. Profil společnosti mezi investory však rychle stoupá díky jejímu rozhodujícímu postavení v rostoucím byznysu s čipy umělé inteligence. V roce 2023 již společnost zaznamenala více než čtyřnásobný nárůst zisku – a to i bez započtení posledních čtyř měsíců roku.”

Zdroj: Visual Capitalist

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Podnikání s e-shopem nemusí být peklo. Opravdu ne
4 min. doba čtení

Podnikání s e-shopem nemusí být peklo. Opravdu ne

Pokud máte e-shop, určitě to znáte: faktury, kurýři, platby, účetní… V jednu chvíli máte pocit, že místo produktů podnikáte hlavně s papíry. A když si už myslíte, že je vše hotové, zjistíte, že jste na něco zapomněli. Nebo že vám zákazník nezaplatil.

Braňo Šimo Braňo Šimo
CEO, SuperFaktura, s.r.o.
Přečíst článek
Jaký byl Black Friday 2024 na e-shopech od CREATIVE sites? Zajímavá zjištění nás překvapila
5 min. doba čtení

Jaký byl Black Friday 2024 na e-shopech od CREATIVE sites? Zajímavá zjištění nás překvapila

Black Friday a Cyber Monday jsou pro provozovatele e-shopů každoročně velmi důležité, přičemž během nich často padají prodejní rekordy. V posledních letech se však šušká, že tyto nákupní svátky již postupně ztrácejí na popularitě a nemají tak velký smysl. Ale kde je pravda? V CREATIVE sites si připravili průzkum mezi svými klienty a došli k […]

Ivan Cingel Ivan Cingel
COO v CREATIVE sites, CreativeSites, s.r.o.
Přečíst článek
Vrácení zboží způsobuje krizi v e-commerce
3 min. doba čtení

Vrácení zboží způsobuje krizi v e-commerce

Vrácení zboží se stalo nedílnou součástí zákaznické cesty v e-commerce. Je to pohodlný způsob pro zákazníka, avšak výrazný nárůst vratek činí vrásky na čelách prodejců. Například ve Spojeném království se očekává, že objem vráceného zboží v segmentu nepotravinových produktů dosáhne v roce 2024 částky 27 miliard liber.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+