První myšlenka většiny začínajících e-shopařů bude jistojistě “to si stáhnu někde na internetu a doplním tam svoje kontaktní údaje.” Nebudu dlouze kázat o tom, že byste si měli nechat nastavit všeobecné obchodní podmínky na míru právníkem a co všechno se může stát, když to neuděláte. Přečtěte si místo toho pár rad, co se opravdu vyplatí si pohlídat, a pak se sami rozhodněte, jakou cestou se vydat.
Věc, která mnohým připadá samozřejmá, ale dost často ji udělají nedostatečně nebo úplně špatně a vystavují se riziku pokuty ze strany ČOI.
Mějte v obchodních podmínkách tato dvě poučení:
Mimosoudní řešení spotřebitelského sporu se zahajuje výlučně na návrh spotřebitele, a to v případě, že se spor s prodávajícím nepodařilo vyřešit přímo. Návrh lze podat nejpozději do 1 roku ode dne, kdy u prodávajícího spotřebitel uplatnil své právo, které je předmětem sporu, poprvé. Spotřebitel má právo zahájit mimosoudní řešení sporu online prostřednictvím platformy ODR.”
Zatím brnkačka, ne? Na tyhle banality právníka potřebovat nebudete. Jestli na něco ano, tak rozhodně na tohle:
Spotřebitel má ze zákona nárok na vrácení zboží do 14 dnů od jeho převzetí. A tady pozor! Pokud ho o tomto jeho právu nepoučíte v obchodních podmínkách, automaticky se tato lhůta prodlužuje o rok. Odstupování od smluv se můžete podle zákona vyhnout u zákazníků, kteří nakupují “na firmu”, zvažte si ale, jestli pro vás přece jenom není lepší vyjít i firemním zákazníkům vstříc a získat si je skvělou zákaznickou péčí. To už jsme ale v jiné kapitole.
Ve všeobecných obchodních podmínkách musíte své zákazníky informovat také o možnostech a způsobech reklamace zboží.
A jak je to v případě vracení zboží s poštovným? Částku za dopravu zboží z vašeho e-shopu zákazníkovi musíte vždycky vrátit. Pokud si ale zákazník nechal poslat zboží expresním kurýrem, za vámi jde jenom částka, kterou by u vás zaplatil za “běžné” poštovné. U ceny za dopravu zpět od zákazníka k vám si můžete v obchodních podmínkách stanovit, že ji hradí zákazník. Vám jde na triko pouze v případě, že na tuhle čarovnou formulku ve VOP zapomenete. Tak na ni nezapomínejte ;).
Své zákazníky musíte patřičně informovat o zpracování jejich osobních údajů.
Dobře si odstupování od smluv pohlídejte v situacích, kdy spolu se zbožím zákazníkům posíláte např. mimořádný dárek, ať se vám nestane, že nějaký vykutálenec zakoupené zboží vrátí a dárek si nechá. Toto se dá řešit uzavřením tzv. darovací smlouvy s rozvazovací podmínkou. V praxi to znamená, že do VOP uvedete podmínku, že v případě odstoupení od smlouvy pozbývá darovací smlouva platnosti a zákazník musí spolu se zboží vrátit i dárek.
Ve všeobecných obchodních podmínkách musíte své zákazníky informovat také o možnostech a způsobech reklamace zboží. Téma, které si zaslouží samostatný článek.
Své zákazníky musíte patřičně informovat o zpracování jejich osobních údajů. Jestli tuto část začleníte přímo do obchodních podmínek nebo jí věnujete v rámci e-shopu samostatné místo, na které během nákupu odkážete, je na vás. Obě možnosti jsou v pořádku. Jen myslete na to, abyste zde uvedli vše, co podle GDPR musíte. Praktické rady, jak mít e-shop v souladu s GDPR pro vás sepsala kolegyně Anna Freimannová.
Kdykoliv chcete VOP změnit, musíte na to své zákazníky upozornit, doporučuju alespoň měsíc dopředu. Způsob, kterým je o změně informujete, uveďte přímo v textu obchodních podmínek. Není nutné (a asi ani žádoucí) všem rozesílat e-mail, ale oznámení by mělo viset na viditelném místě na vašem e-shopu, např. v aktualitách. Vždy u obchodních podmínek doporučuju mít uvedené datum, od kterého platí, abyste předešli zbytečným tahanicím se zákazníky nebo Českou obchodní inspekcí.
Dobře nastavené obchodní podmínky vám totiž můžou v dalších letech ušetřit spoustu nervů i peněz.
Jestli si díky tomuto článku zvládnete sestavit obchodní podmínky sami, splnil svůj účel. Většina z bodů, které mají VOP obsahovat, nejsou žádná raketová věda. Jestli jste došli k přesvědčení, že si aspoň některé věci raději necháte posvětit nebo přímo nastavit od právníka, splnil svůj účel dvojnásob. Dobře nastavené obchodní podmínky vám totiž můžou v dalších letech ušetřit spoustu nervů i peněz.
Martin Kurka krotí paragrafy v AK eLegal. Specializuje se na obchodní a spotřebitelské právo.
Vládneme paragrafy, ale mluvíme lidskou řečí. Pomáháme start-upům, e-shopům, marketérům, začínajícím i zkušeným podnikatelům a jednomu rysovi.
Pravidelné novinky, rozhovory a stálý obsah pro majitele e-shopů a ecommerce marketéry. To je Ecommerce Bridge.
Pravidlené novinky, rozhovory a dlhobobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.