Představte se
Věc, která mnohým připadá samozřejmá, ale dost často ji udělají nedostatečně nebo úplně špatně a vystavují se riziku pokuty ze strany ČOI.
Co se o vás podle zákona musí zákazník dozvědět?
- celý název společnosti nebo jméno a příjmení fyzické osoby
- IČO
- sídlo nebo místo podnikání
- údaje o zápisu do obchodního nebo živnostenského rejstříku rejstříku
- kontaktní údaje ( ideálně telefon, e-mail, doručovací adresa)
Pár nezbytných právních frází
Mějte v obchodních podmínkách tato dvě poučení:
- “Podle zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele má spotřebitel právo na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu plynoucího ze smlouvy s prodávajícím. V takovém případě jsou spotřebitelé oprávněni obrátit se na Českou obchodní inspekci, (Ústřední inspektorát – oddělení ADR, Štěpánská 15, 120 00 Praha 2, e-mail: adr@coi.cz, web: adr.coi.cz
Mimosoudní řešení spotřebitelského sporu se zahajuje výlučně na návrh spotřebitele, a to v případě, že se spor s prodávajícím nepodařilo vyřešit přímo. Návrh lze podat nejpozději do 1 roku ode dne, kdy u prodávajícího spotřebitel uplatnil své právo, které je předmětem sporu, poprvé. Spotřebitel má právo zahájit mimosoudní řešení sporu online prostřednictvím platformy ODR.”
- “Podle zákona č. 112/2016 Sb. o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.”
Zatím brnkačka, ne? Na tyhle banality právníka potřebovat nebudete. Jestli na něco ano, tak rozhodně na tohle:
Vracení zboží a reklamace
Spotřebitel má ze zákona nárok na vrácení zboží do 14 dnů od jeho převzetí. A tady pozor! Pokud ho o tomto jeho právu nepoučíte v obchodních podmínkách, automaticky se tato lhůta prodlužuje o rok. Odstupování od smluv se můžete podle zákona vyhnout u zákazníků, kteří nakupují “na firmu”, zvažte si ale, jestli pro vás přece jenom není lepší vyjít i firemním zákazníkům vstříc a získat si je skvělou zákaznickou péčí. To už jsme ale v jiné kapitole.
Ve všeobecných obchodních podmínkách musíte své zákazníky informovat také o možnostech a způsobech reklamace zboží.
A jak je to v případě vracení zboží s poštovným? Částku za dopravu zboží z vašeho e-shopu zákazníkovi musíte vždycky vrátit. Pokud si ale zákazník nechal poslat zboží expresním kurýrem, za vámi jde jenom částka, kterou by u vás zaplatil za “běžné” poštovné. U ceny za dopravu zpět od zákazníka k vám si můžete v obchodních podmínkách stanovit, že ji hradí zákazník. Vám jde na triko pouze v případě, že na tuhle čarovnou formulku ve VOP zapomenete. Tak na ni nezapomínejte ;).
Své zákazníky musíte patřičně informovat o zpracování jejich osobních údajů.
Dobře si odstupování od smluv pohlídejte v situacích, kdy spolu se zbožím zákazníkům posíláte např. mimořádný dárek, ať se vám nestane, že nějaký vykutálenec zakoupené zboží vrátí a dárek si nechá. Toto se dá řešit uzavřením tzv. darovací smlouvy s rozvazovací podmínkou. V praxi to znamená, že do VOP uvedete podmínku, že v případě odstoupení od smlouvy pozbývá darovací smlouva platnosti a zákazník musí spolu se zboží vrátit i dárek.
Ve všeobecných obchodních podmínkách musíte své zákazníky informovat také o možnostech a způsobech reklamace zboží. Téma, které si zaslouží samostatný článek.
Zpracování osobních údajů podle GDPR
Své zákazníky musíte patřičně informovat o zpracování jejich osobních údajů. Jestli tuto část začleníte přímo do obchodních podmínek nebo jí věnujete v rámci e-shopu samostatné místo, na které během nákupu odkážete, je na vás. Obě možnosti jsou v pořádku. Jen myslete na to, abyste zde uvedli vše, co podle GDPR musíte. Praktické rady, jak mít e-shop v souladu s GDPR pro vás sepsala kolegyně Anna Freimannová.
Změna obchodních všeobecných podmínek
Kdykoliv chcete VOP změnit, musíte na to své zákazníky upozornit, doporučuju alespoň měsíc dopředu. Způsob, kterým je o změně informujete, uveďte přímo v textu obchodních podmínek. Není nutné (a asi ani žádoucí) všem rozesílat e-mail, ale oznámení by mělo viset na viditelném místě na vašem e-shopu, např. v aktualitách. Vždy u obchodních podmínek doporučuju mít uvedené datum, od kterého platí, abyste předešli zbytečným tahanicím se zákazníky nebo Českou obchodní inspekcí.
Dobře nastavené obchodní podmínky vám totiž můžou v dalších letech ušetřit spoustu nervů i peněz.
Určete si priority
Jestli si díky tomuto článku zvládnete sestavit obchodní podmínky sami, splnil svůj účel. Většina z bodů, které mají VOP obsahovat, nejsou žádná raketová věda. Jestli jste došli k přesvědčení, že si aspoň některé věci raději necháte posvětit nebo přímo nastavit od právníka, splnil svůj účel dvojnásob. Dobře nastavené obchodní podmínky vám totiž můžou v dalších letech ušetřit spoustu nervů i peněz.