Zajímá mě
17. ledna 2019

Martin Kurka

právník v AK eLegal
17. ledna 2019

Jak správně nastavit obchodní podmínky pro váš e-shop

3 min čtení

První myšlenka většiny začínajících e-shopařů bude jistojistě “to si stáhnu někde na internetu a doplním tam svoje kontaktní údaje.” Nebudu dlouze kázat o tom, že byste si měli nechat nastavit všeobecné obchodní podmínky na míru právníkem a co všechno se může stát, když to neuděláte. Přečtěte si místo toho pár rad, co se opravdu vyplatí si pohlídat, a pak se sami rozhodněte, jakou cestou se vydat.

Představte se

Věc, která mnohým připadá samozřejmá, ale dost často ji udělají nedostatečně nebo úplně špatně a vystavují se riziku pokuty ze strany ČOI.

Co se o vás podle zákona musí zákazník dozvědět?

  • celý název společnosti nebo jméno a příjmení fyzické osoby
  • IČO
  • sídlo nebo místo podnikání
  • údaje o zápisu do obchodního nebo živnostenského rejstříku rejstříku
  • kontaktní údaje ( ideálně telefon, e-mail, doručovací adresa)
Získej novinky jako první

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Pár nezbytných právních frází

Mějte v obchodních podmínkách tato dvě poučení:

  1. “Podle zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele má spotřebitel právo na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu plynoucího ze smlouvy s prodávajícím. V takovém případě jsou spotřebitelé oprávněni obrátit se na Českou obchodní inspekci, (Ústřední inspektorát – oddělení ADR, Štěpánská 15, 120 00 Praha 2, e-mail: adr@coi.cz, web: adr.coi.cz

    Mimosoudní řešení spotřebitelského sporu se zahajuje výlučně na návrh spotřebitele, a to v případě, že se spor s prodávajícím nepodařilo vyřešit přímo. Návrh lze podat nejpozději do 1 roku ode dne, kdy u prodávajícího spotřebitel uplatnil své právo, které je předmětem sporu, poprvé. Spotřebitel má právo zahájit mimosoudní řešení sporu online prostřednictvím platformy ODR.”

  2. “Podle zákona č. 112/2016 Sb. o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.”

Zatím brnkačka, ne? Na tyhle banality právníka potřebovat nebudete. Jestli na něco ano, tak rozhodně na tohle:

Vracení zboží a reklamace

Spotřebitel má ze zákona nárok na vrácení zboží do 14 dnů od jeho převzetí. A tady pozor! Pokud ho o tomto jeho právu nepoučíte v obchodních podmínkách, automaticky se tato lhůta prodlužuje o rok. Odstupování od smluv se můžete podle zákona vyhnout u zákazníků, kteří nakupují “na firmu”, zvažte si ale, jestli pro vás přece jenom není lepší vyjít i firemním zákazníkům vstříc a získat si je skvělou zákaznickou péčí. To už jsme ale v jiné kapitole.

Ve všeobecných obchodních podmínkách musíte své zákazníky informovat také o možnostech a způsobech reklamace zboží.

A jak je to v případě vracení zboží s poštovným? Částku za dopravu zboží z vašeho e-shopu zákazníkovi musíte vždycky vrátit. Pokud si ale zákazník nechal poslat zboží expresním kurýrem, za vámi jde jenom částka, kterou by u vás zaplatil za “běžné” poštovné. U ceny za dopravu zpět od zákazníka k vám si můžete v obchodních podmínkách stanovit, že ji hradí zákazník. Vám jde na triko pouze v případě, že na tuhle čarovnou formulku ve VOP zapomenete. Tak na ni nezapomínejte ;).

Své zákazníky musíte patřičně informovat o zpracování jejich osobních údajů.

Dobře si odstupování od smluv pohlídejte v situacích, kdy spolu se zbožím zákazníkům posíláte např. mimořádný dárek, ať se vám nestane, že nějaký vykutálenec zakoupené zboží vrátí a dárek si nechá. Toto se dá řešit uzavřením tzv. darovací smlouvy s rozvazovací podmínkou. V praxi to znamená, že do VOP uvedete podmínku, že v případě odstoupení od smlouvy pozbývá darovací smlouva platnosti a zákazník musí spolu se zboží vrátit i dárek.
Ve všeobecných obchodních podmínkách musíte své zákazníky informovat také o možnostech a způsobech reklamace zboží. Téma, které si zaslouží samostatný článek.

Zpracování osobních údajů podle GDPR

Své zákazníky musíte patřičně informovat o zpracování jejich osobních údajů. Jestli tuto část začleníte přímo do obchodních podmínek nebo jí věnujete v rámci e-shopu samostatné místo, na které během nákupu odkážete, je na vás. Obě možnosti jsou v pořádku. Jen myslete na to, abyste zde uvedli vše, co podle GDPR musíte. Praktické rady, jak mít e-shop v souladu s GDPR pro vás sepsala kolegyně Anna Freimannová.

Změna obchodních všeobecných podmínek

Kdykoliv chcete VOP změnit, musíte na to své zákazníky upozornit, doporučuju alespoň měsíc dopředu. Způsob, kterým je o změně informujete, uveďte přímo v textu obchodních podmínek. Není nutné (a asi ani žádoucí) všem rozesílat e-mail, ale oznámení by mělo viset na viditelném místě na vašem e-shopu, např. v aktualitách. Vždy u obchodních podmínek doporučuju mít uvedené datum, od kterého platí, abyste předešli zbytečným tahanicím se zákazníky nebo Českou obchodní inspekcí.

Dobře nastavené obchodní podmínky vám totiž můžou v dalších letech ušetřit spoustu nervů i peněz.

Určete si priority

Jestli si díky tomuto článku zvládnete sestavit obchodní podmínky sami, splnil svůj účel. Většina z bodů, které mají VOP obsahovat, nejsou žádná raketová věda. Jestli jste došli k přesvědčení, že si aspoň některé věci raději necháte posvětit nebo přímo nastavit od právníka, splnil svůj účel dvojnásob. Dobře nastavené obchodní podmínky vám totiž můžou v dalších letech ušetřit spoustu nervů i peněz.

Autor článku

Martin Kurka

právník v AK eLegal

Martin Kurka krotí paragrafy v AK eLegal. Specializuje se na obchodní a spotřebitelské právo.

Tento článek přináší

Vládneme paragrafy, ale mluvíme lidskou řečí. Pomáháme start-upům, e-shopům, marketérům, začínajícím i zkušeným podnikatelům a jednomu rysovi.

Získej novinky jako první

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.