
Vím, kde jsem a kam směřuji
Prvním krokem k úspěchu jakéhokoliv e-shopu je jasné vymezení jeho současného postavení na trhu a stavu, pokud jde o firmu, produkt, marketing, prodej a další. Klíčové je jasně definovat, kam směřujeme a cíle do budoucna, obvykle v horizontu tří až pěti let. Pokud si stanovím cíle v delším horizontu, tím jednodušeji se k nim dokážu propracovat a zvolit cestu, jakou půjdu za zvoleným cílem.
Bez cíle není cesta, jen bloudění.
Následně mi to pomůže stanovit rozpočet a z toho vím, co všechno mohu udělat. Rozpočet je zásadní limit při stanovených cílech. Tyto dvě proměnné musí spolu ladit. Chtít s 500 € měsíčně rozjet 10milionový byznys v tržbách je náročné. Ideální po stanovení plánu, strategie a rozpočtu je zvažovat konkrétní akční kroky také na základě analýz konkurence a trhu. Ty mi pomohou ještě lépe definovat strategii toho, co prodávám, jak to chci prodat a jaká bude role marketingu. Od toho závisí i to, jaké e-shopové řešení nebo web budu potřebovat k dosažení stanovených cílů.
Nekopírujte giganty, nech jsou příběhy jakkoliv inspirativní
Mnoho majitelů a marketingových odborníků se inspirovalo úspěchy velkých hráčů jako Alza nebo GymBeam. Následně přicházejí za konzultanty či agenturami s požadavkem replikovat jejich strategie a inovace. Ačkoliv se může zdát logické kopírovat úspěšné strategie a iniciativy jiných hráčů, důležitější je uvědomit si, že každé podnikání má svá specifika. Každý e-shop je v jiné situaci, pozici a hraje s jinými kartami.
Velké firmy jsou poháněny zdroji, zkušenostmi a postavením na trhu, které nové nebo menší e-shopy nemusí mít. Například jim bude chybět logistický potenciál, kvalitní řešení, skladová kapacita, obratovost, automatizované sklady a další. Nejlepší je inspirovat se konkrétními a hlavně zapracovatelnými funkcemi, akčními kroky či řešeními.
Proto je důležité slepě nekopírovat úspěšné postupy, ale hledat to, co vaši značku či firmu odlišuje a jak to využít ve svůj prospěch. Identifikujte své nejsilnější stránky a vypracujte individuální strategii, která podpoří vaši jedinečnost a pomůže vám vytvořit pevné spojení s cílovou skupinou. Bude potřeba řešit aktuální hlavní problémy vašeho byznysu a pokud se je během roku podaří vyřešit, tak to posune celý byznys vpřed. Ty definujete snadněji na základě analýz.
Nastavujte procesy a hledejte přidanou hodnotu
Zohledněte specifika a aktuální situaci svého podnikání a využijte je ve prospěch naplňování vašich dlouhodobých cílů. Klíčová je především otázka jaký produkt nebo službu máte, co nabízí konkurence a zda má váš byznys plán nějakou přidanou hodnotu navíc. Konkurenceschopné stanovení cen u produktu nebo produktových kategorií je nezbytné.
Tohle je nejklíčovější pro úspěch. Může to být jednoduché. Váš produkt je extrémně kvalitní, jste expert v daném segmentu/tématu nebo máte kolem sebe komunitu. To je přidaná hodnota a to, co vás může odlišit od konkurence. To víte využít v marketingu, komunikaci, při zákaznickém servisu, poradenství nebo zapojení cílové skupiny přímo do dění přes komunitní aktivity. Jen tohle stačit nebude. Dnes je marketing i podnikání složitější a má více úrovní. Proto je lepší mít na cestě vhodné partnery. Velké firmy si nechají nastavit proces specialisty nebo agenturami a ten postupně onboardují na interní lidi. Přitom se radí s konzultanty a prioritně se zaměřují i na pravidelné vzdělávání.

Zdroj: Freepik
Od prvního dne je nezbytné také
- Jasně definovat počáteční a budoucí technickou specifikaci. Související s tím, kde jsem a kam směřuji.
- Připravit projektový plán a strategii v horizontu 1–3 let. Čím bližší časové okno, tím detailnější bude.
- Navrhnout strukturu e-shopu a naplnit ji smysluplným obsahem, který může ovlivnit i prodej. Nemohou chybět realizace, reference a další prvky, které zásadně ovlivňují rozhodování před nákupem.
- Nastavit šablonu e-shopu a samotné e-shopové řešení.
- Propojit nástroje, externí služby a interní softwarové produkty jako sklad, fakturace, pokud se to neřeší na straně e-shopu.
- Exporty pro platformy Google, Meta, Heureka a další.
- Nastavit kvalitní sběr dat přes GA4, GTM, Meta Pixel a další analytické nástroje.
- Vytvořit základní e-mailové automatizace (uvítací série, opuštěný košík, poprodejní péče).
- Vytvořit publika pro remarketing v základních platformách Meta a Google a umět je používat v kampaních.
- SEO strategii, na které se bude pracovat od založení e-shopu – od prvního popisu až po technické detaily.
- Správně připravit produktové obrázky, vytvořit meta popisy, nadpisy a základní SEO nastavení.
- Nastavit a otestovat nákupní proces.
A mnoho dalších detailů. E-shopy, které toto ignorují, musí později investovat více času a peněz při získávání podílu na trhu. Detaily rozhodují o úspěchu nebo neúspěchu.
Pro úspěch e-shopu je důležité mít
- Jasný a funkční koncept.
- Konkurenční výhodu jako unikátní produkt, jedinečný přístup, skvělou službu nebo jejich kombinaci.
- Produkty s reálnou marží nebo s menší konkurencí, ideálně vlastní produkty, pokud je mám jak získat nebo nechat vyrobit.
- Ucelenou strategii a vizi pro vstup na trh, rozvoj i stabilizaci.
- Funkční e-shop postavený podle rozpočtu, buď na pronajaté platformě, nebo ve vlastním řešení.
- Počáteční testovací fázi, MVP, menší rozpočet na testování cílovky, UX, produktů a výkonnosti kanálů.
- V počáteční fázi e-shopu není podstatné řešit interní lidi – vše od logistiky, skladu, marketingu lze outsourcovat a nechat nastavit specialisty.
- Majitel se musí soustředit na produkt, vizi, značku a procesy a hlavně se vzdělávat ve všem, co s e-commerce a marketingem souvisí.
Každý e-shop má jinou výchozí pozici. Záleží na segmentu, konkurenci, cílové skupině i nabídce produktů. Proto je nezbytné řešit růst individuálně. Větší e-shopy si často vytvářejí interní tým, ale pro menší projekty (do cca 5 milionů € v tržbách) je efektivnější spolupracovat s externími specialisty, konzultanty a agenturami, kteří pokryjí jednotlivé oblasti bez potřeby vysokých fixních nákladů. Pokud se něco začne kopit, co marketingová agentura nemusí řešit, pravidelně delegujeme tyto činnosti na interní lidi u klienta, projektové části předáváme a školíme.
Konzultacemi a službami jsme pomohli mnoha e-shopům škálovat z nuly na stovky tisíc nebo miliony v tržbách, ale musela sedět čísla, majitel musel mít vizi a rozpočet na realizaci vize. Celkově to muselo fungovat. Na naší e-commerce platformě Midasto fungují jak e-shopy na míru s milionovými obraty, tak i malé začínající e-shopy.