6 min. doba čtení

Jak rozjet e-shop správně, čemu se vyhnout a co rozhodně nezanedbat

V dnešním dynamickém světě e-commerce je pro majitele, marketéry a manažery e-shopů životně důležité pochopit to, co je klíčové pro rozvoj jejich podnikání. Tento článek vychází ze zkušeností z mých konzultací, školení a realizací úspěšných, ale i méně či více úspěšných strategií pro naše klienty od roku 2009. Ty poskytuji jako konzultant v oblastech jako marketing, SEO, B2B a e-commerce, ať už přímo klientům, in-house ve firmách nebo jako součást balíčků služeb pro marketingovou agenturu Madviso.

Karol Woltemar Karol Woltemar
Konzultant a zakladateľ agentúry Madviso
Jak rozjet e-shop správně, čemu se vyhnout a co rozhodně nezanedbat

Vím, kde jsem a kam směřuji

Prvním krokem k úspěchu jakéhokoliv e-shopu je jasné vymezení jeho současného postavení na trhu a stavu, pokud jde o firmu, produkt, marketing, prodej a další. Klíčové je jasně definovat, kam směřujeme a cíle do budoucna, obvykle v horizontu tří až pěti let. Pokud si stanovím cíle v delším horizontu, tím jednodušeji se k nim dokážu propracovat a zvolit cestu, jakou půjdu za zvoleným cílem.

Bez cíle není cesta, jen bloudění.

Následně mi to pomůže stanovit rozpočet a z toho vím, co všechno mohu udělat. Rozpočet je zásadní limit při stanovených cílech. Tyto dvě proměnné musí spolu ladit. Chtít s 500 € měsíčně rozjet 10milionový byznys v tržbách je náročné. Ideální po stanovení plánu, strategie a rozpočtu je zvažovat konkrétní akční kroky také na základě analýz konkurence a trhu. Ty mi pomohou ještě lépe definovat strategii toho, co prodávám, jak to chci prodat a jaká bude role marketingu. Od toho závisí i to, jaké e-shopové řešení nebo web budu potřebovat k dosažení stanovených cílů.

Nekopírujte giganty, nech jsou příběhy jakkoliv inspirativní

Mnoho majitelů a marketingových odborníků se inspirovalo úspěchy velkých hráčů jako Alza nebo GymBeam. Následně přicházejí za konzultanty či agenturami s požadavkem replikovat jejich strategie a inovace. Ačkoliv se může zdát logické kopírovat úspěšné strategie a iniciativy jiných hráčů, důležitější je uvědomit si, že každé podnikání má svá specifika. Každý e-shop je v jiné situaci, pozici a hraje s jinými kartami.

Velké firmy jsou poháněny zdroji, zkušenostmi a postavením na trhu, které nové nebo menší e-shopy nemusí mít. Například jim bude chybět logistický potenciál, kvalitní řešení, skladová kapacita, obratovost, automatizované sklady a další. Nejlepší je inspirovat se konkrétními a hlavně zapracovatelnými funkcemi, akčními kroky či řešeními.

Proto je důležité slepě nekopírovat úspěšné postupy, ale hledat to, co vaši značku či firmu odlišuje a jak to využít ve svůj prospěch. Identifikujte své nejsilnější stránky a vypracujte individuální strategii, která podpoří vaši jedinečnost a pomůže vám vytvořit pevné spojení s cílovou skupinou. Bude potřeba řešit aktuální hlavní problémy vašeho byznysu a pokud se je během roku podaří vyřešit, tak to posune celý byznys vpřed. Ty definujete snadněji na základě analýz.

Nastavujte procesy a hledejte přidanou hodnotu

Zohledněte specifika a aktuální situaci svého podnikání a využijte je ve prospěch naplňování vašich dlouhodobých cílů. Klíčová je především otázka jaký produkt nebo službu máte, co nabízí konkurence a zda má váš byznys plán nějakou přidanou hodnotu navíc. Konkurenceschopné stanovení cen u produktu nebo produktových kategorií je nezbytné.

Tohle je nejklíčovější pro úspěch. Může to být jednoduché. Váš produkt je extrémně kvalitní, jste expert v daném segmentu/tématu nebo máte kolem sebe komunitu. To je přidaná hodnota a to, co vás může odlišit od konkurence. To víte využít v marketingu, komunikaci, při zákaznickém servisu, poradenství nebo zapojení cílové skupiny přímo do dění přes komunitní aktivity. Jen tohle stačit nebude. Dnes je marketing i podnikání složitější a má více úrovní. Proto je lepší mít na cestě vhodné partnery. Velké firmy si nechají nastavit proces specialisty nebo agenturami a ten postupně onboardují na interní lidi. Přitom se radí s konzultanty a prioritně se zaměřují i na pravidelné vzdělávání.

Zdroj: Freepik

Od prvního dne je nezbytné také

  • Jasně definovat počáteční a budoucí technickou specifikaci. Související s tím, kde jsem a kam směřuji.
  • Připravit projektový plán a strategii v horizontu 1–3 let. Čím bližší časové okno, tím detailnější bude.
  • Navrhnout strukturu e-shopu a naplnit ji smysluplným obsahem, který může ovlivnit i prodej. Nemohou chybět realizace, reference a další prvky, které zásadně ovlivňují rozhodování před nákupem.
  • Nastavit šablonu e-shopu a samotné e-shopové řešení.
  • Propojit nástroje, externí služby a interní softwarové produkty jako sklad, fakturace, pokud se to neřeší na straně e-shopu.
  • Exporty pro platformy Google, Meta, Heureka a další.
  • Nastavit kvalitní sběr dat přes GA4, GTM, Meta Pixel a další analytické nástroje.
  • Vytvořit základní e-mailové automatizace (uvítací série, opuštěný košík, poprodejní péče).
  • Vytvořit publika pro remarketing v základních platformách Meta a Google a umět je používat v kampaních.
  • SEO strategii, na které se bude pracovat od založení e-shopu – od prvního popisu až po technické detaily.
  • Správně připravit produktové obrázky, vytvořit meta popisy, nadpisy a základní SEO nastavení.
  • Nastavit a otestovat nákupní proces.

A mnoho dalších detailů. E-shopy, které toto ignorují, musí později investovat více času a peněz při získávání podílu na trhu. Detaily rozhodují o úspěchu nebo neúspěchu.

Pro úspěch e-shopu je důležité mít

  • Jasný a funkční koncept.
  • Konkurenční výhodu jako unikátní produkt, jedinečný přístup, skvělou službu nebo jejich kombinaci.
  • Produkty s reálnou marží nebo s menší konkurencí, ideálně vlastní produkty, pokud je mám jak získat nebo nechat vyrobit.
  • Ucelenou strategii a vizi pro vstup na trh, rozvoj i stabilizaci.
  • Funkční e-shop postavený podle rozpočtu, buď na pronajaté platformě, nebo ve vlastním řešení.
  • Počáteční testovací fázi, MVP, menší rozpočet na testování cílovky, UX, produktů a výkonnosti kanálů.
  • V počáteční fázi e-shopu není podstatné řešit interní lidi – vše od logistiky, skladu, marketingu lze outsourcovat a nechat nastavit specialisty.
  • Majitel se musí soustředit na produkt, vizi, značku a procesy a hlavně se vzdělávat ve všem, co s e-commerce a marketingem souvisí.

Každý e-shop má jinou výchozí pozici. Záleží na segmentu, konkurenci, cílové skupině i nabídce produktů. Proto je nezbytné řešit růst individuálně. Větší e-shopy si často vytvářejí interní tým, ale pro menší projekty (do cca 5 milionů € v tržbách) je efektivnější spolupracovat s externími specialisty, konzultanty a agenturami, kteří pokryjí jednotlivé oblasti bez potřeby vysokých fixních nákladů. Pokud se něco začne kopit, co marketingová agentura nemusí řešit, pravidelně delegujeme tyto činnosti na interní lidi u klienta, projektové části předáváme a školíme.

Konzultacemi a službami jsme pomohli mnoha e-shopům škálovat z nuly na stovky tisíc nebo miliony v tržbách, ale musela sedět čísla, majitel musel mít vizi a rozpočet na realizaci vize. Celkově to muselo fungovat. Na naší e-commerce platformě Midasto fungují jak e-shopy na míru s milionovými obraty, tak i malé začínající e-shopy.

Sdílet článek
Karol Woltemar
Konzultant a zakladateľ agentúry Madviso

Zakladatel a konzultant v marketingové agentuře Madviso a e-commerce řešení Midasto. Specializuji se na e-commerce, B2B a IT. V agentuře mám na starosti denní agendu, ale také přípravu a návrhy marketingové strategie, audity, SEO, webdesign, UX/UI, technické a funkční specifikace pro webové stránky a e-shopy a projektové řízení. V IT a marketingu pracuji od roku 2003. Firmám pomáhám s růstem jako konzultant pro e-commerce, SaaS a B2B. Věnuji se silniční cyklistice. Procestoval jsem více než 80 zemí světa a projel kolem světa i na kole na cestě dlouhé 3,5 roku.

Madviso
Tento článek ti přináší

Madviso

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Když značka mluví příliš mnoho a neřekne nic. Problém roztříštěné komunikace v e-commerce
3 min. doba čtení

Když značka mluví příliš mnoho a neřekne nic. Problém roztříštěné komunikace v e-commerce

Zákazníci dnes očekávají, že jim značka bude rozumět bez ohledu na to, zda právě otevřou aplikaci, kliknou na e-mail nebo navštíví web. Místo toho však často zažívají chaotickou komunikaci: v jednu chvíli je čeká připomínka v košíku, o pár hodin později obecný newsletter a mezitím push notifikace s nesouvisející akcí.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
AI-driven škálování přes prediktivní modely a bidding strategie
6 min. doba čtení

AI-driven škálování přes prediktivní modely a bidding strategie

AI revoluce mění pravidla digitální reklamy – prediktivní modely a bidding strategie poháněné umělou inteligencí dokážou v reálném čase odhadnout hodnotu každého kliknutí a automaticky upravovat nabídky pro maximální zisk. Díky inteligentnímu škálování kampaní už neplatíte za dohady, ale za výsledky.

Dávid Krumpár Dávid Krumpár
Head of Performance, Lighthouse Media Solutions
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+