1. UVĚDOMTE SI, CO AKVIZICÍ SLEDUJETE
Koupí e-shopu můžete získat hlavně:
- Zákaznickou bázi (pozor na ochranu osobních údajů)
- Zvýšení objemu prodeje, marketingovou pozici a know-how
- Značku a dodavatelské vztahy
- Sklad, zboží, systém a technické řešení
Vždy si při koupi určete prioritu. Pokud naopak e-shop prodáváte, jasně si určete výhody, které akvizicí kupující získá. Pokud ani jedna není „nic moc“, tak se e-shop ani nesnažte prodat, natož koupit. Investujte energii jinam.
Kupujte nebo prodávejte pouze zaběhnuté e-shopy. Pokud e-shop vyrostl za pár týdnů nebo měsíců… někde je chyba. Buď chyba, nebo něco, co dokážete při kusu investigativy zreplikovat a nikoho kupovat nemusíte.
2. ŘEŠTE JEN VĚTŠÍ AKVIZICE
Pokud někdo prodává maličký e-shop, nevyplatí se to řešit ani jedné straně. Koupí musí nový majitel získat něco významnějšího. V případě malých akvizicí často narazíte na víc problémů než výhod. Nakonec si řeknete: „Proč jsem to dělal“.
E-shop může mít ve skříni spousta kostlivců.
3. SETKEJTE SE OSOBNĚ
Když něco kupujete nebo prodáváte, trvejte na osobním setkání, a to i když „jste daleko“ nebo „to vypadá dobře, tak proč“. Dejte si společně kávu na půl cestě mezi Ostravou a Prahou a radši si to všechno projděte . Oťukáte se, získáte přesný obraz o e-shopu a vyhnete se problémům.
Zpravidla budete něco řešit také po prodeji. Pokud si nesednete jako lidé, budou to nepříjemné pro obě strany.
4. PROVĚŘTE SI FIRMU I CELÝ E-SHOP
Pokud kupujete e-shop, můžete udělat více kroků pro to, abyste se vyhnuli legislativním problémům.
Na co byste neměli zapomenout?
- Ověřte si, zda použijete zákaznickou bázi. Je důležité, jak měl e-shop nastavené VOP, ochranu osobních údajů a celkově legislativu kolem ochrany spotřebitele. Protože, jak jste se už dozvěděli výše, neřešte malé akvizice, nevyplatí se investovat těch 200 € do právníka.
- Podívejte se na hodnocení na Heuréce a celkově na internetu. Udělejte si čas a sledujte, jak e-shop fungoval, jakou má historii a spokojenost zákazníků. Hledejte čerstvé informace, protože už jen pár měsíců stará data mohou zkreslit pohled na věc.
- Zkuste nakoupit. Reálně, inkognito, nakupte, a potom zkuste zboží vrátit. Sledujte, jak budete spokojení, jaké notifikační e-maily chodí. Nebo se zkuste na něco zeptat. Ověříte si tak, jaké zákazníky, resp. zákazníky, s jakou nákupní zkušeností kupujete.
- Pořádně si prověřte s. r. o. Pokud kupujete e-shop také s firmou, poproste účetního, ať je „proklepne” na Finančním úřadě a na všech možných dalších místech. Věřte mi, můžete přijít na zajímavé věci, které koupí (spojením) mohou přejít na vás. A znovu, když prodávající řekne „všechno je OK“, tak to vlastně nic neznamená. Důvěřuj, ale prověřuj.
5. ZJISTĚTE VZTAH S DODAVATELI
Vyžádejte si seznam dodavatelů (aspoň částečný) a ověřte si ho. Pokud vám prodávající nic takového nechce dát, něco skrývá, nebo to jednoduše nemá žádnou přidanou hodnotu. Případně zkuste zjistit, odkud věci bere, a zkoumat vše po vlastní ose.
6. SLEDUJTE VÝVOJ
Dejte si vyexportovat objednávky za poslední rok a sledujte, co se prodává a jaký to má trend (samozřejmě bez osobních údajů).
Na co můžete přijít?
- Že se e-shop tváří jako velký, ale přitom prodává úzký sortiment, nejčastěji přes vyhledávače cen. To není dobrá vizitka a jeho pozice je snadno ohrozitelná.
- Prodeje stagnují, nebo upadají pro stav trhu, nasycenost, sezónnost, dostupnost atd.
- E-shop funguje na slevách, což se vám nemusí hodit.
„Nejčastěji se zapomíná pitvat se v číslech. E-shop si připraví krásná data stažená z Analytics, vychválí perfektní spolupráci s agenturami, dodavateli, dopravci… A stejně jako v případě auta, motorky či koupě bytu, zájemce podlehne emocím dokonalosti. Přitom mít a provozovat e-shop v černých číslech je dřina a odříkání. A upřímně a na rovinu – pokud někdo prodává e-shop a tvrdí, že je prosperující a super, pak už to je první náznak.“ Tomáš Ventruba, člen Facebook skupiny Provozovatelé e-shopů – výměna zkušeností
7. MARKETINGOVÉ KNOW-HOW A NÁVŠTĚVNOST
Koupí e-shopu můžete získat domény, kampaně, Facebook či Instagram profily, což není zanedbatelná věc. Co si ověřit před tím, než do toho půjdete, z marketingového hlediska?
- Zda má aktivní sociální sítě, jak je dělal, zda se dají použít. Sledujte příspěvky, jejich kvalitu, kvantitu, reach…
- Jak je na tom SEO a organické vyhledávání. Koupí silné domény a správným přesměrováním můžete získat silný SEO efekt a posílení v organiku. Je jedno, zda chcete e-shopy sloučit nebo ponechat samostatně. Pro budoucnost je SEO klíčové.
- Jestli má e-shop jedinečný obsah. Jestli má blog vlastní popisky, nebo jen stahuje texty z feedů od dodavatelů. Jedinečné texty můžete recyklovat nebo ponechat a vylepšit.
- PPC a e-mail kampaně a jejich historie. S koupí e-shopu byste měli získat i kampaně, například Facebook Ads, Google Ads, Mailchimp a podobně. Z historických dat se můžete všelico naučit. Komunikujte to hned od začátku jako nutnost nebo výhodu při prodeji.
- Nastavená komunikace. S e-shopem získáte také styl komunikace, na kterou jsou lidé zvyklí. Můžete koupit funny Martinus či Zoot, nebo konzervativního prodejce nářadí. Také se můžete hodně naučit a aplikovat či vylepšit nabyté informace v budoucnosti.
- Marketingová pozice. Můžete koupit něco, co se vám celkově hodí do portfolia nebo má synergický efekt.
- Dejte si pozor na Heuréku. Pokud má e-shop více než 60, ale často i více než 90 % návštěvnosti a konverzí z Heuréky, ruce pryč. Takto vybudovaný e-shop pracuje jen s cenou a nemá vysokou, pokud vůbec nějakou, přidanou hodnotu. Dá se velmi snadno replikovat. Prostě na novém e-shopu podstřelíte ceny a do pár týdnů/měsíců získáte to samé.
Pokud si nejste jistí, najměte si freelance konzultanta na online marketing, SEO, sociální sítě či e-mailing, aby se na e-shop podíval. Budete si jistí tím, co kupujete a vyhnete se problémům.
8. SKLAD A ZÁSOBY
Když kupujete i sklad, prověřte si stav věcí, záruky a všechny papíry s tím spojené. Lehce se může stát, že koupíte odpad – sice pěkně vypadající, ale neprodejný. Otevřete každou krabici a pořádně ji zkontrolujte. Avizujte, že to budete dělat, aby to prodávající věděl. Udělejte čas na sklad a otevírejte krabice, žádejte dokumenty.
Pokud s tím bude problém, prodávající něco zaručeně skrývá. To by vás mělo zajímat.
„Důležitá je kvalita zboží a případně služeb dodavatele. Pokud máte Čínu a sem tam hezké marže, je to na jednu stranu super, ale na druhou stranu vás vratky a reklamace můžou dostat do mínusu opravdu rychle.“ Petr Hlaváč, majitel F4Y.cz
9. SYSTÉM A NAPOJENÍ
Když kupujete e-shop, na něčem musí technicky fungovat. Pokud na nějakém krabicovém řešení, jako je Webareal, Shoptet a podobně, víte, co od toho čekat. Ale pokud je postavený na míru, můžete se snadno spálit.
Firmou (agenturou) vyrobený e-shop je ještě relativně bezpečná věc. Hlavně pokud jde o zaběhnutou velkou dodavatelskou firmu, na kterou se dá spolehnout. Ale pokud ho naprogramoval nějaký kamarád Pepa, který tu dnes je a zítra být nemusí, je to extrémní risk. Je jedno, jestli slibuje věrnost vlajce nebo se dušuje, že je všechno v pořádku. E-shopy jsou často udělané na koleně a pouze jeden člověk ví, co a jak přesně funguje. Neexistuje dokumentace, komentáře v kódu a často není použitý ani žádný framework.
Na koleně udělaný e-shop skoro určitě nedokáže žádný web developer převzít pod svoje křídla a řešit případné chyby. A ty určitě dříve či později přijdou. Tedy dřív než později a určitě.
10. PÁR SLOV NA ZÁVĚR
Než e-shop koupíte, zamyslete se. Většinou při prodeji vstupují do hry emoce prodávajícího, které „šroubují“ cenu výš. Často je to zakladatel, který tomu dal opravdu hodně času. Upřímně, to vás ale vůbec nemusí zajímat.
Řiďte se čísly a zjistěte hlavně pravou příčinu, proč je e-shop na prodej. Může být na hony vzdálená prezentované realitě.
Pravda je taková, že ve většině případů přijdete na to, že si za ty peníze můžete postavit podobný e-shop sami. Proč tedy kupovat? Můžete být šikovnější, lepší a agilnější. To, že to někomu trvalo 4 roky, neznamená, že vy to nedáte za rok s prstem v nose. Protože jste prostě lepší. Věřte si.
Akvizicí musíte získat něco reálného, signifikantního. Něco, co vás posune kupředu a nebude jen koulí na noze, kterou jste vlastně nechtěli.
„Ne každý prodej je ale chystaný podfuk na kupce. Po 7 letech existence, protože se přesouvám pracovně do jiné oblasti a na dvou židlích zároveň nejde sedět. Od začátku jsem v černých číslech – a byla bych víc, kdybych se nevěnovala i další činnosti.“ členka Facebook skupiny Provozovatelé e-shopů – výměna zkušeností.