Zajímá mě
6. května 2019
6. května 2019

Jak nastavit dopravu do zahraničí? Průvodce pro expandující e-shopy

3 min čtení

Při expanzi e-shopu do zahraničí máte řadu možností, jak řešit logistiku. Velký výběr ale automaticky neznamená, že se stačí domluvit s jednou dopravní firmu a vše bude „klapat“. Na co myslet z hlediska dopravy předtím, než začnete doručovat za hranice? A podle čeho vybírat dopravce?

Co zvýší životaschopnost vašeho e-shopu v novém státě? Vedle zřízení místní adresy pro posílání vratek a lokální zákaznické podpory je to správně zvolený model dopravy. Logistické potíže jsou nákladné a můžou expanzi zkomplikovat. Může jít o zdánlivé drobnosti, jako jsou špatně zabalené balíčky nebo nečekané skladové poplatky. Vyskytnou se ale také systematické potíže, jako je úplné zmrazení prodejního účtu na Amazonu kvůli nespokojeným klientům, pokud se rozhodnete prodávat přes tento portál.

Co promyslet před expanzí?

  • Prvním krokem je odhad nákladů na dopravu. Ten by měl být podle Post & Parcel Business Development manažera JAPO Transport Zdeňka Jiráska automaticky součástí průzkumu trhu: „Berte v potaz velikost balíčků, jejich hmotnost, odkud posíláte a do jaké země posíláte, jaký je objem zásilek, jestli hraje prioritu rychlost dodání či jiný faktor… a tak dále.“
  • Stanovte čas doručení, tj. za kolik dní od objednání bude balíček doručen. Jaké jsou možnosti a kolik dní slibují vaši konkurenti na daném trhu? Jsou s tím zákazníci spokojeni? Jaká je mentalita země? Na co jsou zde lidé při objednávání zboží z e-shopů zvyklí? Co očekávají a co neodpouštějí? Je váš časový odhad doručení realistický? Jaké jsou překážky? Jaké jsou ceny? V jakých ohledech jste přístupní ke kompromisům a přes co „nejede vlak“?
  • Nastavte systém vratek. Jakým způsobem budete sbírat vratky a posílat je zpátky do Česka nebo, jak je budete skladovat v dané zemi? (Zejména v oblasti módy, ale i jiných odvětvích, se velký objem zboží vrací do původních skladů.) Pronajmete si menší prostory nebo potřebujete velkou plochu? Kolik vás bude stát pronájem v dané zemi? Existuje dopravce, který nabízí zajištění skladů jako součást svých služeb? Nebo sesbíráte vratky zpět do ČR?

Co zhodnotit ve chvíli, kdy vybíráte dopravce?

  • Jak rychlou dopravu daný dopravce zaručuje? Kolik dní jim potrvá doručit vaše zboží z Česka do dané země?
  • Kam daná společnost rozváží? Je schopná zboží dostat do celé země včetně ostrovů a méně přístupných oblastí?
  • Jaká je jejich cenová politika? Jak kalkulují velikost, váhu a rozměry? Jak musí být zboží zabalené? Jaké další faktory se promítají do výsledné ceny?
  • Když začnete rozvážet větší objemy zboží, znamená to, že se cena dopravce bude poměrně snižovat, zvyšovat nebo zůstane stejná?
  • Kolik stojí prémiové doručení do druhého dne? Nabízejí tuto službu?
    Jak dobře zná dopravce místní trh? Jedná se o globálního dopravce nebo národního dopravce? Jak je v zemi vnímaný?
  • Nabízí dopravce nějakou garanci? Pokud ano, na co? Kdo je vaše kontaktní osoba? Máte jednu osobu, se kterou vše řešíte? Je tato osoba k dispozici, když ji budete potřebovat?
  • Má dopravce zkušenost s Amazonem?

Právě při prodeji přes Amazon je třeba vybírat dopravce opravdu pečlivě. „My prodáváme přes sklady FBA a všechny vykládky se musí dopředu objednávat na přesný čas, skoro na minuty. Amazon má sofistikovaný systém, který nezvládá každá dopravní společnost. Řidiči musí umět anglicky nebo německy,“ vysvětluje obchodní ředitelka společnosti Amispol Andrea Hájková.

Zvažte také obor, ve kterém podnikáte, a způsob, jakým funguje vaše firma. Co může být skvělým řešením pro jednoho, nefunguje jinému a jinde.

Kdy zvolit globálního a kdy národního dopravce?

Z dat, která jste zatím nasbírali, můžete formovat strategii dopravy. Ta může být stejná pro všechny státy, kam expandujete (zejména, pokud pronikáte do zahraničí prostřednictvím Amazonu), nebo rozdílná pro každý stát.

Možností máte několik:

  1. Expandujete do jednoho či více států a zvolíte globálního dopravce typu DPD, FedEx, GLS, DHL. Tyto firmy zpravidla nabízí komplexní služby a dobré pokrytí, vyplatí se často až při větších objemech a denní rozesílce.
  2. Expandujete do jednoho či více států a zvolíte v každém státě národního dopravce (a řešíte každý stát separátně).
  3. Expandujete do jednoho či více států a zvolíte dopravního integrátora, firmu, která spolupracuje s národními dopravci (francouzskou poštou aj.). Z jednoho centra tak řídíte lokální rozvoz ve Francii, Německu nebo na Balkáně.
  4. Expandujete do jednoho či více států prostřednictvím Amazonu a zvolíte službu FBA, tj. vlastní systém skladů a rozvozů Amazonu.

„Z průzkumu vám vyplyne, jak nakupující na daném trhu reagují a jaké jsou jejich nákupní zvyklosti,“ vysvětluje Zdeněk Jirásek z JAPO Transport. „V některých státech vnímají lidé národní dopravce lépe, jinde to nehraje roli. Máte-li například lokalizovaný e-shop ve Francii, můžete vyniknout nad ostatní zahraniční konkurencí tím, že budete doručovat prostřednictvím La Poste, která obhospodařuje 75 % trhu. Francouzi totiž mají, na rozdíl od Čechů, pošťáky rádi. Dokonce to funguje tak, že francouzští pošťáci mají klíče ke schránkám ve svém regionu a dokáží doručit balíček, i když nejste doma.“

Specifické zvyky mají například také Dánové, kde můžete ukázat znalost trhu tím, že budete doručovat do místních zásilkoven. „Přes 60 % Dánů vyzvedává zboží z e-shopů tímto způsobem a preferuje ho před doručením domů,“ přidává Jirásek další příklad.

Zvažte také obor, ve kterém podnikáte, a způsob, jakým funguje vaše firma. Co může být skvělým řešením pro jednoho, nefunguje jinému a jinde. Někomu se vyplatí mít jednoho dopravce pro celou Evropu, zatímco jiná firma podobné velikosti a objemu dodávek je úspěšná spojováním se s nejsilnějšími B2C národními dopravci pro každou zemi zvlášť. Strategii, která vám vyplyne ze sesbíraných informací, určitě doporučujeme upravovat v praxi.

Získej novinky jako první

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Tento článek přináší

Získej novinky jako první

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.