3min. doba čtení

Jak inflace ovlivňuje nákupní zvyky u našich sousedů?

Maďarská Publicis Groupe si objednala regionální průzkum včetně Česka a Slovenska, aby zjistila, jak se mění zvyky lidí v souvislosti s rostoucí inflací. Agenturu zajímalo, jak spotřebitelé utrácejí za spotřební zboží. 

Jak inflace ovlivňuje nákupní zvyky u našich sousedů?

Nejcitlivější na změnu cen jsou Maďaři 

Průzkum realizovala společnost Kantar jménem Publicis Groupe mezi téměř 3 000 maďarskými, českými, polskými a slovenskými spotřebiteli ve věku od 18 do 55 let. Průzkum se zaměřil na spotřebitelské návyky v pěti kategoriích spotřebního zboží – cukrovinky, nealkoholické nápoje, potraviny, krmivo pro domácí zvířata a káva – s cílem zjistit, jak vysoká inflace a rostoucí úrokové sazby změnily spotřebitelské návyky. 

Z výsledků výzkumu vyplývá, že nejcitlivější na změnu cen jsou Maďaři. Oproti Čechům, kteří navzdory inflaci nadále utrácejí, jsou Maďaři zdrženlivější. Chování Slováků a Poláků více méně kopíruje nákupní chování maďarských spotřebitelů. 

Rekordní inflace a rostoucí úrokové sazby 

Nejvyšší inflace byla v dubnu 2022 v České republice, kde míra inflace meziročně vyskočila na 11,9 % v porovnání s 10,2 % v Polsku, 9,6 % na Slovensku a 8,6 % v Maďarsku. Průměrné bankovní úrokové sazby se zvýšily i v Maďarsku, a to o 1 % – ze 4,4 % na 5,4 % – zatímco v Čechách a Polsku byl nárůst jen 0,8 %. 

Nejodvážnější v utrácení jsou Češi 

Zajímavým výsledkem bylo, který národ byl nejcitlivější na ekonomické tlaky.

Nejstabilnější jsou Češi, kde 52 % respondentů nezměnilo své výdaje a ani neočekává jejich změnu. Nejvýraznější změnou ve spotřebitelských návycích bylo snížení výdajů pomocí tří způsobů – dočasné zmrazení výdajů, menší nákupy a přechod na levnější značky. 

Citlivost maďarských spotřebitelů na výdaje ilustruje skutečnost, že nejčastěji zvolili první možnost, když 19 % z nich zmrazilo své výdaje (17 % Slováků, 13 % Poláků a jen 11 % Čechů). 

Oblíbené položky v e-shopech: krmivo pro psy a káva 

Obecně pro všechny země platí, že spotřebitelé se nejčastěji vzdávají výdajů na restaurace a zábavu, zatímco nejčastěji si ponechávají léky, vitamíny a kávu. 

Navzdory vysoké inflaci se některých kategorií výrobků nevzdáváme – léků, vitamínů, úspor, hygienických potřeb, kávy, krmiva pro domácí zvířata, základních potravin a benzínu. Inflace mírně ovlivnila výdaje na kosmetiku, sportovní vybavení, domácí potřeby a elektroniku, zatímco nejvíce se pokles spotřeby projevil v kategoriích, jako je restaurace, kultura, hračky, cestování a alkoholické nápoje. V této oblasti respondenti nejvíce snížili nebo zásadně omezili své výdaje.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
2min. doba čtení

Změny ve vedení skupiny Rohlik

Skupina Rohlik rozšiřuje svůj manažerský tým. Ředitel české pobočky Olin Novák byl jmenován generálním ředitelem pro mezinárodní obchod. Na palubu nastoupil také Martin Beháň, který vedl Tesco v Polsku.

Redakce Redakce
Přečíst článek
6min. doba čtení

Týdenní přehled Ecommerce Bridge

Dnes se podíváme na odhadované prodeje během Black Friday ve Spojených státech, prozradíme vám, který polský e-shop vstupuje na slovenský trh, a pustíme si krátkou ukázku ze zajímavého rozhovoru Štefana Polgáriho s Markem Šulíkem, který je šéfem digitálního marketingu cyklistické značky Isadore. Celý rozhovor spolu s dalšími tématy najdete jako vždy na ecommercebridge.cz.

Redakce Redakce
Přečíst článek