
Nejcitlivější na změnu cen jsou Maďaři
Průzkum realizovala společnost Kantar jménem Publicis Groupe mezi téměř 3 000 maďarskými, českými, polskými a slovenskými spotřebiteli ve věku od 18 do 55 let. Průzkum se zaměřil na spotřebitelské návyky v pěti kategoriích spotřebního zboží – cukrovinky, nealkoholické nápoje, potraviny, krmivo pro domácí zvířata a káva – s cílem zjistit, jak vysoká inflace a rostoucí úrokové sazby změnily spotřebitelské návyky.
Z výsledků výzkumu vyplývá, že nejcitlivější na změnu cen jsou Maďaři. Oproti Čechům, kteří navzdory inflaci nadále utrácejí, jsou Maďaři zdrženlivější. Chování Slováků a Poláků více méně kopíruje nákupní chování maďarských spotřebitelů.
Rekordní inflace a rostoucí úrokové sazby
Nejvyšší inflace byla v dubnu 2022 v České republice, kde míra inflace meziročně vyskočila na 11,9 % v porovnání s 10,2 % v Polsku, 9,6 % na Slovensku a 8,6 % v Maďarsku. Průměrné bankovní úrokové sazby se zvýšily i v Maďarsku, a to o 1 % – ze 4,4 % na 5,4 % – zatímco v Čechách a Polsku byl nárůst jen 0,8 %.
Nejodvážnější v utrácení jsou Češi
Zajímavým výsledkem bylo, který národ byl nejcitlivější na ekonomické tlaky.
Nejstabilnější jsou Češi, kde 52 % respondentů nezměnilo své výdaje a ani neočekává jejich změnu. Nejvýraznější změnou ve spotřebitelských návycích bylo snížení výdajů pomocí tří způsobů – dočasné zmrazení výdajů, menší nákupy a přechod na levnější značky.
Citlivost maďarských spotřebitelů na výdaje ilustruje skutečnost, že nejčastěji zvolili první možnost, když 19 % z nich zmrazilo své výdaje (17 % Slováků, 13 % Poláků a jen 11 % Čechů).
Oblíbené položky v e-shopech: krmivo pro psy a káva
Obecně pro všechny země platí, že spotřebitelé se nejčastěji vzdávají výdajů na restaurace a zábavu, zatímco nejčastěji si ponechávají léky, vitamíny a kávu.
Navzdory vysoké inflaci se některých kategorií výrobků nevzdáváme – léků, vitamínů, úspor, hygienických potřeb, kávy, krmiva pro domácí zvířata, základních potravin a benzínu. Inflace mírně ovlivnila výdaje na kosmetiku, sportovní vybavení, domácí potřeby a elektroniku, zatímco nejvíce se pokles spotřeby projevil v kategoriích, jako je restaurace, kultura, hračky, cestování a alkoholické nápoje. V této oblasti respondenti nejvíce snížili nebo zásadně omezili své výdaje.