3 min. doba čtení

Jak inflace ovlivňuje nákupní zvyky u našich sousedů?

Maďarská Publicis Groupe si objednala regionální průzkum včetně Česka a Slovenska, aby zjistila, jak se mění zvyky lidí v souvislosti s rostoucí inflací. Agenturu zajímalo, jak spotřebitelé utrácejí za spotřební zboží. 

Jak inflace ovlivňuje nákupní zvyky u našich sousedů?

Nejcitlivější na změnu cen jsou Maďaři 

Průzkum realizovala společnost Kantar jménem Publicis Groupe mezi téměř 3 000 maďarskými, českými, polskými a slovenskými spotřebiteli ve věku od 18 do 55 let. Průzkum se zaměřil na spotřebitelské návyky v pěti kategoriích spotřebního zboží – cukrovinky, nealkoholické nápoje, potraviny, krmivo pro domácí zvířata a káva – s cílem zjistit, jak vysoká inflace a rostoucí úrokové sazby změnily spotřebitelské návyky. 

Z výsledků výzkumu vyplývá, že nejcitlivější na změnu cen jsou Maďaři. Oproti Čechům, kteří navzdory inflaci nadále utrácejí, jsou Maďaři zdrženlivější. Chování Slováků a Poláků více méně kopíruje nákupní chování maďarských spotřebitelů. 

Rekordní inflace a rostoucí úrokové sazby 

Nejvyšší inflace byla v dubnu 2022 v České republice, kde míra inflace meziročně vyskočila na 11,9 % v porovnání s 10,2 % v Polsku, 9,6 % na Slovensku a 8,6 % v Maďarsku. Průměrné bankovní úrokové sazby se zvýšily i v Maďarsku, a to o 1 % – ze 4,4 % na 5,4 % – zatímco v Čechách a Polsku byl nárůst jen 0,8 %. 

Nejodvážnější v utrácení jsou Češi 

Zajímavým výsledkem bylo, který národ byl nejcitlivější na ekonomické tlaky.

Nejstabilnější jsou Češi, kde 52 % respondentů nezměnilo své výdaje a ani neočekává jejich změnu. Nejvýraznější změnou ve spotřebitelských návycích bylo snížení výdajů pomocí tří způsobů – dočasné zmrazení výdajů, menší nákupy a přechod na levnější značky. 

Citlivost maďarských spotřebitelů na výdaje ilustruje skutečnost, že nejčastěji zvolili první možnost, když 19 % z nich zmrazilo své výdaje (17 % Slováků, 13 % Poláků a jen 11 % Čechů). 

Oblíbené položky v e-shopech: krmivo pro psy a káva 

Obecně pro všechny země platí, že spotřebitelé se nejčastěji vzdávají výdajů na restaurace a zábavu, zatímco nejčastěji si ponechávají léky, vitamíny a kávu. 

Navzdory vysoké inflaci se některých kategorií výrobků nevzdáváme – léků, vitamínů, úspor, hygienických potřeb, kávy, krmiva pro domácí zvířata, základních potravin a benzínu. Inflace mírně ovlivnila výdaje na kosmetiku, sportovní vybavení, domácí potřeby a elektroniku, zatímco nejvíce se pokles spotřeby projevil v kategoriích, jako je restaurace, kultura, hračky, cestování a alkoholické nápoje. V této oblasti respondenti nejvíce snížili nebo zásadně omezili své výdaje.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Jak na marketing s Meta Reels: Proč 80 % zákazníků nakupuje po shlédnutí Reels
3 min. doba čtení

Jak na marketing s Meta Reels: Proč 80 % zákazníků nakupuje po shlédnutí Reels

V nejnovější příručce od Mety se dozvídáme, jak mohou značky efektivně využívat Meta Reels k posílení svých marketingových kampaní a dosahování skutečných výsledků. Zde je shrnutí nejdůležitějších faktů a doporučení, která by měl o tomto výkonném video formátu vědět každý, kdo se pohybuje v e-commerce.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Televize už není jen televize. Jak se mění sledování videoobsahu a co to znamená pro značky
3 min. doba čtení

Televize už není jen televize. Jak se mění sledování videoobsahu a co to znamená pro značky

Jak dnes funguje sledování videoobsahu? Co lidé považují za „televizi“ a kde reklama funguje nejlépe? CTV zatím není středobodem pozornosti našeho e-commerce, ale vývoj v zahraničí naznačuje, že by se to mohlo brzy změnit. Nová studie RTL AdAlliance přináší jasná data a trendy, které se vyplatí sledovat. A ukazuje, že o úspěchu videa nerozhoduje technologie, […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+