6min. doba čtení

Jak funguje největší nezávislá e-commerce skupina na českém Facebooku? Rozhovor s Radimem Hasalíkem.

Kdy a proč vzniklo Provozovatelé eshopů – výměna zkušeností? V roce 2014 jsem založil skupinu pro podnikatele a živnostníky, kterou zpočátku tvořilo 100 pozvaných “přátel” z Facebooku.

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder Ecommerce Bridge & Dognet
Jak funguje největší nezávislá e-commerce skupina na českém Facebooku? Rozhovor s Radimem Hasalíkem.

Kdy a proč vzniklo Provozovatelé eshopů – výměna zkušeností?

V roce 2014 jsem založil skupinu pro podnikatele a živnostníky, kterou zpočátku tvořilo 100 pozvaných “přátel” z Facebooku. Ve skupině se začaly objevovat tematické příspěvky majitelů e-shopů. Týkaly se hlavně zkušeností s dopravci, zákazníky a celkově chodu internetových obchodů.

Proto jsem se rozhodl toto téma oddělit od hlavní podnikatelské skupiny. Někteří členové to nesli nelibě, ale to se děje ve velkých facebookových skupinách běžně. Nelze se zavděčit všem. Tematická skupina posléze samovolně rostla, až se ustálila na dnešních 15 000 členech.

Jako spoluzakladatel marketingových agentur Neologic.cz a ParMinut.cz považuji za užitečné, když mám přehled o tématu. Tedy vím, co e-shopaře trápí a proč. Skupiny mi také umožňují šířit tipy ohledně online marketingu. E-shopová řešení totiž ve svojí hlavní marketingové komunikaci lákají hlavně na “snadno, rychle”. Pro některé majitele e-shopů může být rozčarování, že internetový obchod bez marketingu většinou nefunguje. 

Ma skupina v rámci Česka konkurenci?

Existují další tematické skupiny pro provozovatele e-shopů. Například Shoptet poradna, provozovaná přímo poskytovatelem tohoto řešení, má 17 000 členů. Mezi menší skupiny patří FastCentrik Forum, Upgates Poradna, Eshop-rychle PORADNA a českou komunitu má i řešení Shopify

Skupina Provozovatelé e-shopů – výměna zkušeností zůstává dlouhodobě jedinou největší obecně zaměřenou skupinou. Ostatní obecné skupiny buď spravuje konkrétní člověk (například Nastartuj svůj e-shop) nebo nemají tak velký počet členů. To pak snižuje dosahy příspěvků. Například v naší skupině je měsíčně aktivních přes 9 000 členů a úspěšné posty může vidět až 7 000 lidí. Navíc jsem uvolnil pravidla v hlavní skupině Podnikatelé a živnostníci, kde se lidé mohou na e-shopová témata také ptát.

Ziskáváte členy jen organicky? Měli jste v historii nějaké “peaky”, kdy se přidalo víc lidí? 

K růstu dochází organicky hlavně proto, že skupiny jsou pro provozovatele Facebooku priorita. Před Covidem jsem byl jeden z pěti Čechů, které pozvali do Londýna na setkání správců stránek a skupin. Výsledky mojí komunitní práce ocenila veřejně i viceprezidentka této sociální sítě.

Velkou zásluhu však na tom mají i samotní členové všech skupin. Na setkání se nám snažili předat doporučení ohledně vedení komunit. Později podobná akce proběhla i v Praze, kde jsme sepisovali zpětnou vazbu pro vývojáře. Inspirativní tam byl provozovatel jedné herní FB skupiny, který si na správu vytvořil vlastního robota. 

Osvědčuje se mi také spolupráce se zapojenými partnery. Na téma organického budování skupin jsem sepsal podrobného průvodce ve svém blogu. 

Jak udržujete skupinu bez spamu, reklamy a zbytečného obsahu? 

Zpočátku nám Facebook neposkytl žádné nástroje. Museli jsme si vystačit s lidskou silou, trpělivostí a ochotou dobrovolníků. Správa skupin je obrazně řečeno chůze po minovém poli. Lidé porušující pravidla bývají agresivní. Přes klávesnici je každý většinou hrdina a něco podobného by si nedovolil v reálném světě. To ale platí i pro správce skupiny, protože ani my nejsme bez chyby. Nelze vyloučit, že jsem někomu svým rozhodnutím křivdil. 

Později se začaly objevovat nástroje přímo uvnitř nastavení skupiny. Můžeme například nastavovat pravidla pro automatické uzavírání či mazání příspěvků. Některé příspěvky se dokonce ani nemusí zveřejnit. Jako správce to mohu do určité doby napravit a vrátit příspěvek zpět.

Velkou výhodu v moderaci představuje český a slovenský jazyk. Cizí spammeři totiž často na vstupní otázky odpovídají pouze “y” / “yes” “ano” a neřeší kontext. Jejich indické, pákistánské a asijské profily také můžeme snadno rozpoznat a preventivně je zablokovat. Stačí se podívat, zdali zveřejňují něco v naší mateřštině a uvádí třeba v profilu odkazy na ČR/SR. Správci zahraničních skupin tohle mají asi mnohem těžší. 

Kolik lidí pracuje na administrování skupiny? 

Dobrovolníků je více, ale nejaktivnější jsou vždy jeden či dva. A poslední dobou hodně pomáhají zmíněné automatizované nástroje.

Jaké příspěvky mají ve skupině největší zásah a úspěch?

Osvědčují se vzdělávací příspěvky, které členům předávají tipy a doporučení. Hodně diskutovanými příspěvky bývá věčné téma kolem dopravců a zákazníků. Zejména zákaznická práva dávají některým e-shopařům zabrat. Skupina slouží jako takový lakmusový papírek: e-shopař se může inspirovat, co si ještě vůči zákazníkovi může dovolit. Dobrá je také podpora. Přestože si někteří e-shopaři navzájem tematicky konkurují, ve skupině je vidět ochota pomáhat si.

Uspořádali jste někdy i offline sekci? 

Proběhly tři tematická setkání. Na prvním se sešlo 50 lidí. U dalších zájem postupně klesal. Mohlo to být i tím, že sraz neměl jasně dané téma a neprobíhalo na něm žádné vzdělávání. Tady máme do budoucna velkou rezervu. Bohužel na pořádání podobných akcí zatím nemám kapacitu. Navíc existuje řada výborných konferencí, kde se mohou majitelé e-shopů potkat. 

Máte nějaké partnery? Přece jen máte lukrativní cílovku. Co partner v případě spolupráce dostává?

Obě velké skupiny mají své partnery a pravidelné inzerenty. Klasický inzerent platí za zveřejnění a volitelně tzv. připnutí ve skupině. To znamená, že jeho příspěvek je přednostně zobrazovaný členům. Partner získává nadstandardní přístup: je možné vymyslet cokoliv, co technicky umožňuje Facebook. Ve skupině Podnikatelé a živnostníci – výměna zkušeností například uvádím partnera při pravidelném uvítání členů. Logo v záhlaví skupiny je samozřejmostí. 

Jaké máte plány se skupinou v budoucnosti?

Jedna poměrně známá internetová celebrita mi jednou veřejně doporučila, abych nevyzrazoval plány předem. Mohl bych někoho zbytečně zklamat, když se mi to nepodaří uskutečnit. Určitě chci skupiny dál podporovat a věnovat jim svůj čas. Zároveň si velmi dobře uvědomuji, že se nacházím v cizím prostoru. Nikdo mi nezaručí, že budou skupiny fungovat stejně dobře i nadále.

S určitými obavami sleduji zvýšený zájem o čínskou sociální síť TikTok. Stejně tak do budoucna mohou vznikat sociální sítě založené na větší filtraci obsahu a personalizaci. Už nyní dochází k tomu, že lidé při konzumaci obsahu na sociálních sítích ztrácí pozornost. Tyto všechny trendy pak mohou mít do budoucna dopady na fungování facebookových skupin.

Sdílet článek
Štefan Polgári
Founder Ecommerce Bridge & Dognet

Spoluzakladatel projektu Ecommerce Bridge a ředitel affiliate sítě Dognet, která aktuálně působí na Slovensku, Česku, Maďarsku, Polsku a Rumunsku.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+