Co je produktová fotografie
Jak již název napovídá, jedná se o typ fotografie, která má za cíl vytvořit snímky produktů v co nejpřesnější a zároveň líbivé formě tak, aby byly zachyceny jejich vlastnosti, jako jsou design, barvy, textury, rozměry a funkce. Fotografie by měly zaujmout na první pohled a vzbudit zájem o daný produkt.
Produktová fotografie je určena především jako druh propagace v reklamě, sloužící zejména pro prezentaci na e-shopech, webových stránkách, katalozích, ale také například na sociálních sítích.
Produktová fotografie na e-shop
Pro tvorbu fotografií produktů na e-shop jsou vymezeny obecně daná pravidla a doporučení, jejichž dodržování jednak usnadní přehlednost pro zákazníka, jednak obstojí mezi konkurencí.
Není však řečeno, že je vždy nutné tyto pravidla dodržovat. Je třeba se ujistit, zda fotografie stylově vyhovují požadavkům dané značky a její vhodné prezentaci.
1. Umístění produktu na bílé pozadí
Zákazník tak může věnovat plnou pozornost produktu, který působí čistým dojmem, a nic neodvádí jeho pozornost jinam. Bílé pozadí se následně ještě odstraňuje v postprodukčních softwarech a nahrazuje se bílou barvou z toho důvodu, aby produkt ještě více vynikl a zachoval tak jednotný styl pro prezentaci produktů na internetu. To mimo jiné umožňuje zákazníkovi snadno porovnávat produkty s konkurenčními.
2. Volba vhodného produktu
Už před samotným focením je dobré vybrat produkty, které jsou nepoškozené a čisté. Na výsledné fotce půjdou vidět i drobné detaily, takže je dobré na to myslet předem, aby nebylo potřeba ztrácet čas zbytečným retušováním v postprodukci.
3. Výběr a umístění osvětlení
Je mnoho způsobů jak a čím nasvítit produkt. Většinou se umisťují alespoň dvě světla v mírně skloňeném úhlu. Světla by měla být postavena po obou stranách, aby se zamezilo vzniku nežádoucích stínů.
Jako světelný zdroj se doporučuje použít softboxy nebo světelné deštníky, které zajišťují rovnoměrné a měkké osvětlení.
Důležité je zbavit se nežádoucích odlesků na produktu, zejména pokud se jedná o skleněný či lesklý povrch. Alternativou jak zamezit těmto nepříjemnostem může být použití světelného stanu. Ten rozptyluje světlo ze všech stran, nevzniknou tak nežádoucí stíny ani přílišné odlesky.
4. Dodržení konzistentnosti
Zde platí, že výsledné fotografie by měly zachovat nastavený kánon stylu a kvality a nevybočovat z něj. Pro zákazníky by to působilo chaoticky a neprofesionálně.
5. Správné nastavení fotoaparátu
Výsledná fotografie by měla být ostrá, aby byly patrné veškeré detaily produktu. Proto je vhodné nastavit na fotoaparátu vyšší clonová čísla. Stativ je zde potřebný k tomu, aby poskytl stabilitu fotoaparátu pro udržení nastaveného delšího expozičního času. Zamezí se tak rozmazání snímku.
6. Výběr objektivu
Ideálním řešením je použít objektivy s ohniskovými vzdálenostmi 30 – 50 milimetrů, aby se zachovaly přirozené proporce produktu. Nedoporučuje se fotit produkty na širokoúhlé objektivy, jelikož zde by mohlo dojít ke zkreslení a deformací reálných proporcí daného produktu.
7. Formát souboru
Produktové fotografie je vhodné fotit do formátu RAW. Toto doporučení obecně platí, pokud se snímky následně zpracovávají v postprodukci. RAW formát umožňuje provést větší rozsah úprav bez ztráty kvality snímku.
>>Optimalizace obrázků pro e-shop a web<<
Produktová fotografie na sociální sítě
Zcela jiný pohled na produktovou fotografii nabízí platformy sociálních sítí. Žádoucí je kontext a platí zde opačná filozofie, než je tomu v produkci na e-shop. Fotografie můžou být více autentické, aby byly divákům blízké a vzbudily v jejich očích zájem.
Zasazení fotky do přirozeného prostředí běžného života, kde jsou zastoupeny emoce, divákům poskytuje příběh. Zvyšuje se tak povědomí o značce a vzbuzuje zájem o produkt. U tvorby fotografií na sociální sítě je klíčová kreativita. Čím víc je fotografie barevnější se zajímavým nápadem a atmosférou, tím více diváků osloví, a následně se z pouhých diváků stanou zákazníci.
Ačkoliv by se mohlo zdát, že k pořízení produktových fotografií na sociální sítě není potřeba moc zkušeností a drahá technika, není tomu úplně tak. Marketingový specialista má v oboru nespočet zkušeností, a tak je stále tím nejpovolanějším ke sbírání materiálů na sociální sítě.
A to i v případě, kdy pro jednodušší produktové fotografie stačí kvalitní mobilní telefon. I v tomto případě je totiž potřeba přemýšlet nad správným osvícením produktu, jeho aranžmá a celkové kreativitě, která je rozhodujícím faktorem pro to, aby zákazníka produkt zaujal.