4 min. doba čtení

Jak fotit produktové fotografie?

Správně pořízená fotka jednoduše „PRODÁVÁ“. Klíčem je ukázat produkt věrně, ale zároveň v co nejlepším světle. Je proto potřeba vědět, v jakém stylu fotit a pro které platformy jsou výsledné snímky určeny. Důležitá je především technická stránka věci. Cit pro detail je v produktové fotografii klíčový. 

Igor Kluziok Igor Kluziok
Zakladateľ marketingovej agentúry WOXO
Jak fotit produktové fotografie?

Co je produktová fotografie

Jak již název napovídá, jedná se o typ fotografie, která má za cíl vytvořit snímky produktů v co nejpřesnější a zároveň líbivé formě tak, aby byly zachyceny jejich vlastnosti, jako jsou design, barvy, textury, rozměry a funkce. Fotografie by měly zaujmout na první pohled a vzbudit zájem o daný produkt. 

Produktová fotografie je určena především jako druh propagace v reklamě, sloužící zejména pro prezentaci na e-shopech, webových stránkách, katalozích, ale také například na sociálních sítích. 

Produktová fotografie na e-shop

Pro tvorbu fotografií produktů na e-shop jsou vymezeny obecně daná pravidla a doporučení, jejichž dodržování jednak usnadní přehlednost pro zákazníka, jednak obstojí mezi konkurencí.
Není však řečeno, že je vždy nutné tyto pravidla dodržovat. Je třeba se ujistit, zda fotografie stylově vyhovují požadavkům dané značky a její vhodné prezentaci.  

1. Umístění produktu na bílé pozadí

Zákazník tak může věnovat plnou pozornost produktu, který působí čistým dojmem, a nic neodvádí jeho pozornost jinam. Bílé pozadí se následně ještě odstraňuje v postprodukčních softwarech a nahrazuje se bílou barvou z toho důvodu, aby produkt ještě více vynikl a zachoval tak jednotný styl pro prezentaci produktů na internetu. To mimo jiné umožňuje zákazníkovi snadno porovnávat produkty s konkurenčními.

2. Volba vhodného produktu

Už před samotným focením je dobré vybrat produkty, které jsou nepoškozené a čisté. Na výsledné fotce půjdou vidět i drobné detaily, takže je dobré na to myslet předem, aby nebylo potřeba ztrácet čas zbytečným retušováním v postprodukci. 

3. Výběr a umístění osvětlení

Je mnoho způsobů jak a čím nasvítit produkt. Většinou se umisťují alespoň dvě světla v mírně skloňeném úhlu. Světla by měla být postavena po obou stranách, aby se zamezilo vzniku nežádoucích stínů.

Jako světelný zdroj se doporučuje použít softboxy nebo světelné deštníky, které zajišťují rovnoměrné a měkké osvětlení.

Důležité je zbavit se nežádoucích odlesků na produktu, zejména pokud se jedná o skleněný či lesklý povrch. Alternativou jak zamezit těmto nepříjemnostem může být použití světelného stanu. Ten rozptyluje světlo ze všech stran, nevzniknou tak nežádoucí stíny ani přílišné odlesky.

4. Dodržení konzistentnosti 

Zde platí, že výsledné fotografie by měly zachovat nastavený kánon stylu a kvality a nevybočovat z něj. Pro zákazníky by to působilo chaoticky a neprofesionálně.

Týdenní podcast UPdate

5. Správné nastavení fotoaparátu

Výsledná fotografie by měla být ostrá, aby byly patrné veškeré detaily produktu. Proto je vhodné nastavit na fotoaparátu vyšší clonová čísla. Stativ je zde potřebný k tomu, aby poskytl stabilitu fotoaparátu pro udržení nastaveného delšího expozičního času. Zamezí se tak rozmazání snímku.

6. Výběr objektivu

Ideálním řešením je použít objektivy s ohniskovými vzdálenostmi 30 – 50 milimetrů, aby se zachovaly přirozené proporce produktu. Nedoporučuje se fotit produkty na širokoúhlé objektivy, jelikož zde by mohlo dojít ke zkreslení a deformací reálných proporcí daného produktu.

7. Formát souboru

Produktové fotografie je vhodné fotit do formátu RAW. Toto doporučení obecně platí, pokud se snímky následně zpracovávají v postprodukci. RAW formát umožňuje provést větší rozsah úprav bez ztráty kvality snímku. 

>>Optimalizace obrázků pro e-shop a web<<

Produktová fotografie na sociální sítě

Zcela jiný pohled na produktovou fotografii nabízí platformy sociálních sítí. Žádoucí je kontext a platí zde opačná filozofie, než je tomu v produkci na e-shop. Fotografie můžou být více autentické, aby byly divákům blízké a vzbudily v jejich očích zájem. 

Zasazení fotky do přirozeného prostředí běžného života, kde jsou zastoupeny emoce, divákům poskytuje příběh. Zvyšuje se tak povědomí o značce a vzbuzuje zájem o produkt. U tvorby fotografií na sociální sítě je klíčová kreativita. Čím víc je fotografie barevnější se zajímavým nápadem a atmosférou, tím více diváků osloví, a následně se z pouhých diváků stanou zákazníci. 

Ačkoliv by se mohlo zdát, že k pořízení produktových fotografií na sociální sítě není potřeba moc zkušeností a drahá technika, není tomu úplně tak. Marketingový specialista má v oboru nespočet zkušeností, a tak je stále tím nejpovolanějším ke sbírání materiálů na sociální sítě.

A to i v případě, kdy pro jednodušší produktové fotografie stačí kvalitní mobilní telefon. I v tomto případě je totiž potřeba přemýšlet nad správným osvícením produktu, jeho aranžmá a celkové kreativitě, která je rozhodujícím faktorem pro to, aby zákazníka produkt zaujal.

Sdílet článek
Igor Kluziok
Zakladateľ marketingovej agentúry WOXO

Igor Kluziok je zakladatelem marketingové agentury WOXO. Spolu se svým týmem se snaží pomáhat malým a středním podnikům růst a dosáhnout svého plného potenciálu. Pokud hledáte spolehlivého business partnera, rád se podívá také na váš projekt.

WOXO
Tento článek ti přináší

WOXO

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
6 nejlepších příkladů retargetingových reklam
10 min. doba čtení

6 nejlepších příkladů retargetingových reklam

Když se řekne retargeting, většině z nás napadnou jednoduché bannerové reklamy zobrazující produkty, o které jsme se nedávno zajímali. Retargeting však dokáže mnohem více. Se správnými daty a technologiemi můžeme oslovit velmi specifické skupiny uživatelů nebo dosáhnout složitých cílů. Podívejme se na několik příkladů retargetingových reklam a co nám říkají o retargetingu obecně. Dozvíte se, […]

Vladimir Houba Vladimir Houba
Přečíst článek
Digitální klon: Jak inspiruje mladé ke změně?
3 min. doba čtení

Digitální klon: Jak inspiruje mladé ke změně?

Iniciativa Teach, známá svou snahou podpořit mladé lidi při vstupu do školství, zažila letos revoluční změnu v komunikaci. Kampaň Teach Next, která získala ocenění v kategorii Digital na Young Lions 2024, spojila originální kreativitu a technologickou inovativnost, aby ukázala mladým absolventům, že jejich budoucnost může být opravdu v jejich rukou.

Janka Szabová Janka Szabová
Head of Performance
Přečíst článek
Personalizované produktové doporučení bez cookies – Product-Level Turtledove
6 min. doba čtení

Personalizované produktové doporučení bez cookies – Product-Level Turtledove

Začátkem roku 2020 Google poprvé oznámil svůj záměr ukončit podporu cookies třetích stran v prohlížeči Chrome. Navzdory různým změnám zůstává jedna věc jistá: význam cookies třetích stran klesá napříč většinou prohlížečů a tento trend pravděpodobně zasáhne i Chrome. Tento vývoj znepokojuje marketéry ohledně budoucnosti personalizované a relevantní reklamy. Dobrou zprávou je, že se nemusí obávat. […]

Vladimir Houba Vladimir Houba
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+