Pokud máte e-shop a sledujete chování návštěvníků na svých webových stránkách, tuto problematiku jistě dobře znáte. Zákazník vloží zboží do košíku, prokliká se k posledním krokům a… odejde. Ve skutečnosti pouze 30 % zákazníků dokončí nákup. Dovedete si představit předčasné Vánoce, kdyby se vám podařilo udržet zbylých 70 %?
Proč zákazníci nedokončí nákup?
Chování zákazníků při online nakupování ovlivňuje řadu faktorů. V následujících bodech zmíníme ty nejčastější, které (naštěstí) dokáže obchodník ovlivnit:
1. Vysoké dodatečné poplatky
Věděli jste, že za téměř polovinu nedokončených nákupů mohou poplatky spojené s dopravou?
Přiznejme si, kolik z nás už někdy odradil poplatek za kurýra? Pokud je to dokonce jediná možnost, jak se dostat k vytouženému zboží, ne vždy se nám do toho chce (zejména, pokud se přeprava vyrovná ceně samotného zboží).
Eliminujte opuštěné košíky a dopřejte zákazníkům několik možností dopravy. Pokud nemáte k dispozici kamennou prodejnu pro osobní odběr, nebojte se poskytnout zákazníkům množstevní slevu. Při nákupu nad 1 000 Kč získáte dopravu zdarma. Podobné formulky jsou velmi účinné, podpoříte prodej a v konečném důsledku zvýšíte své tržby.
2. Povinná registrace
Vytvoření účtu na webové stránce jako jediná cesta k dokončení nákupu – to pravděpodobně není nejlepší nápad. Ne každý se chce registrovat a zadávat osobní údaje. Pokud chcete získat informace pro marketingové účely, existují i účinnější metody.
Zachovejte možnost jednorázového nákupu a přidejte k registraci nějakou výhodu, například malou slevu na nákup.
3. Komplikovaný platební proces
Složitý a zdlouhavý proces platby patří k nejčastějším důvodům nedokončených nákupů. Minimalizujte počet povinných polí a umožněte zákazníkům uložit zadané údaje pro budoucí nákupy.
4. Nedostatek platebních metod
Čím více platebních metod, tím více nákupů. Integrujte platební bránu, která zákazníkům umožní platit jejich oblíbenou metodou.
5. Responzivita webu
Obchodníci se často soustředí na stolní počítače a zapomínají sladit zobrazení a responzivitu na mobilu a tabletu. Doporučujeme také sledovat rychlost stránky a potenciální hrozby, které mohou ovlivnit výkon webu.
Nepodceňujte remarketing
Až 75 % zákazníků, kteří předčasně opustí nákupní košík, se do 30 dnů vrátí. Nezapomeňte jim poslat e-mail s připomenutím nedokončeného nákupu, u těchto zákazníků je třikrát větší pravděpodobnost, že nakoupí. Pokud je navíc odměníte slevovým kódem, zvýšíte jejich motivaci k dokončení nákupu.