7min. doba čtení

Jak efektivně získávat nové obchody aneb v těžkých časech je třeba se spojovat

Ze všech stran slyšíme, že přicházejí těžké časy, které budou mít výrazný dopad na všechny oblasti života, včetně podnikání. Krize byly a budou. Snaha přežít a přizpůsobit se je nevyhnutelnou vlastností firem. Jak však najít strategické partnery i v těžkých časech, kdy jsou všichni opatrní, uzavření a škrtají rozpočty? Jak nás již historie mnohokrát přesvědčila – pod tlakem vzniká diamant, nebo v těžkých dobách vznikají inovace a nová partnerství. 

Jak efektivně získávat nové obchody aneb v těžkých časech je třeba se spojovat

V následujícím textu se dozvíte, jaký fenomén pomohl podnikatelům přežít poslední dvě krize (1973 a 2007) a co nám může pomoci dnes s využitím moderních marketingových nástrojů.

V těžkých časech se potřebujeme spojit

Podle největší světové networkingové sítě BNI (která byla mimochodem založena během tzv. „krize osmdesátých let“) je historicky největší počet nových členů a setkání spojován s obdobími recese, zpomalení nebo krize. To je přirozené chování podnikatelů. 

V dobrých časech může být příležitostí dostatek, ale v těžkých časech potřeba hledat strategická a stabilní partnerství dramaticky narůstá.

Co je to networking?

Mnoho lidí už o tomto konceptu slyšelo, ale opravdu víte, co to networking je? 

Networking vychází ze základního lidského principu, a to z komunikace

Networking je jednoduše rozhovor, sdílení zkušeností, vytváření vztahů na základě komunikace.

V našich končinách může jít, jednoduše řečeno, o budování vztahů či „kávičkování“ s cílem hledat strategická, ověřená, kvalitní partnerství v řadách dodavatelů i odběratelů (dodavatel, klient). 

Výhoda je, že networking funguje dobře právě proto, že má v sobě princip doporučení, tedy i určité záruky/garance.

Proč networking funguje?

Networkingové skupiny a systémy jsou v těžkých časech oblíbené, a to zejména z těchto důvodů:

  • členové si pomáhají a zprostředkovávají prodeje pro ostatní členy,
  • členové skupin jsou součástí komunity a vzájemně se inspirují,
  • organizují školení a vzdělávání pro ještě efektivnější růst členů.

Všechny tyto činnosti vyžadují čas, ale pokud jsou prováděny koordinovaně a systémově, jejich efektivita a potenciál rostou geometrickou řadou.

Proč nestačí marketing a je třeba i networking?

Jednoduše – efektivita. 60 minut investovaných do networkingu ve skupině 10 lidí vám může ušetřit 10 individuálních hodin, a tím pádem se může stát nejlevnějším kanálem pro získávání kontaktů. 

Pro srovnání, náklady na získání jednoho kontaktu prostřednictvím online marketingových kanálů (kampaně zaměřené na generování kontaktů Lead Ads atd.) se v závislosti na odvětví pohybují v průměru mezi 20 a 200 eur za kontakt. 

Náklady na získání kontaktu prostřednictvím networkingu tak mohou představovat pouze váš čas a záleží jen na vás, jak efektivně jej využijete. 

 Stavět však kartu jen na offline schůzce však s sebou nese určité riziko, protože nevíte, kdo na schůzku přijde a jak moc kontakt odpovídá profilu vaší cílové skupiny. 

Co kdyby existoval nástroj, kde dopředu budete vědět, s kým se jdete spojit, a navíc byste mohli vše dělat ještě efektivněji nebo automaticky? Dobrou zprávou je, že takový nástroj existuje a jmenuje se LinkedIn.

LinkedIn jako zachránce podnikání

LinkedIn je funkční a vysoce výkonná networkingová sociální síť profesionálů. V současné době je to pravděpodobně ten nejjednodušší a nejvýznamnější online nástroj pro networking. 

Výhodou oproti offline setkáním je, že k propojení s lidmi z oboru, partnery či s potencionálními zákazníky stačí, abyste se mu věnovali pár minut denně. Udělejte z LinkedInu vaši rutinu a nezastaví vás ani těžké časy, které mohou přijít.

V čem je obchodní potenciál LinkedInu?

Představte si, že máte skvělý produkt, který je určen pro velmi specifickou skupinu lidí. Musíte najít lidi, kteří jsou kompetentní rozhodovat, představit se jim, ukázat jim, kdo jste – zkrátka vytvořit vztahy a povědomí o vás jako o osobě (ne o produktu), protože podnikání je vždy o vztazích. Podle posledních statistik je na LinkedIn až 70 % lidí, kteří mají nějakou kompetenci a o něčem rozhodují (peníze nebo lidé).

Jak začít efektivně online networkovat? 

Základem, stejně jako u všeho ostatního, je rutina – automatizace. Vytvoření návyku je pro lidský mozek nejpřirozenější formou automatizace.  To platí i pro správné vytváření sítí na LinkedIn. Jak může vypadat taková rutina? Zaměřte se na tyto 4 okruhy:

  1. Budování svého osobního brandu (Jaké jsou mé hodnoty, myšlenky, názory).

  2. Spojujte se se správnými lidmi (S kým se potřebuji spojit?).

  3. Komunikujte se svou sítí (Zapojování, lajkujte).

  4. Budujte vztahy (Hledejte ty, co rozhodují).

Pouhých 10 minut času denně věnovaných těmto čtyřem okruhům může mít za následek první důležitý obchod po pár dnech aktivity.

Tipy na dobrý networking na LinkedInu

#1: Vyplňte důsledně svůj profil

#2: Optimalizujte svůj profil

#3: Získejte doporučení

#4: Získejte kontakty od lidí, které znáte

#5: Spojte se s cizinci ve svém oboru

#6: Připojte se k LinkedIn skupinám

#7: Pravidelně pište obsah

#8: Vyzkoušejte Sales Navigator

Více informací o těchto tipech přineseme v samostatném blogu.

Jak nenavazovat kontakty na síti LinkedIn

Dosud jsme mluvili o tom, jak se správně spojit s lidmi na síti LinkedIn. Jaké jsou ale největší chyby, které lidé při online networkingu dělají?

 #1: Neposílejte generické zprávy. Jednou z nejlepších věcí na síti LinkedIn je, že vám dává možnost navázat osobní kontakt s téměř jakýmkoli profesionálem kdekoli na světě. Pokud však posíláte stejné automatické, generické zprávy do každého připojení, ztratíte možnost poskytnout lidem jakýkoli smysluplný důvod pro připojení.

 #2: Neočekávejte, že se spojíte s každým. Nastavení tvrdých očekávání při navazování kontaktů na síti LinkedIn může vést k frustraci a odrazení. Pravdou je, že ne každý přijme vaši žádost o připojení, rychle odpoví nebo vám vrátí vaše označení „líbí se mi“ a komentáře.

 #3: Nespamujte lidi. Existuje mnoho způsobů, jak můžete používat zprávy LinkedIn, aniž byste se zdiskreditovali jako spammer.

Závěr

LinkedIn je dnes již komplexní nástroj pro úspěšný networking, ke kterému je zapotřebí přistupovat strategicky a s plnou vážností. 

Jeho význam bude ještě růst s příchodem turbulentních dob. 

 

Sdílet článek
Juraj Zaťko

Juraj je marketingový specialista a pomáhá firmám uspět v online světě. Aktuálně se na plný plyn věnuje své společnosti Birdline, která se zaměřuje na komplexní marketingová řešení pro malé a střední podniky.

Birdline
Tento článek ti přináší

Birdline

Marketingová agentura Birdline sídlí v Banské Bystrici. V jejím portfoliu naleznete převážně projekty z digitálního marketingu (weby, e-shopy, PPC, TikTok a LinkedIn strategie, social media, SEO a email marketing). Agentura pomáhá firmám uspět v online světě a proto se často orientuje i na projekty, které může překopat a vybudovat od základů. Pomůže s firemní identitou, nastavením marketingu, expanzi v online a dlouhodobém budování značky.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
4min. doba čtení

Tipy na šikovné online nástroje pro cílení vaší reklamy

Ano, všichni známe a pravděpodobně i řešíme firemní účty na Facebooku, Instagramu a LinkedIn. TikTok je vzhledem k průměrnému věku uživatelů poněkud kontroverznější, ale při rozumném používání je to velmi účinný marketingový nástroj s více než miliardou aktivních uživatelů. Sociální sítě jsou ve světě reklamy neprůstřelnou klasikou, ale nejsou zdaleka jedinou platformou, kde se dá […]

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Přečíst článek
12min. doba čtení

Která sociální síť je pro vás a vaši firmu nejvhodnější? Zjistěte, kde se soustřeďuje vaše publikum

Někdy se můžete snažit sebevíc, ale výsledky stejně nebudou takové, jaké byste očekávali. Pokud váš byznys neroste tak, jak byste si přáli, a to i v případě sponzorovaných nebo nesponzorovaných příspěvků na sociálních sítích, možná publikujete na špatném místě a ve špatný čas. 

Peter Habánek Peter Habánek
Managing Director v Bragama
Přečíst článek
5min. doba čtení

Jak může neuromarketing pomoci vaší firmě?

Obchodníci si lámou hlavu nad tím, jak přesvědčit zákazníky k nákupu. Existuje mnoho případových studií, jak pozitivně ovlivnit chování spotřebitelů. Dokážeme někdy nahlédnout do hlavy zákazníka? Už teď nám může hodně říci neuromarketing.

Přečíst článek