Každoroční seznam BrandZ společnosti Kantar
Výzkumná společnost Kantar zveřejnila každoroční přehled stovky nejhodnotnějších značek světa BrandZ. A na první pohled to nejsou zrovna veselá čísla. Celková hodnota všech značek v přehledu se meziročně snížila o 20 procent na 6,9 bilionu dolarů. Jen pro srovnání – loni celkový součet představoval 8,7 bilionu po meziročním růstu o 23 procent.
Přesto se Kantar na výsledky dívá optimisticky. „Zatímco trh se ukázal jako nestálý a byl výrazně ovlivněn globální makroekonomikou, pohled spotřebitelů na značky se ukazuje jako mnohem stabilnější – nejhodnotnější značky na světě zůstávají stejně vysoce ceněné jako kdykoli předtím,“ komentuje zjištění Martin Guerrieria, vedoucí oddělení Kantar BrandZ výzkumné společnosti Kantar, která žebříček sestavuje od roku 1998.
Apple na vrcholu, Microsoft před Amazonem
Na špičce se už druhým rokem drží Apple, i když si meziročně pohoršil o sedm procent na 880,5 miliardy dolarů. Podle Kantaru značka prokázala odolnost tváří v tvář nestabilním podmínkám na trhu, ospravedlnila prémiové ceny a dokázala, že výrazné a odlišné značky mají nejlepší předpoklady pro přežití globální ekonomické krize.
Ostatní značky na „medailových“ pozicích jsou na tom v meziročním srovnání hůře. Celkově druhý nejhodnotnější brand Google meziročně poklesl o 30 procent na 577,7 miliardy dolarů. Na třetí místo se pak nově „vyšvihl“ Microsoft, díky tomu, že jeho hodnota klesla jen o 18 procent, a tak odsunul na čtvrtou pozici Amazon. Ten si meziročně pohoršil dokonce o 34 procent.
V první desítce jsou i další změny – letos se do ní probojoval Mastercard, jenž i přes pokles hodnoty značky o šest procent poskočil vzhůru o tři příčky. Do první desítky se pak po sedmi letech vrátila i Coca-Cola, která jako jediná z top 10 meziročně zvýšila hodnotu (o 8 %) a vyšvihla se tak celkem o sedm příček.
Z první desítky naopak vypadl Facebook, místo loňské osmé příčky je nyní na 12. místě. Hodnota jeho brandu nyní činí 93 miliard dolarů a oproti loňskému roku vykazuje propad o 50 procent. To představuje mezi stovkou nejhodnotnějších značek BrandZ druhou nejhorší meziroční změnu. Hůř je na tom už jen brand PayPal, jehož hodnota klesla o 62 procent na 30,3 miliardy dolarů, v žebříčku klesl o 33 příček na 61. místo.
Oproti loňskému roku pak v top 10 chybí i čínská značka Alibaba, která se z 9. posunula na 14. příčku po poklesu hodnoty o 46 procent na 91,9 miliardy dolarů.
K pořadí pak Kantar ještě dodává, že z první stovky zaznamenalo nárůst hodnoty 16 značek a nejlépe se dařilo brandům Airtel (na 76. místě se zvýšením hodnoty o 24 %) a Pepsi (vrátila se do top 100 na 91. příčku s meziročním růstem o 17 %). Meziročně si o dvě procenta polepšil i TikTok, který je na 41. místě, ale podle Kantaru je vnímán jako druhá nejrozporuplnější značka hned po Tesle. Ta je celkově na 25. místě, i přes pokles hodnoty o 11 procent si polepšila o čtyři příčky, zároveň je ale nejhodnotnější značkou v kategorii automobilového průmyslu.
Credit: Mam.cz