3min. doba čtení

Jak dopadl žebříček nejhodnotnějších značek světa? Facebook klesl, Apple je stále na vrcholu

Hodnota 100 nejcennějších značek světa se meziročně snížila o pětinu a dosáhla celkové hodnoty 6,9 bilionu USD. Z první desítky vypadl Facebook. Hodnota značky se snížila o polovinu.

Jak dopadl žebříček nejhodnotnějších značek světa? Facebook klesl, Apple je stále na vrcholu
Zdroj: Depositphotos

Každoroční seznam BrandZ společnosti Kantar

Výzkumná společnost Kantar zveřejnila každoroční přehled stovky nejhodnotnějších značek světa BrandZ. A na první pohled to nejsou zrovna veselá čísla. Celková hodnota všech značek v přehledu se meziročně snížila o 20 procent na 6,9 bilionu dolarů. Jen pro srovnání – loni celkový součet představoval 8,7 bilionu po meziročním růstu o 23 procent.

Přesto se Kantar na výsledky dívá optimisticky. „Zatímco trh se ukázal jako nestálý a byl výrazně ovlivněn globální makroekonomikou, pohled spotřebitelů na značky se ukazuje jako mnohem stabilnější – nejhodnotnější značky na světě zůstávají stejně vysoce ceněné jako kdykoli předtím,“ komentuje zjištění Martin Guerrieria, vedoucí oddělení Kantar BrandZ výzkumné společnosti Kantar, která žebříček sestavuje od roku 1998.

Týdenní podcast UPdate

Apple na vrcholu, Microsoft před Amazonem

Na špičce se už druhým rokem drží Apple, i když si meziročně pohoršil o sedm procent na 880,5 miliardy dolarů. Podle Kantaru značka prokázala odolnost tváří v tvář nestabilním podmínkám na trhu, ospravedlnila prémiové ceny a dokázala, že výrazné a odlišné značky mají nejlepší předpoklady pro přežití globální ekonomické krize.

Ostatní značky na „medailových“ pozicích jsou na tom v meziročním srovnání hůře. Celkově druhý nejhodnotnější brand Google meziročně poklesl o 30 procent na 577,7 miliardy dolarů. Na třetí místo se pak nově „vyšvihl“ Microsoft, díky tomu, že jeho hodnota klesla jen o 18 procent, a tak odsunul na čtvrtou pozici Amazon. Ten si meziročně pohoršil dokonce o 34 procent.

V první desítce jsou i další změny – letos se do ní probojoval Mastercard, jenž i přes pokles hodnoty značky o šest procent poskočil vzhůru o tři příčky. Do první desítky se pak po sedmi letech vrátila i Coca-Cola, která jako jediná z top 10 meziročně zvýšila hodnotu (o 8 %) a vyšvihla se tak celkem o sedm příček.

Novinky z Youtube kanálu Ecommerce Bridge
Přihlásit se k odběru

Z první desítky naopak vypadl Facebook, místo loňské osmé příčky je nyní na 12. místě. Hodnota jeho brandu nyní činí 93 miliard dolarů a oproti loňskému roku vykazuje propad o 50 procent. To představuje mezi stovkou nejhodnotnějších značek BrandZ druhou nejhorší meziroční změnu. Hůř je na tom už jen brand PayPal, jehož hodnota klesla o 62 procent na 30,3 miliardy dolarů, v žebříčku klesl o 33 příček na 61. místo.

Oproti loňskému roku pak v top 10 chybí i čínská značka Alibaba, která se z 9. posunula na 14. příčku po poklesu hodnoty o 46 procent na 91,9 miliardy dolarů.

K pořadí pak Kantar ještě dodává, že z první stovky zaznamenalo nárůst hodnoty 16 značek a nejlépe se dařilo brandům Airtel (na 76. místě se zvýšením hodnoty o 24 %) a Pepsi (vrátila se do top 100 na 91. příčku s meziročním růstem o 17 %). Meziročně si o dvě procenta polepšil i TikTok, který je na 41. místě, ale podle Kantaru je vnímán jako druhá nejrozporuplnější značka hned po Tesle. Ta je celkově na 25. místě, i přes pokles hodnoty o 11 procent si polepšila o čtyři příčky, zároveň je ale nejhodnotnější značkou v kategorii automobilového průmyslu.

Credit: Mam.cz

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Počet e-shopů roste. Od ledna jich přibylo o třetinu více než loni
3min. doba čtení

Počet e-shopů roste. Od ledna jich přibylo o třetinu více než loni

V lednu zaznamenala česká e-commerce scéna výrazný nárůst nových internetových obchodů, kdy meziročně vzrostl jejich počet o 30 %. Čelo kategorií letos opanoval segment hobby s 18% podílem na nově vzniklých e-shopech. Následují dlouhodobě oblíbené segmenty oblečení a potraviny. Odborníci také zejména v poslední době registrují zvýšený zájem majitelů kamenných prodejen o vstup do online […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Temu a další zahraniční obři zdražují reklamu českým e-shopům, těm klesá průměrná objednávka
2min. doba čtení

Temu a další zahraniční obři zdražují reklamu českým e-shopům, těm klesá průměrná objednávka

Česká e-commerce se postupně vzpamatovává z loňských poklesů, přesto se pořád potýká s několika problémy. Nedávný příchod zahraničních gigantů na český trh znamená nejen větší konkurenci, ale i drahou online reklamu. Především menší e-shopy bez marketingových agentur a specialistů mají situaci o to těžší.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+