6min. doba čtení

Co pravidelně sledovat u inzerce ve vyhledávačích zboží

Vyhledávače zboží jsou dobrým zdrojem objednávek pro e-shopy. Sem tam ještě člověk zaslechne, že o zbožáky není třeba pečovat. To je podle mne chyba. Pokud chcete maximalizovat užitek tohoto kanálu, musíte se o něj pravidelně starat i po fázi, kdy provedete základní nastavení. Vyhledávače zboží jsou v modelu STDC ve fázi Do. Díky tomu mají většinou velmi dobrý konverzní poměr. Další výhodou je, že provedené změny ve zdrojových datech a nastavení se v inzerci rychle projeví. O co tedy pečovat?

Jiří Guňka Jiří Guňka
Product owner Bidding Fox
Co pravidelně sledovat u inzerce ve vyhledávačích zboží

Spárovanost

Spárovanost produktů je u vyhledávačů zboží naprostý základ a těžko z inzerce vytěžíte více, pokud na ní nezapracujete. Často jsou to hodiny práce (úpravy názvů a kategorií produktů), která se musí udělat. Množství vynaloženého úsilí závisí od vstupních dat a sortimentu. Proto, když už jste správnému spárování věnovali tolik úsilí, chcete vědět, jestli se něco pokazilo.

Spárované produkty mají například tyto výhody:

  • ve výsledcích vyhledávání jsou výše než nespárované;
  • vaše nabídky můžete biddovat a tak být více vidět -> získat více objednávek.

Průběžnou spárovanost zkontrolujete například podle počtu produktů v sortiment reportu. Buď v e-mailu nebo přímo v administraci Heureky.

Další možností je nastavit si hlídání přímo v Bidding Foxu.

Administrace Heureky: poslední vygenerované Sortiment reporty

 

Tip: S párováním vám velmi pomůže Mergado a Pairing Bear.

Počet produktů ve feedu

Na první pohled se může zdát jako nesmysl, že by se výrazně měnil počet produktů ve feedu – maximálně se sem tam nějaké produkty skryjí a některé naskladní. To je ideální stav. V praxi se ukazuje (bohužel), že u řady e-shopů jednou za čas dojde k výpadku produktů z feedu. Někdy se nevygeneruje do feedu třeba polovina produktů a někdy se feed nepodaří vygenerovat vůbec.

Často pak padají dotazy ze strany e-shopu na konzultanty, proč v daný den byl tak mizerný obrat, počet prokliků… Pokud toto nesledujete, těžko se vám bude hledat zpětně odpověď. Nejlepší je se o tom dozvědět ihned, například díky nastavenému varování v Bidding Foxu. Nebo alespoň zpětně v Mergadu, kde v Historii vidíte, kolik produktů a kdy se z e-shopu ve feedu importovalo, kolik ubylo a kolik mělo nějakou změnu.

 

Bidding Fox: Počet produktů ve feedu v čase

Důležité produkty

Ne všechny produkty mají pro e-shop stejnou hodnotu a často platí Paretovo pravidlo 80/20, kdy 20 % produktů tvoří 80 % obratu e-shopu. Je dobré tyto produkty znát a mít je pod dohledem – jestli jsou ve feedu, jestli se na ně aplikuje správný bidding a zda jsou na požadovaných pozicích. Občas se může stát, že dojde k situaci, kdy produkt spadá do více výběrů, a pak mu je nastavena nižší cena za proklik, než původně bylo zamýšleno. Třeba proto, že SD karty spadají do kategorie SD karty, ale také do nadřazené kategorie Fotoaparáty, pro kterou je nastaveno pravidlo s vyšší prioritou, ale nižší cenou za proklik.

 

Jeden produkt může spadat do více výběrů

Novinky

Častým problémem bývá, že se konzultantům nedostávají informace o nových produktech. Někdy jsou to jednotky produktů, jindy jsou čísla větší, záleží také na tom, zda jsou produkty do e-shopu přidávány ručně, nebo automaticky.

To, že došlo k navýšení počtu produktů nebo ke změnám, už odhalit umíme z odstavců výše. Jak ale přijít na to, jaké produkty to jsou? Můžete se například podívat mezi nespárované produkty na Heurece, jestli vás mezi známými produkty do očí „nepraští” nějaké nové, nebo využít element z Bidding Fox Elements s návodem zde. Produkty si také jednoduše zobrazíte v Bidding Foxu.

 

Bidding Fox: filtrování nových produktů

Nárůst/pokles počtu prokliků u produktů

Když už máme vyřešeno to, že se dozvíme, zda produkty ve feedu jsou nebo ne, je dobré vědět, co se s nimi děje v inzerci.

Určitě chcete vědět, když vám výrazně klesne návštěvnost vašeho nejdůležitějšího produktu. Nebo naopak někde vyletí prokliky z inzerce vysoko dřív, než na začátku dalšího měsíce, kdy klientovi předáváte report za předešlý měsíc a najednou zjišťujete, co se v půlce měsíce stalo.

MAX CPC (a mimo bidding)

To, že se vaše nabídka dostala mezi doporučené, neznamená, že tam vydrží navždy. Často tento okamžik končí v okamžiku, kdy konkurence zjistí, že jste zaujali jejich pozici. Proto je dobré vědět, jaké produkty už nemají prostor pro navýšení ceny za proklik a libovolné navýšení už není možné. Konkurence vás tak vyřadí z předních příček a opět dojde k poklesu prokliků a ztrátě potenciálních objednávek.

Bidding Fox: sledování počtu produktů s maximální cenou za proklik, ale nejsou v biddingu

Málo e-shopů na kartě -> duplicitní karty / přepárování

Heureka i Zboží.cz pravidelně aktualizují svůj katalog produktů, a to se týká také kategorií produktů. Vznikají nové kategorie, zanikají staré, dochází k vzájemným přesunům atd. Může se tak stát, že produkty, které jste pro vás měli spárovány dobře, budou najednou nespárované, nebo jen s částí vaší konkurence, a tento produktový detail nebude tolik viditelný. Nebo v detailu není spuštěn bidding, který vás zviditelní.

  • Heureka změny pravidelně zveřejňuje zde.
  • Zboží.cz zase tady.

 

Zboží.cz: seznam nový kategorií

 

Mimo bidding

Pokud víte například z reportu nákladů (Přehled o výkonu a nákladech), které Heureka poskytuje za posledních 90 dní, že většina vašeho obratu je tvořena produkty, které jsou v biddingu (vaše nabídka je mezi doporučenými), tak určitě chcete vědět, že počet produktů v biddingu výrazně klesl. Čím dříve se to dozvíte, tím méně potenciálního obratu ztratíte. Podle Heureky 44 % všech prokliků je z boxu doporučených obchodů.

Zdroj blog Heureky

Aktuálně nevím o žádném samostatně dostupném nástroji, který by vám toto pohlídal. V rámci využívání Bidding Foxu si můžete takové hlídání nastavit a přijde vám e-mail v případě, že taková situace nastane.

Kredit

Heureka standardně posílá upozornění, že do týdne vám dojde kredit. Na druhou stranu nelze nastavit denní limit jako například na Zboží.cz, který by inzerci pozastavil, jen vám přijde informace, že limitu bylo dosaženo, ale inzerce běží dál.
Pokud vám dojde kredit, zařadíte se na Heurece do neplaceného režimu, kdy jsou vaše produkty vidět pouze ve výsledcích vyhledávání a až za nabídkami e-shopů z placeného režimu (podrobnější vysvětlení). Na Zboží.cz se inzerce kompletně zastaví.

V Bidding Foxu si můžete nastavit, při jaké výši kreditu má odeslat oznámení a na jaké e-maily, např. správcům inzerce i klientovi.

Jednotlivým bodům se nemusíte věnovat každý den, nebo jednou za čas podle časových možností. Nejlépe když to za vás hlídá automat a vám přijdou informace v okamžiku, kdy je potřeba zásahu člověka.

Tip: jednou za čas je také dobré udělat Mergado audit.

Sdílet článek
Jiří Guňka
Product owner Bidding Fox

Jako product owner se podílí na vývoji biddingového automatu Bidding Fox, dělá zprostředkovatele mezi vývojáři a uživateli aplikace. Vidět ho můžete také jako školitele Jak na automatický bidding.

Bidding Fox
Tento článek ti přináší

Bidding Fox

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+