Průzkum byl proveden na vzorku 500 respondentů slovenské internetové populace ze Slovenského národního panelu ve věku 15 let a více. Sponzorují ho společnosti ResSOLUTION Group a Nielsen.
Mezi mladými lidmi ve věku 15 – 34 let více než tři čtvrtiny dotázaných sledují alespoň jednoho influencera nebo známou osobnost na sítích. Nepřekvapivě pak tato tendence klesá s věkem, například z uživatelů starších 55 let sleduje influencery pouze 17 %. Ženy také častěji sledují na sítích známé osobnosti.
Běžnou součástí obsahu sdíleného na profilech celebrit jsou dnes příspěvky sloužící k propagaci značek, s nimiž mají tyto celebrity placenou spolupráci. Jaký je postoj Slováků, kteří sledují influencery na jejich sítích?
28 % z nich v průzkumu uvedlo, že jim nevadí placené propagační akce. Opět to častěji dělali mladší respondenti. Opačný postoj zaujalo pouze 11 % vzorku. Největší část respondentů (49 %) však stojí někde uprostřed: někdy jim propagace vadí a někdy ne. Dá se však počítat s tím, že uživatelé si takových příspěvků všimnou, protože pouze 2 % respondentů, kteří sledují influencery, uvedlo, že takové příspěvky nezachytili.
Dalším pozitivním poznatkem pro značky může být to, že 39 % sledujících nikdy nekoupilo produkt nebo službu na základě doporučení osobnosti na sociálních sítích. Pětina tak učinila vícekrát a necelá pětina jednou.
Trochu jinou otázkou však je, zda jsou příspěvky založené na placené spolupráci pro sledující důvěryhodné. Skutečně, 55 % respondentů odpovědělo ne (42 % spíše ne a 13 % rozhodně ne).
Někteří influenceři a celebrity také využívají sociální média k podpoře různých charitativních projektů, ať už jde o získávání finančních prostředků, šíření povědomí o problémech v neziskovém sektoru nebo podporu charitativních akcí. 70 % uživatelů influencerů již vidělo takové výzvy na svých profilech. 29 % sledujících pak podpořilo charitativní projekty samostatně právě v důsledku výzvy influencera – 14 % dokonce několikrát a 15 % jednou.
Tisková zpráva
Evropská komise nedávno zveřejnila zprávu o neférovém přístupu influencerů. Tvůrci místo správného označení “placená spolupráce” volili jiné formulace, jako je “spolupráce” (16 %), “partnerství” (15 %) nebo obecné poděkování partnerské značce (11 %), a ukázalo se, že až 4 z 5 influencerů porušují pravidla komerčního obsahu.