Zajímá mě
2. září 2019

Influencer marketing 2. část: Spolupráce s influencerem

5 min čtení

V předchozí části jsme vysvětlili, co je influencer marketing a co je jeho cílem, kdo je influencer nebo mikroinfluencer a proč se vyplatí s nimi spolupracovat. Ve druhé části si představíme, jak taková spolupráce s influencerem funguje a jak to s influencery vypadá na českém a světovém trhu.

Jak funguje spolupráce s influencerem

Když chcete, aby váš produkt nebo službu propagoval influencer (nebo více influencerů), musíte si vytipovat takové, kteří by mohli mít k produktu vztah a pomoci mu.
Představte si, že prodáváte sportovní potřeby. Influencera musíte hledat mezi sportovci a trenéry. Pokud na spolupráci s Petrem Čechem nebo Jaromírem Jágrem nemáte finance, oslovte třeba lokální trenérku jógy.

Jak začít spolupráci

  1. Poznejte cílovou skupinu – Nejprve si ujasněte, koho se snažíte ovlivnit, kdo je cílová skupina, koho sledují a kam si chodí pro zajímavé informace na internetu.
  2. Vytipujte influencera – Musíte najít influencery zapálené do vašeho oboru. Influencer může být součástí firmy (in-house), ale nemusí. Mimo ní snáze najdete specialisty, kteří už mají s influencer marketingem zkušenosti.
  3. Ujasněte si cíl předem – Stanovte si cíl a až poté oslovte influencery. V e-mailu popište návrh kampaně, cíl, rozpočet. Zjistěte, jak se k vašemu návrhu influencer staví a jestli nemá jiný nápad a zkušenosti.
  4. Stanovte si KPIs – Musíte vědět, čeho chcete dosáhnout. Typickými KPIs může být zvýšení povědomí o značce, návštěvnost nebo tržby z kanálů vybraného influencera, počty „lajků” nebo sdílení.
  5. Průběžně kontrolujte – Sledovat můžete statistiky z instastories, přehledy z Instagramu, Facebooku, zhlédnutí na YouTube, zvýšení návštěvnosti na webu, nárůst počtu fanoušků, atd.

Zn. Hledáme influencera

Sociální sítě

Dejte tomu čas a hledejte na sociálních sítích. Vyhledávat můžete ručně ve stávající bázi fanoušků, nebo použijte nástroj BuzzSumo a jemu podobné.
Influenceři se pohybují zejména na těchto sociálních sítích:

Obvyklá spolupráce spočívá ve zmínce v příspěvku, retweetu nebo sdílení, v natočení dlouhého videa nebo video příběhu (například „unboxing video”), nebo v kreativních příspěvcích od influencerů.
Na Twitter, Pinterest a Snapchat se influenceři příliš nehrnou a marketingoví specialisté tyto kanály nevyhledávají.

Na Instagramu influencer osloví milovníky trendů

Studie ukazují, že Instagram je nejdůležitější součástí influencer marketing strategie. Je to obzvlášť silný kanál, pokud cílíte na ženské publikum. Daří se zde módě a kosmetice. Instagram je kanál s videofunkcí (Instastories, Instagram Stories). Podobné funkce má Snapchat nebo Facebook Video.

Influencer marketing na Facebooku

Facebook je vynikající sociální síť pro influencer marketing z několika důvodů. Stále je to nejoblíbenější sociální kanál. Dle webu Statista měla ke druhému čtvrtletí roku 2018 společnost Facebook 2,23 miliardy aktivních uživatelů za měsíc. Facebook umožňuje oslovit velké množství lidí, kteří se zajímají o konkrétní problematiku.

Videa na YouTube

Influencer marketing na video-obsahové síti má spoustu výhod. Spotřebitelé informace o produktu či značce poslouchají, vnímají hlas, vyjadřování a vzhled influencera. To buď může důvěru posílit nebo naopak. Mají možnost spojit si vizuální prvky se značkou. Videa jsou často sdílená a přivádějí návštěvnost na web.

Roky opečovávané blogy

Sledujte blogery, kteří píší o vašem tématu. Influencer, který bloguje, často stráví několik let budováním úspěšného a navštěvovaného blogu. Vytipované influencery můžete požádat o guest post na jejich blogu, zmínku v článku, placený příspěvek nebo vymyslet jinou spolupráci.

Platformy

V Čechách je to zejména Linketica, ve světě pak indaHash. Výhodou těchto platforem je, že zadáte poptávku a relativně rychle najdete influencera, který má svou komunitu na požadovaných sociálních sítích.

Výhodou těchto platforem je, že sdružují inzerenty a influencery na jednom místě.

Specialisté a odborníci

Sledujte odborníky, kteří v offline světě přednáší a nebo dělají rozhovory do magazínů.

Online žebříčky a soutěže

Sledujte:

Monitoring influencerů a zmínek

Pomocí služeb, jako je například Mention.com, můžete sledovat vytipované influencery, monitorovat influencery konkurentů a obecně trendy ve vašem oboru. Díky monitoringu uvidíte, kdo má jaký vliv na Instagramu, Twitteru nebo jinde na internetu.

Obavy ze spolupráce

Než začnete, zjistěte si hlavní úskalí spolupráce s influencery. Neoslovujte influencera bez strategie a příběhu. Odvedenou práci kontrolujte již v průběhu, ne na konci. Pokuste se najít ovlivňovatele, který není známý nevhodným chováním na veřejnosti nebo ke svým kolegům z branže.

Bez strategie a příběhu

Ujasněte si předem, co po influencerovi chcete. Nesmí chybět společná komunikace a širší společný pohled na reklamní kampaň. Velkou chybou je přistoupit ke spolupráci: „Tady je produkt a začněte”. Kampaň bez nápadu skončí v koši, případně výsměchem.

Nízká míra kontroly

Obávaným častým rizikem firem při spolupráci s influencery je nízká míra kontroly nad výsledkem a problematické měření dosahu. Kontrolu výstupů nenechávejte na konec spolupráce. Sledujte práci v celém průběhu kampaně. Pro spolupráci vytvořte unikátní hashtag. Zjistíte, kolik lidí se zapojilo a vaše kontrola bude jednodušší.

Vztahy mezi influencery

Mezi některými influencery panuje rivalita. Není to nic nečekaného, v oboru jsou mladí lidé s různými žebříčky hodnot. Někteří se přátelí, jiní naopak. Pokud oslovujete více influencerů, musíte vědět, kdo si spolu bude rozumět a kdo naopak nemůže spolupracovat.

Čeští influenceři

Agentura Ogilvy & Mather vypracovala v roce 2017 v Česku studii na téma influenceři.

Výsledkem studie je i fakt, že na první příčku nejznámějších influencerů usedl moderátor Leoš Mareš. Na druhém a třetím pomyslném stupni se umístili youtubeři Jirka Král (v září 2019 oznámil posun z youtubera na konzultanta) a Shopaholic Nicol.

Za zmínku stojí i politik Andrej Babiš (resp. Marek Prchal), Jaromír Jágr nebo Nikol Štíbrová, Kovy či Jindřich Šídlo.
Můžete porovnat s žebříčkem z magazínu Forbes za rok 2017. Žebříček nejvlivnějších Češek a Čechů na sociálních sítích Forbes ve spolupráci s analytiky ze Socialbakers sestavil už potřetí.

Influenceři v Česku podle studie Ogilvy & Mather:

Influenceři v Česku, podle studie Ogilvy & Mather

Influenceři ve světě

Společnost Influential vyvinula platformu, která využívá strojové učení a umělou inteligenci poháněnou superpočítačem IBM Watson. Díky tomu dokáže jejich nástroj zkombinovat značky ze žebříčku Fortune 1000 s nejznámějšími influencery pomocí demografických a kontextových údajů.

Influential sestavila žebříček nejvýkonnějších influencerů za rok 2018:

Žebříček TOP zahraničních influencerů za rok 2017 sestavil také Forbes.

Děti a reklama

Podle výzkumu FSV UK většina dětí reklamu nepozná. I když se reklamní příspěvky na sociálních sítích mají označovat hashtagem #ad (reklama), mnoho influencerů to nedělá.

Otázka je, kdo rozumí označení #ad (např. #ad na Instagramu). Zřejmě ten, kdo se v marketingu pohybuje. Stojí za úvahu, zda místo nutnosti označovat příspěvek jako #reklama není smysluplnější děti i dospělé vzdělávat a učit je, že názor si musí vytvořit sami.

Pokud domluvená spolupráce influencera souzní s životními postoji a specializací, je škoda tímto vynuceným hashtagem shazovat jeho práci.

 

Teď už víte, kdo jsou influenceři a jaká je situace na trhu. V poslední části série o influencer marketingu se zaměříme na to,  jak se můžete stát influencere také vy.

Získej novinky jako první

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Tento článek přináší
Získej novinky jako první

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.