
Ekonomické trendy: míra úspor se v různých částech Atlantiku liší
Míra úspor domácností v Evropě dosáhla ve druhém čtvrtletí tříletého maxima 15,7 %. To je výrazně nad předpandemickou normou 12,3 %. Nejnovější údaje Eurostatu tento trend ostře kontrastují se Spojenými státy, kde míra osobních úspor dosáhla ve druhém čtvrtletí 5,2 %, což je pod průměrem 6,1 % v letech 2010 – 2019.
Hlavní ekonom agentury Moody’s Analytics říká: „Nižší míra úspor v USA pomohla zvýšit spotřebitelské výdaje, které byly hlavním motorem růstu v USA a klíčovým důvodem, proč americká ekonomika rostla rychleji než evropská.“
Maloobchodní sektor v USA má přesto na začátku nákupní sezóny problémy. Spotřebitelské výdaje v USA v srpnu zpomalily a vzrostly pouze o 0,2 % oproti 0,5 % v červenci. Údaje Úřadu pro ekonomickou analýzu poukazují na brzký návrat do školy a výdaje spojené s cestováním. Stejně i na pokračující tlak na růst pracovních míst, který mohl hrát roli v těchto nižších výdajích.
Spotřebitelská důvěra v USA roste na pozadí přetrvávajících problémů
Navzdory těmto potížím se důvěra spotřebitelů v americkou ekonomiku slibně rozvíjí. Index spotřebitelského sentimentu Michiganské univerzity vzrostl z 67,9 bodu v předchozím měsíci na 70,1 bodu.
„Ačkoli sentiment zůstává částečně pod svým historickým průměrem kvůli frustraci z vysokých cen, spotřebitelé si plně uvědomují, že inflace nadále zpomaluje,“ poznamenala Joanne Hsu z Michiganské univerzity.
Hsu zároveň dodala, že výsledek voleb bude mít dopad na nákupní chování, které bude určovat touhy mnoha lidí.
Rozdílné nákupní trendy v USA a Evropě poukazují na složitou souhru geopolitických událostí a ekonomických prvků, které ovlivňují chování spotřebitelů na obou stranách Atlantiku.
Přestože se e-commerce stále potýká s otázkami ohledně výše výdajů před blížící se vánoční sezónou, tento opatrný optimismus by mohl být pro obchody přínosem.