4 min. doba čtení

Fungování a stav českého affiliate marketingu

Affiliate je v Česku rozvinutým segmentem v rámci online marketingu. Na trhu působí stovky až tisíce aktivních publisherů a vlastní affiliate kampaň má většina velkých e-commerce hráčů. V posledních letech affiliate marketing dramaticky roste a profesionalizuje se. Zajímavostí je silné propojení slovenského a českého affiliate trhu.

Fungování a stav českého affiliate marketingu

Obsazení trhu

Na trhu působí více sítí. Mezi nejstarší sítě patří eHub, nebo zastoupením globálnější CJ.com. Za zmínku stojí také sítě eRetail či AffiliateClub, které jsou ale provázané na cashbackové projekty.

Silné zastoupení má původem slovenská affiliate síť Dognet, která společně s českým obsluhuje i slovenský a maďarský trh, na kterých je v affiliate marketingu jasným lídrem.

Pro další evropské hráče jako Awin, TradeTracker, Tradedoubler či Admitad je český trh malý a nezajímavý, proto neobsluhují větší množství kampaní. Podle odhadů se na českém trhu vygeneruje a zprostředkuje v rámci e-commerce affiliate marketingu (kampaně e-shopů) cca 3 200 000 konverzí ročně.

Vzhledem k tomu, že v Česku nepůsobí Amazon, publisheři se soustřeďují právě na lokální e-shopy. To je velká výhoda oproti trhům, kde se affiliate točí hlavně okolo affiliate programu Amazonu jako lídra trhu.

V rámci sítě Dognet působí více než 100 aktivních českých kampaní a podle odhadů je na trhu dvojkou. Vzdělává trh, vydává knížky pro publishery, blogery, a dokonce i inzerenty.

Dognet na trhu působí už více než 5 let a aktuálně má více než 500 affiliate kampaní z celé CEE. Dosud zprostředkoval inzerentů více než 1 000 000 konverzí a mezi klienty patří značky jako Möbelix, GATE, Axa, BioTechUSA či Dermacol.

Projekty publisherů

V posledních letech se affiliate trh silně rozvíjí a profesionalizuje se. Už to není o pár jedincích, kteří po práci něco „naklikávají“. Specifikum trhu je, že v minulosti měla a i aktuálně má jako jedna z mála zemí silný lokální vyhledávač. Jde o Seznam.cz, který dlouho trhu dominoval.

SEO a optimalizace pro tento vyhledávač byla a je stále jednodušší než pro Google. Proto měli čeští publisheři výhodnou pozici a zdroj návštěvnosti zdarma, kde se dokázali naučit fungování online projektů a affiliate marketingu.

Z toho český affiliate trh těží dodnes, protože podobný ekosystém se nedokázal vytvořit ani na Slovensku, v Maďarsku či jiné zemi v Evropě.

Na trhu působí také skupina cashback / loajalitních projektů a samozřejmě také agregátory kuponů. Z cashbacků uvedeme největší systémy, kterými jsou Tipli.cz, Refundo.cz a PlnáPeněženka.cz. Z kuponových webů to jsou mezinárodní projekty jako Picodi.com, VašeKupóny.cz či Bonipo.cz.

Affiliate komunita

V rámci komunikace komunity funguje hlavně Facebook, kde jsou oblíbené skupiny TOPaffilak.cz – Affiliate diskuze #CZaffil #SKaffil či interní skupiny sítí, jako je Affiliate podpora Dognet.

Komunita se soustřeďuje i na Twitteru, nejvíc kolem hashtagu „#skaffil”.

Klasická fóra nebo magazíny o affiliate více méně neexistují. Z fór existuje hlavně Webtrh.cz, na kterém vyrostla jedna celá generace publisherů a online podnikatelů.

Existují ale blogy, jako například Ondřej Martinek, Affilák.cz, Peter Chodelka či Jozef Kroupa.

Budoucnost affiliate marketingu v Česku

Vzhledem na jasný stoupající trend je předpoklad stále silnějšího postavení affiliate marketingu jak u inzerentů, tak publisherů. Výhoda je, že trh je malý a hráči jako Amazon na trhu tak brzy nebudou, a tedy bude stále prostor na rozvoj lokálního trhu a e-shopů.

Tomu nahrává i velký lokální hráč – e-shop Alza, která má natolik silné a stabilní postavení v Česku, na Slovensku a také v Maďarsku, že se Amazonu vůbec nevyplatí tyto trhy otevírat.

Pokud hledáte partnera pro svůj affiliate program právě v Česku, vybírejte spíše lokální sítě, protože pro většinu globálních či evropských hráčů je trh natolik malý, že na něm nemají zastoupení. Nedokážou dobře obsluhovat trh a neznají komunitu.

Ideální je vybrat jednu silnou, lokální síť pro více trhů, například Slovensko, Česko a Maďarsko. K nim se často přidávají balkánské státy – Chorvatsko, Slovinsko a Rumunsko, které například síť Dognet plně obsluhuje.

Zpravidla se nevyplatí vybírat „největšího“ hráče, protože lokální CEE síť se silným focusem a týmem dokáže lépe pokrýt affiliate trh.

Také je výhodou, když si inzerent vybere jednoho hráče pro několik trhů. Samozřejmě, konsolidace je na místě, ale pokud umí síť pokrýt například 5 zemí, dokáže e-shop efektivně spravovat jednu „západní“ síť a další vybrat jako specializovanou například pro CEE región.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Facebook vylepšuje integraci affiliate odkazů
4 min. doba čtení

Facebook vylepšuje integraci affiliate odkazů

Facebook přichází s novinkou pro tvůrce obsahu – affiliate odkazy bude možné přidávat přímo do příspěvků a Reels videí. Jedná se o nástroj, který má podpořit prodej produktů a pomoci tvůrcům lépe vydělávat na svém obsahu. Zjistěte, jak využít jeho potenciál, i když u nás si na zavedení ještě počkáme.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Jak rozjet affiliate na TikToku
3 min. doba čtení

Jak rozjet affiliate na TikToku

Z TikToku se stal populární marketingový nástroj. Být TikTok affiliate je pro podnikatele v e-commerce jedinečný způsob, jak vydělat peníze na svých videích a oslovit více lidí. V tomto článku se podíváme na to, co udělat, abyste mohli začít.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Dognet v Česku již více než 10 let pomáhá s affiliate kampaněmi hráčům jako Möbelix, GymBeam nebo 4Home
4 min. doba čtení

Dognet v Česku již více než 10 let pomáhá s affiliate kampaněmi hráčům jako Möbelix, GymBeam nebo 4Home

Na českém trhu si jako partnera pro affiliate kampaň mohou inzerenti vybrat globální, ale také domácí lokální společnosti. Jednou z nich je i Dognet, který je fyzicky přítomen v Česku již několik let, přičemž první české affiliate kampaně spouštěl již v roce 2013. Za ta léta Dognet navnímal celý český e-commerce a umí pomoci i […]

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+