
Obsazení trhu
Na trhu působí více sítí. Mezi nejstarší sítě patří eHub, nebo zastoupením globálnější CJ.com. Za zmínku stojí také sítě eRetail či AffiliateClub, které jsou ale provázané na cashbackové projekty.
Silné zastoupení má původem slovenská affiliate síť Dognet, která společně s českým obsluhuje i slovenský a maďarský trh, na kterých je v affiliate marketingu jasným lídrem.
Pro další evropské hráče jako Awin, TradeTracker, Tradedoubler či Admitad je český trh malý a nezajímavý, proto neobsluhují větší množství kampaní. Podle odhadů se na českém trhu vygeneruje a zprostředkuje v rámci e-commerce affiliate marketingu (kampaně e-shopů) cca 3 200 000 konverzí ročně.
Vzhledem k tomu, že v Česku nepůsobí Amazon, publisheři se soustřeďují právě na lokální e-shopy. To je velká výhoda oproti trhům, kde se affiliate točí hlavně okolo affiliate programu Amazonu jako lídra trhu.
V rámci sítě Dognet působí více než 100 aktivních českých kampaní a podle odhadů je na trhu dvojkou. Vzdělává trh, vydává knížky pro publishery, blogery, a dokonce i inzerenty.
Dognet na trhu působí už více než 5 let a aktuálně má více než 500 affiliate kampaní z celé CEE. Dosud zprostředkoval inzerentů více než 1 000 000 konverzí a mezi klienty patří značky jako Möbelix, GATE, Axa, BioTechUSA či Dermacol.
Projekty publisherů
V posledních letech se affiliate trh silně rozvíjí a profesionalizuje se. Už to není o pár jedincích, kteří po práci něco „naklikávají“. Specifikum trhu je, že v minulosti měla a i aktuálně má jako jedna z mála zemí silný lokální vyhledávač. Jde o Seznam.cz, který dlouho trhu dominoval.
SEO a optimalizace pro tento vyhledávač byla a je stále jednodušší než pro Google. Proto měli čeští publisheři výhodnou pozici a zdroj návštěvnosti zdarma, kde se dokázali naučit fungování online projektů a affiliate marketingu.
Z toho český affiliate trh těží dodnes, protože podobný ekosystém se nedokázal vytvořit ani na Slovensku, v Maďarsku či jiné zemi v Evropě.
Na trhu působí také skupina cashback / loajalitních projektů a samozřejmě také agregátory kuponů. Z cashbacků uvedeme největší systémy, kterými jsou Tipli.cz, Refundo.cz a PlnáPeněženka.cz. Z kuponových webů to jsou mezinárodní projekty jako Picodi.com, VašeKupóny.cz či Bonipo.cz.
Affiliate komunita
V rámci komunikace komunity funguje hlavně Facebook, kde jsou oblíbené skupiny TOPaffilak.cz – Affiliate diskuze #CZaffil #SKaffil či interní skupiny sítí, jako je Affiliate podpora Dognet.
Komunita se soustřeďuje i na Twitteru, nejvíc kolem hashtagu „#skaffil”.
Klasická fóra nebo magazíny o affiliate více méně neexistují. Z fór existuje hlavně Webtrh.cz, na kterém vyrostla jedna celá generace publisherů a online podnikatelů.
Existují ale blogy, jako například Ondřej Martinek, Affilák.cz, Peter Chodelka či Jozef Kroupa.
Budoucnost affiliate marketingu v Česku
Vzhledem na jasný stoupající trend je předpoklad stále silnějšího postavení affiliate marketingu jak u inzerentů, tak publisherů. Výhoda je, že trh je malý a hráči jako Amazon na trhu tak brzy nebudou, a tedy bude stále prostor na rozvoj lokálního trhu a e-shopů.
Tomu nahrává i velký lokální hráč – e-shop Alza, která má natolik silné a stabilní postavení v Česku, na Slovensku a také v Maďarsku, že se Amazonu vůbec nevyplatí tyto trhy otevírat.
Pokud hledáte partnera pro svůj affiliate program právě v Česku, vybírejte spíše lokální sítě, protože pro většinu globálních či evropských hráčů je trh natolik malý, že na něm nemají zastoupení. Nedokážou dobře obsluhovat trh a neznají komunitu.
Ideální je vybrat jednu silnou, lokální síť pro více trhů, například Slovensko, Česko a Maďarsko. K nim se často přidávají balkánské státy – Chorvatsko, Slovinsko a Rumunsko, které například síť Dognet plně obsluhuje.
Zpravidla se nevyplatí vybírat „největšího“ hráče, protože lokální CEE síť se silným focusem a týmem dokáže lépe pokrýt affiliate trh.
Také je výhodou, když si inzerent vybere jednoho hráče pro několik trhů. Samozřejmě, konsolidace je na místě, ale pokud umí síť pokrýt například 5 zemí, dokáže e-shop efektivně spravovat jednu „západní“ síť a další vybrat jako specializovanou například pro CEE región.