10min. doba čtení

Facebook Messenger chatbot vám ušetří čas a vydělá peníze

Chatboty se v současnosti stávají stále populárnějšími. Hlavně na Facebook Messengeru jsou vidět téměř všude. Všeobecně se dá o nich říct, že tvoří koncept podobný e-mailovému marketingu. Jaké jsou ale bližší důvody pro tento náhlý nárůst chatbotů? Jak fungují a jak dokážou pomoci při vydělávání v online prostoru? O tom si povíme v našem článku.

Facebook Messenger chatbot vám ušetří čas a vydělá peníze

Základné informace

Jak už název článku naznačuje, chatbot svým chováním a užitečností připomíná robota. Jde o formu umělé inteligence, která dokáže napodobit lidskou řeč prostřednictvím zvuku nebo textu.

Mezi oblíbené typy chatbotů patří zejména:

  • Virtuální asistent – například Siri od společnosti Apple, nebo Alexa od společnosti Amazon (jako inteligentní řídicí jednotka v domácnosti).
  • Messaging aplikace – například Facebook Messenger, Kik nebo Slack.

Možnost využívání chatbotů ve službě Messenger představil Facebook v roce 2016. Existují přitom dva typy chatbotů, které můžete použít pro přihlášení do služby Facebook Messenger. Prvý dokáže reagovat pouze na konkrétní příkazy. Avšak druhý už funguje na principu strojového učení – rozpoznává jazyky, dokáže se učit a přizpůsobovat se.

Nejčastější způsob využití chatbotů spočívá v pomáhání při funkcích služeb zákazníkům – například reagovat na všeobecné otázky. Kromě toho je však možné chatboty naprogramovat tak, abyste je mohli použít na prodej produktů, doručení přizpůsobeného obsahu, případně při inkasování plateb.

VĚDĚLI JSTE, ŽE…

…chatboty jsou většinou spojení s aplikacemi na zasílání správ? To vede k novému typu marketingu, který se nazývá marketing zpráv. V případě Facebook Messengeru hovoříme o messenger marketingu.

Celý koncept messenger marketingu je dost podobný marketingu e-mailovému, při kterém si sestavíte seznam kontaktů a pošlete jim cílený a přizpůsobený obsah. Základní rozdíl však spočívá v tom, že s využitím messengeru jsou odpovědi například na zákaznické otázky okamžité a v mnohem osobnější rovině.

Výhody používání chatbotů

Hlavním významem chatbotů je nahradit a duplikovat vás ve vztahu s vašimi zákazníky. Pomůže vám to ušetřit mnoho finančních prostředků a pracovního času. Skutečnost, že chatboty se dají vložit i na místa jako například Facebook Messenger, zaručuje potenciál oslovit stále větší publikum. Je to hlavně z důvodu, že jednu nebo více chatovacích platforem využívá až 75 % internetových uživatelů.

Největší výhody používání chatbotů můžeme shrnout následovně:

  • Práce bez přestávky – potenciální zákazník chce obvykle odpověď na otázku ohledně vašeho produktu hned, hlavně pokud ho potřebuje dodat co nejdříve. To je práce přesně pro chatbota. Nepotřebuje totiž žádnou přestávku a je s odpověďmi neustále k dispozici. Dokáže nahradit nudnou formu komunikace, jakou bylo například zanechávání zpráv nebo psaní e-mailů. To zvyšuje spokojenost zákazníků a umožňuje vám to budovat si u lidí dobré jméno.
  • Multitasking – lidé dokážou dělat více činností současně pouze v omezené formě. Když je toho moc, začnou se dělat chyby. Chatboty naproti tomu dokážou ve stejném čase konverzovat s tisíci lidmi současně. Každému z nich bude okamžitě odpovězeno.
  • Šetření financí a času – chatbot dokáže nahradit práci mnoha zaměstnanců, což vám v konečném důsledku šetří čas i peníze, které byste jinak museli vynaložit na jejich mzdy. Stačí vám jen nahodit odpovědi na všechny jednoduché a časté otázky zákazníků do chatbotu, který celou komunikaci vyřídí za vás.
  • Chování k zákazníkovi – chatbot je vázaný určitými pravidly, kterými je naprogramovaný, a vždy se proto bude k zákazníkovi chovat tím nejslušnějším způsobem.
  • Automatizace opakujících se činností – člověka nebaví dělat znovu a znovu každý den tu samu pracovní činnost. Chatbot ji ale rád udělá za vás, přičemž automatizování jednotlivých úloh je pro něj hračka. Jde také o efektivní způsob, jak zvýšit produktivitu práce.

Nástroje pro chatbota

Jak už bylo v článku zmíněno, chatboty dokážou posílat předpřipravené zprávy, fotky, videa nebo jiné soubory lidem, kteří vás kontaktují například přes Facebook. Princip je přitom jednoduchý. Podle klíčových slov dokážou odhadnout, na co se člověk ptá, a na základě toho potom vybrat a poslat správnou odpověď.

Stejně tak se chatbot dokáže zeptat, co zákazníka trápí a na co potřebuje znát odpověď. Obratem ho potom odkáže na příslušný zdroj, například na vaši webstránku. Dokonce zvládne automaticky přihlásit kontakty do newsletteru, případně jim poslat odkaz na stažení e-booku.

Mezi nejlepší nástroje na sestavení chatbotu pro Facebook Messenger patří zejména platformy ManyChat, MobileMonkey a Botsify.

ManyChat

Jde o jeden z nejpoužívanějších a nejpopulárnějších nástrojů pro vytvoření chatbotu na Facebooku. Pomocí něho si ho dokážete vytvořit expresně rychle a velmi jednoduše. Tímto způsobem vytvořený chatbot je vhodný pro marketingové, prodejní a podpůrné funkce, a to bez nutnosti kódování pomocí vizuálního nástroje na vytváření drag and drop. Jediné, co musíte udělat, je připojit vaši webstránku k ManyChat.

ManyChat vám navíc nabízí nástroje, které budete potřebovat na konverzi publika na předplatitele, například automatické sekvence, automatické odpovědi nebo okamžitá oznámení.

Prvním krokem je samozřejmě registrace účtu na ManyChat, kde je k dispozici i bezplatné video s tutorialem.

MobileMonkey

Svůj e-shop můžete integrovat se službou Facebook Messenger jednoduše i prostřednictvím MobileMonkey. Ani v tomto případě nemusíte umět kódovat. Integrace s nástroji, jako je například Shopify, vám pomůže zpeněžit fanouškovskou stránku.

Pochopitelně, MobileMonkey můžete použít i na jednodušší účely, například na odpovědi na otázky týkající se služeb zákazníkům. Stejně tak vám tento nástroj nabízí omezený a bezplatný marketingový plán na jeho vyzkoušení ještě předtím, než se začnete zabývat marketingem zpráv.

Botsify

Jde o další platformu na vytvoření Facebook chatbotu, kterou je nejlepší použít na funkce služeb zákazníkům. Mezi nejužitečnější funkce Botsify patří integrace webových stránek a jednoduchý návrhář šablon typu drag-and-drop. Botsify uznávají například i světoznámé značky, jako jsou Apple či Shazam.

TIP: Mnozí odborníci uvádějí, že použití chatbotu zvyšuje proklikovost vaší webstránky i o několik desítek procent. V případě e-shopu to může znamenat zvýšení tržeb o 30 % a víc.

Jak vytvořit a používat chatbota?

Nejjednodušší cesta, jak si vytvořit chatbota, je použití ManyChatu – mobilní a webové aplikace, do které je třeba se zaregistrovat a propojit s ní svůj Facebook účet. Pokud si chcete chatbota pouze vyzkoušet, toto propojení můžete kdykoliv zrušit. Přímo v této aplikaci si potom vytváříte zprávy, které bude za vás chatbot posílat.

V aplikaci ManyChatu na levé straně najdete některé důležité nástroje na vytvoření vlastního chatbotu:

  • Growth Tools – nástroj na sbírání lidí do messengeru. Po kliknutí na možnost „New Growth Tool“ dostanete na výběr několik možností. Například po vybrání možnosti „Slide-In“ si můžete vytvořit titulek i s jeho popisem a k němu přidat obrázek. Samozřejmě je tu možnost i prostorového umístění vyskakovacího okna a nastavení, kdy bude uživatelům vyskakovat. Po vybrání jednotlivých možností podle svých potřeb klikněte na „Next“.
  • Vytvoření děkovací stránky – poděkování, které se objeví člověku po tom, když klikne na jednu z možností, které se mu ukážou ve vyskakovacím okně v messengeru. Opět je třeba vytvořit titulek a vyplnit jeho popis. Stejně jako v předcházejícím případě můžete vložit obrázek a pohrát si s barvami.
  • Opt-In Actions – přehled jednotlivých akcí, co se má stát, když se člověk přihlásí. Tady si nastavíte zprávu, která mu v tom případě bude zaslaná. Také tady můžete přidat ke zprávě obrázek.
  • Vytvoření sekvence série zpráv – kliknutím na možnost „Add subscriber To Sequence“ si zajistíte pravidelné posílání zpráv lidem, kteří se vám přihlásí. Po tomto nastavení opět klikněte na „Next“.
  • Vložit přihlášení přímo na svoji webstránku – je třeba kliknout na „Install JavaScript Snippet“. Vyskočí vám okno, do kterého je třeba napsat adresu své webstránky a klikněte na „Add“. Ukáže se vám krátký Java Script kód, který je třeba vložit do hlavičky všech stránek na vašem webu. Ve WordPressu můžete například použít plugin „Head and Footer“.
  • Automatizace – po aktivaci chatbotu klikněte na možnost „Automation“, kde si můžete zkontrolovat jednotlivé sekvence zpráv, které bude chatbot posílat. Funguje to podobně jako e-mailový automat, který za vás pošle každý den zprávu prostřednictvím e-mailu, avšak s mnohem vyšší účinností získávání zákazníků.

Závěr

V současnosti je zatím nejčastějším využitím chatbotů oblast zákaznického servisu. Díky nim dokážete dát rychlou zprávu vašim zákazníkům, a to 7 dnů v týdnu, 24 hodin denně. To vám umožní změnit vnímání vaší značky a její rychlé šíření mezi klientelou. Stejně tak pomocí chatbotu můžete efektivně řešit různé stížnosti nebo reklamace zákazníků.

Princip fungování chatbotů spočívá v klíčových slovech, která dokážou v zákaznických otázkách odhadnout a na jejich základě vám poslat správnou odpověď. Jedním z nejjednodušších nástrojů na vytvoření chatbotu je platforma ManyChat. Díky ní je automatizace zpráv a propojení s Facebook Messengerem hračkou i pro marketingové začátečníky.

Sdílet článek
Redakce

Ecommerce Bridge je online médium pro e-shopy. marketérů a všechny fanoušky ecommerce. Přinášíme novinky, trendy, video rozhovory, podcasty a odborné články od profesionálů z branže. Sledujeme aktuální dění a publikujeme pravidelný přehled událostí ze světa ecommerce a marketingu.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
4min. doba čtení

Tipy na šikovné online nástroje pro cílení vaší reklamy

Ano, všichni známe a pravděpodobně i řešíme firemní účty na Facebooku, Instagramu a LinkedIn. TikTok je vzhledem k průměrnému věku uživatelů poněkud kontroverznější, ale při rozumném používání je to velmi účinný marketingový nástroj s více než miliardou aktivních uživatelů. Sociální sítě jsou ve světě reklamy neprůstřelnou klasikou, ale nejsou zdaleka jedinou platformou, kde se dá […]

Naďa Csillagová Naďa Csillagová
Marketing Manager at Besteron
Přečíst článek
12min. doba čtení

Která sociální síť je pro vás a vaši firmu nejvhodnější? Zjistěte, kde se soustřeďuje vaše publikum

Někdy se můžete snažit sebevíc, ale výsledky stejně nebudou takové, jaké byste očekávali. Pokud váš byznys neroste tak, jak byste si přáli, a to i v případě sponzorovaných nebo nesponzorovaných příspěvků na sociálních sítích, možná publikujete na špatném místě a ve špatný čas. 

Peter Habánek Peter Habánek
Managing Director v Bragama
Přečíst článek
5min. doba čtení

Jak může neuromarketing pomoci vaší firmě?

Obchodníci si lámou hlavu nad tím, jak přesvědčit zákazníky k nákupu. Existuje mnoho případových studií, jak pozitivně ovlivnit chování spotřebitelů. Dokážeme někdy nahlédnout do hlavy zákazníka? Už teď nám může hodně říci neuromarketing.

Přečíst článek