Průzkum potvrdil globální pokles online odvětví a to, že v posledních čtvrtletích elektronický obchod zpomaloval. Jedná se o první zaznamenaný pokles online tržeb v 9leté historii Salesforce Q1 Shopping Index. Pokles tvoří výrazný kontrast s globálním růstem online tržeb v 1. čtvrtletí 2021, který činil 69 %.
Výrazný pokles online prodeje v Evropě
Podle společnosti Salesforce může tento pokles souviset s inflací. Spotřebitelé mají menší kupní sílu, což vede k poklesu výdajů. Globální tržby z elektronického obchodu klesly o 3 %, zatímco online návštěvnost se snížila o 2 procentní body. Objem objednávek celosvětově klesl o 12 %.
Ve srovnání se situací před rokem klesly tržby evropského e-commerce ještě výrazněji a to o 13 %. Celkově objem objednávek v prvním čtvrtletí letošního roku klesl o 17 %. Příčinou je pravděpodobně inflace, vysoké náklady pohonných hmot a válka na Ukrajině.
Rob Garf ze společnosti Salesforce uvádí: „Pravděpodobně nejde o dočasné smýšlení, ale o signál větší změny chování spotřebitelů. Aby to maloobchodní prodejci vyřešili, měli by odstranit tření mezi fyzickými a digitálními kanály, aby přilákali a udrželi si věrné zákazníky.”
Španělský online trh rostl a BNPL je stále populárnější
Je pozoruhodné, že tržby z online prodeje ve Španělsku dosáhly za 1. čtvrtletí meziročního nárůstu o 6 %. Je to sice výrazně méně než před rokem, kdy země zaznamenala 70% meziroční růst, ale stále je to nejvíce ze zemí starého kontinentu. Přestože se růst tržeb zpomaluje, Španělsko je jediný trh v Evropě, který v prvním čtvrtletí rostl.
Dalším pozoruhodným výsledkem zprávy je skutečnost, že flexibilní možnosti plateb, jako například „koupit nyní, zaplatit později“, jsou stále populárnější. Například v prvním čtvrtletí se až 9 % globálních digitálních výdajů uskutečnilo pomocí BNPL. Jedná se o 20% meziroční nárůst a 9% nárůst ve srovnání se čtvrtým čtvrtletím loňského roku.
Až 9 % všech globálních digitálních výdajů se uskutečnilo prostřednictvím BNPL.
Kromě toho ve Spojeném království představovaly BNPL v prvním čtvrtletí 12 % všech digitálních výdajů a šlo o 37% meziroční nárůst. Celkově byla míra používání BNPL v prvním čtvrtletí nejvyšší v Německu, Belgii a Nizozemsku.