Zvýšené množství obalů a odpadu
Vliv elektronického obchodu na životní prostředí je stále častěji skloňovaným pojmem. Ten se ocitl v centru pozornosti evropských zákonodárců. Znepokojuje je množství odpadu, které vzniká v důsledku rostoucího online prodeje.
Brusel se touto otázkou bude zabývat v rámci revize směrnice o obalech a odpadech z obalů, která se má uskutečnit 30. listopadu 2022.
Podle údajů z odvětví vzrostl elektronický obchod v Evropě v roce 2021 o 13 % na 718 miliard eur, čímž se potvrdil prudký nárůst zaznamenaný předloni během pandemie COVID-19, kdy byly kamenné obchody nuceny z bezpečnostních důvodů zavřít.
Minimalizace prázdného prostoru
Jedním z klíčových aspektů návrhu nového nařízení EU je zajistit snížení „prázdného prostoru”, který je často vyplněn polystyrenem, vzduchovými polštáři, odřezky papíru nebo bublinkovou fólií.
V případě elektronického obchodu by měli prodejci zajistit, aby poměr prázdného prostoru činil maximálně 40 %. Tento návrh není konečný a může se do 30. listopadu ještě změnit.
Kromě toho budou zakázány „obaly s dvojitými stěnami, falešnými dny a jinými prostředky k vytvoření dojmu většího objemu výrobku nebo nadbytečné obaly, které neplní funkci obalu…“, uvádí se v návrhu nařízení.
Podle výrobců politici přehánějí
Obalový průmysl se však domnívá, že politici mají tendenci zveličovat, resp. přeceňovat podíl elektronického obchodu na evropském problému s odpadem, protože je pro konečného spotřebitele viditelnější.
Evropská federace výrobců vlnitých lepenek (FEFCO) se domnívá, že tento dojem se posílil právě během pandemie, kdy lidé mnohem častěji nakupovali online.
Ve skutečnosti elektronický obchod v Evropě představuje jen „přibližně 7 % trhu s vlnitou lepenkou“, reagovala Eleni Despotou, generální tajemnice FEFCO pro EURACTIV, „zatímco naprostá většina se používá pro hromadné zásilky, které se nikdy nedostanou ke konečnému spotřebiteli.“