8min. doba čtení

E-shop na pronájem? Jak vybrat levně, rychle a správně zároveň?

Hodně lidí tvrdí, že buď levně, nebo rychle. Ale dnes už není rok 2002. E-shopy a celá e-commerce je doslova v jiné galaxii oproti minulým rokům. Dnes, i přes zhoršení, existují řešení, jak si udělat e-shop rychle, levně, a dokonce poměrně kvalitně. Jak tedy vybrat správnou „krabici“ pro váš e-shop?

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder Ecommerce Bridge & Dognet
E-shop na pronájem? Jak vybrat levně, rychle a správně zároveň?

Rada na úvod

Nechoďte „do toho“ se sousedem Jožou, který dělá weby a e-shopy. Pokud jste začátečník, už vůbec ne. Jožo tu dnes je, zítra být nemusí a jste nahraní. Robustní krabicové řešení, co je zde s námi už roky, se jen tak nevypaří na dovolenou, ze které se už nevrátí. Věřte mi, krabice vám bude stačit. Ačkoliv vím, že Jožo bude mít na 98,966 % jiný názor, za kterým si bude stát do posledního kliku.

Kdy NEvybrat krabici?

Hned v úvodu, kdy jít do něčeho na míru? Kdy investovat hned od začátku?

  1. Když máte peníze navíc (opravdu navíc) a jste typ, co „když už, tak už“.
  2. Máte zaběhnutou, relativně i objektivně velkou, offline retail firmu a chcete udělat e-shop.
  3. Když děláte velkoobchod a chystáte B2C sekci, resp. B2B e-shop.

Když chcete e-commerci vyzkoušet, nebo prostě se do toho pustit bez velkých očí a zázemí, krabicové e-commerce řešení je ideální.

Polo-krabice

Existují i jakoby polohotová řešení jako Woocommerce, Magento nebo Prestashop. Jako začátečník bych se jim ale vyhnul. Cokoliv si přečtete, cokoliv vám řekne developer Jožo… stále je to řešení, kdy u většiny problémů potřebujete programátora. Ano, dnes je už WordPress jinde než před pár roky. Každopádně, jakoukoliv větší chybu nebo bug, které zaručeně přijdou, sami nevyřešíte.

Je to jako koupit si kuchyňskou linku s tím, že si ji doma sami poskládáte. Ano, možná to dáte, ale jakákoliv otázka si bude vyžadovat elektrikáře, stolaře nebo vodaře.

Kéž by se daly linky do kuchyně koupit na pronájem za 20 eur měsíčně s tím, že mají všechno vyřešené. 🙂

Bez ultimátní tabulky

Chtěl jsem udělat takovou mega srovnávačku o tom, které krabicové řešení na e-shop je nejlepší. Fakt, chtěl. Ale pravda je taková, že bych s tím zabil 2 dny a po 3 dnech by byla data neaktuální. Funkcionality krabic se vyvíjejí rychleji než názory politiků. Proto je spíše lepší si uvědomit základní otázky, nad kterými je třeba se při výběru řešení zamyslet.

Rozmezí cen řešení – jděte do „nejdražšího“

NEJDRAŽŠÍ? Štefane, zbláznil ses? Nu, když jsem si právě jen tak narychlo porovnal ceny, létají od pár eur měsíčně do maximálně několika desítek. Kdyby dělal e-shop na míru, kdokoliv, i inkriminovaný Jožo, stálo by to stovky, tisíce a klidně i desítky tisíc eur. Takže, nebuďte držgrešle a vyberte si fakt nejlepší řešení podle toho, co potřebujete. Těch 20 eur, co to bude stát měsíčně navíc, zaručeně přežijete.

Krabice má jasnou výhodu, a to vstupní náklady na úrovni doslova pár eur

Žádná možnost přestupu

Opravdu, výběru řešení věnujte týden průzkumu, protože když už vyberete, je extrémně náročné vyměnit krabici za jinou. Migrovat data, faktury… prostě přechod připadá do úvahy jen tehdy, když už přerostete krabici a půjdete do něčeho na míru.

Změna krabicového řešení je jako výměna topení z elektriky na plyn během Vánoc. Teoreticky by to mohlo jít snadno, ale ještě snadněji se stane, že budete slavit svátky u babičky.

Ještě jedna rada, vyhněte se globálním platformám jako Wix nebo Shopify. I když mají krásné weby, reference jako prase a stojí pár dolarů, jděte do lokálního řešení.

Čemu se vyhnete lokální krabicí?

  1. Globální služby mají velmi špatně přizpůsobené legislativní otázky – tvorbu faktur, VOP, ochranu osobních údajů…
  2. Světová řešení mají slabý, resp. žádný support – co byste za 3 dolary měsíčně asi tak chtěli.
  3. Bez pomoci – je málo konzultantů a napojení lokálních služeb na tyto velikány.

Hanební, nekřesťanští marketinkoví konzultanti

Hlavní je si dobře promyslet, co jdete prodávat, odkud budete mít zboží a jak to má celé fungovat. Dám vám ale jednu radu nad zlato, za kterou budete ale muset zaplatit. Ne mně, ale tomu, kdo vás zasvětí.

Mám už více než 15leté zkušenosti s online marketinkem. Co bych řekl každému, kdo začíná? Zaplaťte si konzultanta, nebo vyzpovídejte lokálního e-shopistu, co už déle prodává. Ušetříte roky času, kvadrilion peněz a energie.

Ano, konzultant vezme nekřesťanských 20–30–40 a možná i 50 eur na hodinu. Levnější, ale těžší je dostat k know-how někoho, kdo už podniká online. Zpravidla ti, kdo jsou reálně úspěšní, rádi pomohou začátečníkům. Neskromně, i proto právě čtete tento článek.

Jak získat konzultanta, nebo prostě pomoc? Napište například do této skupiny, že hledáte pomoc a máte nějaký budget na konzultaci. Musíte mít rozpočet, stačí stovka, dvě.

2–3 hodiny u kávy s konzultantem vám dají tolik know-how, co byste sami hledali roky. Ano, geroji typu „skoč do vody a plavej“ existují. I já říkám, že prostě začněte. Ale zeptat se pár vteřin před skokem, jak se neutopit, není úplně špatný nápad.

Asi bych nedělal jen to, že se zaregistrujete do všech krabic a prostě si to tam proklikáte. Určitě to při výběru udělejte, ale takto se vám lehce může stát, že se necháte svést prvním dojmem. Buď špatným, nebo dobrým a opomenete důležitější věci.

Jak postupovat při výběru krabice pro váš e-shop

  1. Analýza konkurence. Předpokládám, že už víte, co chcete prodávat. Prolikejte si konkurenci a zjistěte, co používají. Zpravidla na konci stránky, v patičce, je napsané, odkud mají systém. Tedy „Powered by Shopify“ a podobně. Když se nějaké řešení často vyskytuje, e-shopy vypadají dobře, tak to asi funguje.
  2. Sepište si, co očekáváte, připravte zadání. Sepište si, co jdete dělat, co potřebujete, jak chcete dělat faktury, jak odesílat zboží, jak řešit sklad… S tím vším vám umí pomoci konzultant. Případně si projděte články o tom, jak postavit e-shop. Nebo existuje i knížka E-shop od nápadu po úspěch od Martina Krupy, který je fakt expert.
  3. Vyberte 3 favority. Prozkoumejte je do hloubky. Google, Facebook skupiny (pro e-shopisty je i na Česko-Slovensku asi 10), jděte na e-commerce veletrh jako Reshoper či E-shop Summit.
  4. Obvolejte reference. Když se vám nějaká krabice zalíbí, klikněte si na reference a prostě zavolejte na kontaktní číslo. Hrajte čistou, upřímnou hru. Řekněte, že chcete využít na e-shop krabici XXX, že jdete řešit jiný segment (vybírejte mimo váš segment) a že byste se rádi s někým od nich o tom na pár minut pobavili. Garantuji vám, že z 10 telefonátů budou minimálně 1–2 úspěšné a dozvíte se to, co se jinde nedočtete. A nepište e-maily, volejte.
  5. Napište „do krabice“. Když už budete mít v tabulce 9–10 věcí, které chcete probrat, napište na kontaktní e-maily všem poskytovatelům e-shopových řešení, která zvažujete. Uvidíte, jak budou komunikovat a jak rychle. Klidně bych na úvod uvedl, že jim rádi za konzultaci zaplatíte, ale chcete vědět co a jak. Věřím, že nikdo peníze chtít nebude, ale budou vás brát vážněji. Buďte uctiví, profesionální. Získáte tak kvalitní data.
  6. A rozhodněte se. 🙂 Je to smutné, ale dejte také na intuici a pocit. Velké řešení nemusí být nejlepší, začátečník nemusí být špatný.

Co vás čeká a nemine?

Je pár „must have“ věcí, které musíte prostě mít dobře vyřešené a je třeba se na ně soustředit:

  1. Napojení na platební bránu – ideálně lokální, kde se dá platit kartou i převodem.
  2. Fakturační systém – pokud nedělá systém faktury sám, tak aby je uměl váš účetní rychle zpracovat.
  3. Responzivita a SEO – e-shop řešení musí mít dobře zvládnuté on-page SEO a určitě krásně responzivní šablony. Pokud nemá, ruce pryč. Dnes je to nutnost.
  4. Kvalitní XML feed – přes XML feed se napojíte na Heuréku, Glami či jiné katalogy a srovnávače. Musí to mít fakt dobře zmáknuté. Když se budete rozhodovat a počítáte s inzercí například ve FAVI, napište tam, zda vybraná krabice a její feedy vyhovují.
  5. Ochrana osobních údajů – všechny normální krabice mají vyřešené „GDPR“ i všechno ostatní. Důležité je, jak budete s daty zacházet potom.
  6. Jiná napojení – když počítáte s e-mailingem, retargetingem, Google Shopping či Facebook Market, pozjišťujte si všechno ohledně toho. Ideální je poradit se s konzultantem, co ve vašem segmentu potřebujete.

Tolik tedy ke krabicím. Ať se rozhodnete pro jakékoliv řešení, důležitější je makat na e-shopu jako takovém. Když si vyberete nějaké z TOP 3 Česko-Slovenských řešení, můžete spokojeně začít. Dejte si hlavně poradit, nevymýšlejte na začátku žádné extrémní předělávky a prostě začněte. 🙂

Sdílet článek
Štefan Polgári
Founder Ecommerce Bridge & Dognet

Spoluzakladatel projektu Ecommerce Bridge a ředitel affiliate sítě Dognet, která aktuálně působí na Slovensku, Česku, Maďarsku, Polsku a Rumunsku.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
8 tipů pro optimalizaci feedů a úspěšnou online expanzi
8min. doba čtení

8 tipů pro optimalizaci feedů a úspěšnou online expanzi

Feedy zůstávají pro mnoho e-shopů atraktivní volbou produktového propojení v rámci online expanze na nové trhy. Jak s feedy pracovat efektivně a na co si dát pozor? Objevte svět produktových feedů a zjistěte, jak specializované aplikace mění pravidla hry ve správě feedů a usnadňují digitální expanzi e-shopů.

Redakce Redakce
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+