6min. doba čtení

E-shop na míru. Ano či ne?

Vyznat se v e-shopových možnostech, které trh nabízí, může být složité. Výběr správného řešení přitom má klíčový vliv na budoucí vývoj vašeho podnikání. Může vás stát pár stovek, ale i několik milionů. Jeho spuštění může trvat pár hodin, ale i několik měsíců. Můžete si ho vyklikat sami, ale může na něm pracovat tým desítek odborníků. Jak tedy najít to pravé řešení a rozhodnout se při výběru e-shopu správně?

Martin Predný Martin Predný
CEO v Shockworks
E-shop na míru. Ano či ne?

Jaké jsou možnosti?

Trh s e-shopovými řešeními nabízí několik možností, ale nejčastěji se setkáte s těmito dvěma.

Pronájem e-shopu

Zvolíte si šablonu a e-shop si doslova vyklikáte. Je to rychlé, levné a vše dostanete jako na podnose. Ale jak jistě tušíte, má to i své mouchy. Mezi nevýhody krabicového řešení patří omezenost v případě expanze a individualizace, limitace produktů v databázi nebo např. limitovaná práce se zákazníky. Pokud se bude váš e-shop rozvíjet, stále častěji budete narážet na mantinely, které krabici obklopují.

Krabicové řešení se hodí zejména tehdy, pokud plánujete malý e-shop, který nechcete dále rozvíjet.

Mnoho podnikatelů se v této situaci rozhodne, že přejdou na individuální řešení. Ale zde přichází další podstatný problém. Přenos dat je často extrémně složitý a tak jim nezbývá nic jiného, ​​než začít budovat e-shop od základů. Proto se krabicové řešení hodí zejména tehdy, pokud plánujete malý e-shop, který nechcete dále rozvíjet.

Na trhu existují i řešení, které jsou v základě krabicí, ale dají se plynule navázat na individuální vývoj a to vše bez ztráty vašich dat.

E-shop na míru

Nechat si postavit e-shop na míru je pro většinu začínajících podnikatelů příliš riskantní nebo příliš drahé. Přesto to má výhody, které vám jiné řešení nemůže poskytnout. E-shop na míru bude od začátku váš a vše od vzhledu po funkcionalitu můžete ovlivnit. Neomezuje vás žádná šablona, a jak roste vaše podnikání, může s ním růst i e-shop.

Představte si, že zjistíte určité chování uživatelů na vašem webu, přičemž s krabicí nejste schopni udělat žádnou změnu. Zatímco individuální řešení umožňuje reflektovat právě chování uživatelů a tím zvyšuje potenciál proměnit uživatele v zákazníka.

Pokud prodáváte atypický produkt, který vyžaduje speciální způsob prezentace, nebo máte složitou strukturu kategorií či produktů, může být tvorba e-shopu na míru lepším řešením.

Kromě personalizace uživatelům si dokážete přizpůsobovat i procesy na pozadí e-shopu, typicky automatizace. E-shop v takovém případě dokáže plně nahradit ERP systémy. Na druhou stranu je volba e-shopu na míru risk. Musíte si vybrat spolehlivého dodavatele, sáhnout hlouběji do kapsy a realizace bude trvat delší dobu.

Nejdůležitější rozhodovací kritéria nebo 3P

Pokud zvažujete vytvoření e-shopu na míru, toto jsou kritéria, kterým byste měli ve svém rozhodování přiřadit nejvyšší váhu.

Peníze

Pokud nemáte na tvorbu e-shopu vyčleněno alespoň 250 000 Kč, asi to pro vás nebude vhodné řešení. Je ale potřeba znát veškeré procesy, které stojí za tvorbou e-shopu na míru. Přes psaní specifikace, vytvoření analýzy klíčových slov, grafické zpracování, zapojení UX designera až po samotný vývoj. Nesmíme zapomenout také na management, kde na vrcholu zpravidla stojí projektový manager, který veškeré procesy koordinuje.

Pokud věříte, že váš e-shop bude mít potenciál růst a plánujete se mu věnovat na plný úvazek, raději sáhněte po profesionálním e-shopu na míru hned ze začátku.

Produkt

U většiny krabicových řešení jste v základu omezení kapacitou databáze. Limitace se zpravidla týkají počtu produktů nebo počtu fotografií. Pokud prodáváte atypický produkt, který vyžaduje speciální způsob prezentace, nebo máte složitou strukturu kategorií či produktů, může být tvorba e-shopu na míru lepším řešením.

Plány

Pokud věříte, že váš e-shop bude mít potenciál růst a plánujete se mu věnovat na plný úvazek, raději sáhněte po profesionálním e-shopu na míru hned ze začátku. Nebudete muset složitě přesouvat data a stavět vše od začátku.

Shrnutí v bodech

Stále nevíte, zda je e-shop na míru pro vás to správné řešení? Toto jsou body, které by vám mohly v rozhodování pomoci.

Výhody e-shopu na míru

  • Možnost expanze
  • Možnost upravit dle vašich potřeb a potřeb zákazníků
  • Optimalizace rychlosti
  • Možnost zapracování speciálních požadavků
  • Odlišení se od konkurence
  • Automatizace procesů na pozadí e-shopu

Nevýhody e-shopu na míru

  • Riziko ve výběru spolehlivé společnosti
  • Tvorba jasného zadání pro partnera
  • Dlouhá doba vývoje
  • Vysoká cena

Kdy má smysl uvažovat nad e-shopem na míru

  • Máte pronajatý e-shop a jeho možnosti vám už nestačí
  • Chcete individuální přístup
  • Váš produkt potřebuje neobvyklou prezentaci
  • Máte rozpočet 250 000 Kč a více
  • V budoucnu chcete expandovat

Kdy se raději porozhlédnout po jiném řešení

  • Nemáte konkrétní požadavky na individualizace e-shopu
  • Chcete si váš byznys plán nejdříve otestovat
  • Máte málo času
  • Máte omezený rozpočet
Sdílet článek
Martin Predný
CEO v Shockworks

Jsem jeden ze zakladatelů agentury Shockworks. Často se potkávám s novými i stávajícími klienty a pomáhám jim nastavit základní obchodní a marketingové strategie.

Shockworks
Tento článek ti přináší

Shockworks

Jsme agentura specializující se převážně na individuální e-shopová řešení. Projekty, i za pomoci našeho online marketingu, pak posouváme do zahraničí.

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
6min. doba čtení

Průzkum slovenských e-shopů (E-shop Barometr 2022)

E-shop Barometr je pravidelný průzkum realizovaný mezi slovenskými e-shopy s různorodou nabídkou produktů a služeb. I uplynulý sedmý ročník, pod taktovkou ui42 ve spolupráci s KPMG na Slovensku, přinesl náhled pod pokličku slovenské e-commerce scény. Přečtěte si, jaká očekávání měli e-shopaři od Vánoc poznamenaných energetickou krizí a vysokou inflací. Jaké kroky například plánují podniknout v […]

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Přečíst článek
5min. doba čtení

E-shopy s automatickým doporučovacím nástrojem prodávají efektivněji

Cílem každého e-shopu je prodávat. V moři konkurence, možnostech marketingových nástrojů a narůstajících očekávání zákazníků je však stále náročnější dosáhnout stanovených cílů. Stačí dnes větší rozpočet na reklamu, lepší marketing nebo změna designu webových stránek, aby byli zákazníci spokojenější a prodej efektivnější? 

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Přečíst článek