5 min. doba čtení

E-shop na míru. Ano či ne?

Vyznat se v e-shopových možnostech, které trh nabízí, může být složité. Výběr správného řešení přitom má klíčový vliv na budoucí vývoj vašeho podnikání. Může vás stát pár stovek, ale i několik milionů. Jeho spuštění může trvat pár hodin, ale i několik měsíců. Můžete si ho vyklikat sami, ale může na něm pracovat tým desítek odborníků. Jak tedy najít to pravé řešení a rozhodnout se při výběru e-shopu správně?

Martin Predný Martin Predný
CEO v Shockworks
E-shop na míru. Ano či ne?

Jaké jsou možnosti?

Trh s e-shopovými řešeními nabízí několik možností, ale nejčastěji se setkáte s těmito dvěma.

Pronájem e-shopu

Zvolíte si šablonu a e-shop si doslova vyklikáte. Je to rychlé, levné a vše dostanete jako na podnose. Ale jak jistě tušíte, má to i své mouchy. Mezi nevýhody krabicového řešení patří omezenost v případě expanze a individualizace, limitace produktů v databázi nebo např. limitovaná práce se zákazníky. Pokud se bude váš e-shop rozvíjet, stále častěji budete narážet na mantinely, které krabici obklopují.

Krabicové řešení se hodí zejména tehdy, pokud plánujete malý e-shop, který nechcete dále rozvíjet.

Mnoho podnikatelů se v této situaci rozhodne, že přejdou na individuální řešení. Ale zde přichází další podstatný problém. Přenos dat je často extrémně složitý a tak jim nezbývá nic jiného, ​​než začít budovat e-shop od základů. Proto se krabicové řešení hodí zejména tehdy, pokud plánujete malý e-shop, který nechcete dále rozvíjet.

Na trhu existují i řešení, které jsou v základě krabicí, ale dají se plynule navázat na individuální vývoj a to vše bez ztráty vašich dat.

E-shop na míru

Nechat si postavit e-shop na míru je pro většinu začínajících podnikatelů příliš riskantní nebo příliš drahé. Přesto to má výhody, které vám jiné řešení nemůže poskytnout. E-shop na míru bude od začátku váš a vše od vzhledu po funkcionalitu můžete ovlivnit. Neomezuje vás žádná šablona, a jak roste vaše podnikání, může s ním růst i e-shop.

Představte si, že zjistíte určité chování uživatelů na vašem webu, přičemž s krabicí nejste schopni udělat žádnou změnu. Zatímco individuální řešení umožňuje reflektovat právě chování uživatelů a tím zvyšuje potenciál proměnit uživatele v zákazníka.

Pokud prodáváte atypický produkt, který vyžaduje speciální způsob prezentace, nebo máte složitou strukturu kategorií či produktů, může být tvorba e-shopu na míru lepším řešením.

Kromě personalizace uživatelům si dokážete přizpůsobovat i procesy na pozadí e-shopu, typicky automatizace. E-shop v takovém případě dokáže plně nahradit ERP systémy. Na druhou stranu je volba e-shopu na míru risk. Musíte si vybrat spolehlivého dodavatele, sáhnout hlouběji do kapsy a realizace bude trvat delší dobu.

Nejdůležitější rozhodovací kritéria nebo 3P

Pokud zvažujete vytvoření e-shopu na míru, toto jsou kritéria, kterým byste měli ve svém rozhodování přiřadit nejvyšší váhu.

Peníze

Pokud nemáte na tvorbu e-shopu vyčleněno alespoň 250 000 Kč, asi to pro vás nebude vhodné řešení. Je ale potřeba znát veškeré procesy, které stojí za tvorbou e-shopu na míru. Přes psaní specifikace, vytvoření analýzy klíčových slov, grafické zpracování, zapojení UX designera až po samotný vývoj. Nesmíme zapomenout také na management, kde na vrcholu zpravidla stojí projektový manager, který veškeré procesy koordinuje.

Pokud věříte, že váš e-shop bude mít potenciál růst a plánujete se mu věnovat na plný úvazek, raději sáhněte po profesionálním e-shopu na míru hned ze začátku.

Produkt

U většiny krabicových řešení jste v základu omezení kapacitou databáze. Limitace se zpravidla týkají počtu produktů nebo počtu fotografií. Pokud prodáváte atypický produkt, který vyžaduje speciální způsob prezentace, nebo máte složitou strukturu kategorií či produktů, může být tvorba e-shopu na míru lepším řešením.

Plány

Pokud věříte, že váš e-shop bude mít potenciál růst a plánujete se mu věnovat na plný úvazek, raději sáhněte po profesionálním e-shopu na míru hned ze začátku. Nebudete muset složitě přesouvat data a stavět vše od začátku.

Shrnutí v bodech

Stále nevíte, zda je e-shop na míru pro vás to správné řešení? Toto jsou body, které by vám mohly v rozhodování pomoci.

Výhody e-shopu na míru

  • Možnost expanze
  • Možnost upravit dle vašich potřeb a potřeb zákazníků
  • Optimalizace rychlosti
  • Možnost zapracování speciálních požadavků
  • Odlišení se od konkurence
  • Automatizace procesů na pozadí e-shopu

Nevýhody e-shopu na míru

  • Riziko ve výběru spolehlivé společnosti
  • Tvorba jasného zadání pro partnera
  • Dlouhá doba vývoje
  • Vysoká cena

Kdy má smysl uvažovat nad e-shopem na míru

  • Máte pronajatý e-shop a jeho možnosti vám už nestačí
  • Chcete individuální přístup
  • Váš produkt potřebuje neobvyklou prezentaci
  • Máte rozpočet 250 000 Kč a více
  • V budoucnu chcete expandovat

Kdy se raději porozhlédnout po jiném řešení

  • Nemáte konkrétní požadavky na individualizace e-shopu
  • Chcete si váš byznys plán nejdříve otestovat
  • Máte málo času
  • Máte omezený rozpočet
Sdílet článek
Martin Predný
CEO v Shockworks

Jsem jeden ze zakladatelů agentury Shockworks. Často se potkávám s novými i stávajícími klienty a pomáhám jim nastavit základní obchodní a marketingové strategie.

Shockworks
Tento článek ti přináší

Shockworks

Více o této společnosti

Týdenní podcast UPdate
Podobné články
Důvěra, prodeje, reputace: Proč jsou recenze v e-commerce klíčové?
4 min. doba čtení

Důvěra, prodeje, reputace: Proč jsou recenze v e-commerce klíčové?

Online recenze se v posledních letech staly důležitým nástrojem při rozhodování spotřebitelů a budování důvěry mezi firmami a zákazníky. Nejnovější průzkum, který realizovala platforma Trustpilot mezi 600 decision makery v britských malých a středních podnicích a 2 000 spotřebiteli, ukazuje na jejich význam pro ekonomický růst i výzvy, které s sebou přinášejí.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Předpokládá se, že live shopping letos osloví více než 20 % Američanů
4 min. doba čtení

Předpokládá se, že live shopping letos osloví více než 20 % Američanů

Online nakupování se mění a jedním z rostoucích trendů je live shopping – forma prodeje, kde si spotřebitelé mohou v reálném čase prohlížet produkty, klást otázky a okamžitě nakupovat. Podle říjnové předpovědi EMARKETER bude v roce 2025 prostřednictvím livestreamu nakupovat více než 21,7 % digitálních kupujících v USA. Tento trend naznačuje, že interaktivní formy e-commerce […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Rekordní rok pro martech, ad tech a digitální obsah: Konsolidace na vzestupu
3 min. doba čtení

Rekordní rok pro martech, ad tech a digitální obsah: Konsolidace na vzestupu

Rok 2024 byl přelomovým obdobím pro digitální marketing, reklamní technologie a digitální obsah. Fúze a akvizice v těchto sektorech dosáhly nejvyššího počtu za posledních pět let, což naznačuje silnou investiční aktivitu a zvýšený zájem o technologické inovace. Firmy se strategicky spojovaly, aby si upevnily svou tržní pozici, rozšířily technologická portfolia a reagovaly na rostoucí požadavky […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Přečíst článek
Bridge Now

Nejnovější zprávy právě TEĎ

10+ nepřečtených

10+