Je to chytrý a cenově dostupný způsob, jak zůstat pravidelně a nenuceně zákazníkům na očích. Studie ukazují, že více než 90 % spotřebitelů kontroluje e-maily na denní bázi a newslettery dokonce v posledních měsících zaznamenaly nárůst interakce.
Návratnost investic do e-mailového marketingu je opravdu vysoká, pokud víte, jak na to. O jeho výhodách a o tom, které kroky je třeba dodržet pro vytvoření nápaditého newsletteru, se dočtete také v této části. Dnes se však podíváme na to, pro které typy byznysů je e-mailový marketing nejvýhodnější a proč.
Bez ohledu na velikost firmy a odvětví mohou e-maily představovat řadu obchodních příležitostí, od generování potenciálních zákazníků až po jejich interaktivní zapojení do obchodních rozhodnutí. Můžete je například nechat hlasovat o novém produktu, jeho barvě nebo materiálu, což jistě ocení (a možná si produkt následně i koupí).
E-mailový marketing je samozřejmě dostatečně flexibilní a lze jej upravovat tak, abyste dosáhli komplexních marketingových cílů v závislosti na vašich potřebách, infrastruktuře a možnostech vaší organizace.
Pro maloobchodníky je e-mail marketing nezbytností
A pokud ne nutností, bylo by od nich přinejmenším neprofesionální tento kanál plně nevyužít. Je pro ně zásadní a dokáže téměř s jistotou proměnit marketingové úsilí v zisk.
Na základě sběru dat a informací o zákaznících mohou prodejci vytvářet dokonale cílené a relevantní e-mailové aktualizace, které se trefí do černého. Co přesně tím máme na mysli? Že je mnohem pravděpodobnější, že otevřete slevový e-mail s nabídkou produktu, který jste si předtím prohlíželi než e-mail, který není nijak specifikován. Prodejce může všechna shromážděná data využít k tomu, aby zvýšil angažovanost příjemců.
Zamyslete se nad tím i vy – které e-maily otevíráte nejčastěji? Ty, které obsahují personalizovaný obsah a máte téměř pocit, že jste na ně čekali. Slevy na produkty, virtuální přání k narozeninám nebo svátku, pozvánky na akce a veletrhy, kterých se prodejce účastní. Oslovují nás přímo a nám se to samozřejmě líbí.
Finanční služby, pojišťovny a banky jsou v těsném závěsu
Proč? E-mail působí seriózněji a trvaleji než například sociální sítě. Je to opravdu tak jednoduché, máme větší tendenci důvěřovat něčemu, co nám přijde ve formě newsletteru než příspěvku na Facebooku nebo Instagramu (dokonce i na LinkedInu).
Tato odvětví (tedy odvětví, do kterých vkládáme své peníze nebo kterým svěřujeme své zdraví) nejvíce těží z nejvyšší míry otevření a následné konverze e-mailové komunikace se zákazníkem.
Tyto společnosti disponují velkým množstvím citlivých údajů o jednotlivcích, takže je pro ně snadné zacílit předmět a obsah newsletteru skutečně osobním způsobem. Jako příklad uveďme mileniála, který plánuje stavbu domu a zvažuje nejlepší možnou formu financování stavby. Banky shromažďují údaje o preferencích spořicích plánů, vyhledávání na Googlu a informace o jeho účtu, což znamená jediné. Náš mileniál obdrží e-mail s plánem spoření, který mu pomůže snadněji dosáhnout jeho cíle.
Cestovní ruch a gastro? I pro tato odvětví má e-mail marketing význam
Zjistili to například během pandemie, když zaváděli možnosti online objednávek, vyzvednutí jídla nebo jiné funkce, které chtěli zákazníkům představit. I díky něčemu tak jednoduchému – a přitom sofistikovanému – jako je e-mailový marketing se nejvíce zasaženým odvětvím podařilo pandemii přežít.
E-maily informovaly lidi o otevírací době, počtu lidí v provozovně (během období omezení), dokonce i o tom, zda se během své návštěvy mohli setkat s někým potenciálně nakaženým. Dopravní společnosti informovaly zákazníky, že jejich vozidla jsou dezinfikována a stále připravena k přepravě.
Hotely rozesílaly do světa informace o tom, kdy, kde a jak budou fungovat, aby zákazníkům co nejvíce usnadnily orientaci v aktuálních předpisech. Případně jim nabízely slevy za zákaznickou věrnost. A to vše jen prostřednictvím e-mailového marketingu a několika jednoduchých nástrojů.
Neziskové organizace a občanská sdružení mají v rukou cenný nástroj
Prostřednictvím e-mailové schránky se jim totiž daří velmi efektivně sbírat podpisy či prosazovat práva bezbranných. Mnohá občanská sdružení dokáží právě pomocí e-mail marketingu účinně sesbírat desítky tisíc podpisů pro dobrou věc.
V e-mailech se často objevují fotografie s přímým oslovením jménem a následnou žádostí o pomoc – finanční či materiální. Přiznejme si, zda není o něco těžší se ozvat, když jsme přímo osloveni jménem a ze shromážděných údajů vědí, že klecový chov, zemětřesení v Turecku nebo válka na Ukrajině jsou naším srdečním tématem.
Kurzy a vzdělávání na jedno kliknutí
I pro ty, kteří se rozhodli jít výhradně cestou online podnikání a nabízejí online kurzy, školení, jazykové školy nebo třeba kurzy jógy, je e-mailový marketing nepostradatelný. Mohou totiž jedním kliknutím čerpat výhody přímo ze své e-mailové databáze – a proměnit je tak ve skutečné zákazníky. Opět platí, že dobře napsaný a personalizovaný e-mail má mnohem větší hodnotu než náhodný příspěvek na sociální síti.
Pojďme se v krátkosti podívat na největší výhody e-mail marketingu:
- Vzbuzuje zájem u zákazníků – zejména pokud se jedná o firmu zaměřenou na prodej, mají e-maily a další formy personalizovaných newsletterů (např. slevové kódy k narozeninám apod.) velkou šanci vyvolat zájem potenciálních zákazníků. Jednoduše řečeno, pokud se z e-mailu prokliknou na vaše stránky, je velká šance, že toto prokliknutí proměníte na výdělek prostřednictvím nákupu produktu.
- Připomínáte se – pravidelnými, ale ne příliš častými e-maily, které přistávají ve schránkách vašich odběratelů, jim připomínáte svou firmu. Zapomněli, kde koupit nejlepší ponožky nebo ručně šité spodní prádlo? Řekněte jim to.
- Obsah má větší šanci, že bude viděn – k nevýhodám instantního obsahu na sociálních sítích platí, že brzy zmizí a/nebo bude pohlcen dalším, ještě novějším obsahem. Oproti tomu má e-mail marketing jednu velkou výhodu – příjemce si ho může přečíst tehdy, když uzná za vhodné, vrátit se k němu, označit ho jako nepřečtený nebo si ho dokonce archivovat (pokud obsahuje například zmíněné slevové kódy).
- Je relativně levný a snadno se udržuje up-to-date – dnešní e-mailové aplikace jsou velmi intuitivní a relativně levné. Některé z nich dokonce nabízejí omezené služby zdarma, případně si je můžete vyzkoušet v měsíční zkušební verzi, než se rozhodnete zakoupit licenci. Během období sběru dat, která chcete příjemcům komunikovat, můžete informace do programu průběžně ukládat. Poté e-mail upravíte do konečné podoby a odešlete jej do tisíců e-mailových schránek.