Zajímá mě

Martin Krupa

Co-founder ui42

E-commerce po covidu čelí novým překážkám. Jak na ně?

4 min čtení

E-shopy a weby, které nabízejí různé online produkty, zažily v posledních dvou letech boom. Jedním z důvodů byla samozřejmě pandemie. Dnes, po uvolnění opatření, však e-commerce zažívá malé vystřízlivění. Co všechno ovlivňuje aktuální situaci v online a jaké možnosti se otvírají možná i pro váš e-shop či web? Shrnuli jsme pro vás novinky a tipy, které mapují aktuální situaci na slovenské e-commerce scéně.

Dobrá rada nad zlato: Neusněte na vavřínech a hledejte balanc

Inflace, válka a mezinárodní doprava formují trh

Aktuálně vnímáme několik faktorů, které způsobují možnou stagnaci nebo pokles konverzí v online. Nepřehledná ekonomická situace, která zasahuje koncového zákazníka, způsobila, že lidé šetří. Kromě toho peněženky zatěžuje inflace dosahující místy až 12 %.

Po otevření trhů se mnozí zákazníci vracejí i do zahraničních e-shopů, ve kterých rádi nakupovali. Jelikož omezení způsobující problémy s doručením mezi jednotlivými státy pominuly, lidé opět objevují možnosti neomezených nákupů

V tomto případě však platí dvojitý metr. Přestože se z našeho pohledu zdá, že je situace s covidem aktuálně klidná, ne všude je tomu tak. K nedávnému výraznému zpomalení mezinárodní lodní dopravy přispěla kritická situace v Šanghaji. Právě z důvodu špatné pandemické situace nastal v jednom z významných mezinárodních přístavů moment, kdy lodě uvízly před přístavem a zablokovaly koridory

Podobné výkyvy a také vojenský konflikt na Ukrajině či protiruské sankce způsobují chybějící zboží a komodity. Ačkoli část z nich lze řešit alternativně, vyžaduje to čas a také zvýšené náklady.

Jak vypadá budoucí vývoj e-shopů?

Co to znamená pro slovenský e-shop? Minimálně tolik, že mít plán B není k zahození. Rostoucí ceny pohonných hmot, zvyšující se náklady na dopravu a celková inflace v B2B, vycházející místy až z 20% meziročního růstu cen, se nakonec promítnou do koncové ceny produktů. Přidejte si k tomu ještě rostoucí mzdové náklady v předpokládaném příštím horizontu. A nestabilní ekonomickou situaci, která často podléhá i takovým faktorům, jako jsou vyhlášení světových lídrů v souvislosti s válkou…

Podtrženo, sečteno – máte pocit, že prognózy pro e-shopy nejsou zrovna růžové?

Analytici říkají jasně. Je třeba počkat, až se situace stabilizuje a trhy se vyrovnají. Potom přijde čas na přesnější předpovědi. Do té doby je třeba reagovat na změny stejně rychle, jako přicházejí.

Východiskem může být pro mnohé prodejce i průnik mezi online a offline prodejem. Zákazníci nakupovat nepřestanou, a právě skloubení výhod internetových nákupů a osobního kontaktu je cesta, jak zvládnout obtížné období. K tomu ještě několik tipů a e-commerce trendů, které dokážou váš e-shop nebo web posunout v momentální situaci dopředu.

Mít vyladěný funkční nástroj – e-shop, je základ

Web z pohledu zákazníka. Neházíte mu klacky pod nohy?

O zákaznické a uživatelské zkušenosti (UX – user experience) jste už zřejmě něco slyšeli. Aby návštěvník neopouštěl vaše stránky, musí být jeho cesta webem bez zbytečných překážek. Pokud nákup proběhl podle jeho představ, případně se dozvěděl, co potřeboval, je zde velký předpoklad, že se do vašeho e-shopu vrátí zpět. 

Podívat se na web očima zákazníka můžete jednoduše – pomocí UX testování. Rychle zjistíte, kde návštěvníci vašich stránek narazí na problém, kde by uvítali větší tlačítko, co jim vyloženě vadí, a dokonce i to, čemu například nerozumí. Takový pohled dokáže objevit až 80% chybovost vašeho online projektu.

SEO a UX ruku v ruce

Doba, kdy se weby a jejich obsah dělal pro vyhledávač, je už nenávratně pryč. I samotný Google totiž hlásí průnik UX do svých algoritmů. Znamená to, že na obsahové strategii – a také uživatelsky vyladěné webstránce – byste šetřit rozhodně neměli. Relevantní a unikátní obsah je odpovědí na otázku, jak dostat na web více návštěvníků. Platí to ostatně i v případě, pokud se rozhodnete pro nové CMS nebo řešení webu na míru. Při migraci mějte na paměti, že z pohledu SEO by měly být informace snadno dohledatelné a přehledné a jednotlivé podstránky vhodně prolinkovány. Navigace a mapa stránky jsou pomůcky, díky kterým Google rychle zjistí, kde hledaný obsah najde.

 Umělá inteligence v e-shopu zvyšuje konverze

Zatímco jsme o ní v posledních letech jen matně slyšeli v ohlašovaných trendech, dnes je zde reálně s námi. Umělá inteligence, přesnější strojové učení (ML – machine learning), dokáže i v případě slovenského e-shopu ulehčit customer care oddělení, administrátorům, a dokonce i zvýšit sledované konverze (prodej, objednávka služby apod.).

Nejčastěji ji využívají například recommender tools (doporučovací nástroje). Ty díky množství kvalitních dat a nacvičeným modelům dokážou vašemu potenciálnímu zákazníkovi zobrazit přesně ty produkty, služby nebo obsah, o který má nejpravděpodobněji zájem. Dokonce i v případě, že webstránku navštívil poprvé a neuvedl o sobě žádné údaje. 

Už tedy víte, jak je to možné, že vám Youtube nebo Netflix vždy zobrazí tak zajímavá videa a filmy? Umělá inteligence však dokáže mnohem víc. Sledovat skladové zásoby nebo předpovědět, kdy nastane vhodný okamžik pro zobrazení slevového kuponu, aby návštěvník webstránku neopustil, je již hudbou blízké budoucnosti.

Nový vítr ve slovenském online marketingu? Nativní influenceři a šikovní středoškoláci

Dobrá zpráva pro e-commerce: Na pracovní trh už zanedlouho přibudou absolventi středních škol s reálnými zkušenostmi z pozadí online. Pilotní projekt v duálním vzdělávání na jedné z bratislavských odborných škol již druhý rok vychovává mladé nadšence, kteří vidí svou budoucnost v e-commerce. Pod zkušeným vedením odborníků a pod dohledem majitele reálného e-shopu získávají praxi v produktové fotografii, administrativě kolem e-shopu, pohybu v databázi či dokonce copywritingu a social media marketingu. Výsledkem této aktivity by měla být mladá krev, která ví, jaké jsou potřeby zákazníka a jak je co nejlépe naplnit.

Na lepší časy se blýská dokonce i v zatracovaném influencer marketingu. Nastává ten správný čas, kdy je zapotřebí najít influencera, za kterým stojí reálné publikum. Pro jeho vášeň, zájem nebo srdcovku, kterou dokáže dokonce přenést do vytvoření komunity. Takže ano, jak říká Fero Joke, držitel 2 čerstvých SOWA ocenění: „Jde to i bez kolagenů a CBD.“ Stačí najít tu správnou osobu, která vytváří upřímný a jedinečný obsah. Pokud ho dokážete nativně propojit s vaším byznys core, tato oblast online marketingu může být pro e-commerce projekt tou správnou volbou, jak přečkat nejistou dobu.

Zajímá vás víc o dění na naší online scéně? Již potřetí ji spolu s inspirativními příběhy webů, které prodávají, zmapoval online event Website Story III, z dílny ui42 a České spořitelny. Pokud jste ho nestihli, klidně si ho prohlédněte ze záznamu.

Získej novinky jako první

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Martin Krupa

Co-founder ui42

Martin Krupa založil v roce 1997 webovou agenturu ui42. Zajímá ho především oblast user experience (UX), nebo usability. Propaguje téma použitelnosti webů a aplikací mezi odbornou veřejností, na konferencích i v akademickém světě, vede odborné workshopy.

Tento článek přináší

ui42 je one-stop shop agentura, nejen v e-commerce. Pokrýváme všechny základní oblasti online byznysu - od programování webů a webových aplikací, přes user experience a performance marketing až po umělou inteligenci a díky našim digitálním produktům - BUXUS, chatbot a umělá inteligence - pomáháme našim klientům posouvat se neustále vpřed.